Bekijk het origineel

Telecomveiling kan markt flink opschudden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Telecomveiling kan markt flink opschudden

Prijzenoorlog bij mobiel telefoonverkeer valt niet uit te sluiten

3 minuten leestijd

DEN HAAG – Telecombedrijven in Nederland maken zich op voor een belangrijke veiling van mobiele frequenties. Die gaat op 31 oktober van start.

De verwachting is dat de veiling de markt flink overhoop zal gooien. Een prijzenoorlog is geen onwaarschijnlijk scenario, zo leren recente ervaringen in Frankrijk.

Uit ontwikkelingen in dat land blijkt dat een nieuwe speler een volwassen telecommarkt flink kan opschudden. Iliad wist er dit jaar onder de merknaam Free met agressieve prijsvoering in zes maanden tijd een marktaandeel van 5,4 procent te verwerven.

De Nederlandse en de Franse markt hebben volgens marktkenners als overeenkomst dat de prijzen voor mobiel telefoonverkeer relatief hoog liggen. Ook in Nederland zou er ruimte zijn voor een prijsvechter. Uit cijfers van de Europese Commissie bleek eerder dat Nederlanders op de burgers in Malta en Luxemburg na het meest betalen van alle Europeanen.

Vijf spelers

Of er ook echt een prijzenoorlog komt, hangt af van de plannen van de nieuwkomers waarvoor in Nederland frequentieruimte is gereserveerd. Zeker is dat er vijf spelers meedoen aan de veiling, maar bedrijven mogen niets zeggen over hun deelname. Van de drie gevestigde spelers met een eigen netwerk (KPN, Vodafone en T-Mobile) ligt voor de hand dat ze meebieden. Alom wordt aangenomen dat Tele2 en de kabelaars Ziggo/UPC de nieuwe toetreders zijn. Zij veroverden ook bij een kleinere veiling in 2010 spectrum.

Volgens Tim Poulus van onderzoeksbureau Telecompaper heeft Tele2 de beste papieren om de frequentieruimte voor nieuwkomers binnen te halen. De analisten Victor Bareño van SNS Securities en Jeffrey Vonk van ING denken juist dat Ziggo/UPC als winnaar uit de bus zal komen.

„UPC en Ziggo hebben diepere zakken”, zegt Vonk. Bareño denkt dat Ziggo zich de kans niet zal laten ontnemen om waardevolle ruimte te veroveren. Een ander voordeel voor de kabelaars is dat er geen keiharde eis ligt dat de winnaar ook een eigen netwerk moet opzetten. Bareño: „Ik denk dat Ziggo/UPC daarvoor een partnerschap sluit met een bestaande operator. Zo zijn ze relatief weinig geld kwijt.”

Agressief

Een dergelijk partnerschap zou de concurrentie niet ten goede komen. Bij zowel Tele2 als Ziggo/UPC is het dan ook afwachten hoe agressief ze zich zullen positioneren. „Ik denk dat Ziggo voorzichtiger is dan bijvoorbeeld Iliad, dat tijdelijk verlies voor lief moest nemen”, aldus Bareño.

Ook Tele2 heeft niet het imago dat het de markt volledig opschudt, vindt Poulus. „Tele2 is niet heel innovatief. Het is een beetje de HEMA onder de operators.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 oktober 2012

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Telecomveiling kan markt flink opschudden

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 oktober 2012

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken