Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Protest tegen brede A27

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Protest tegen brede A27

2 minuten leestijd

UTRECHT – Het plan van minister Schultz om de A27 bij Amelisweerd nog breder te maken, stuit op fel verzet. Net als veertig jaar geleden.

In 1972 werd de werkgroep Amelisweerd opgericht om het landgoed te behoeden voor Utrechtse stadsuitbreiding en wegenplannen. Stadsuitbreiding in Amelisweerd is er nooit gekomen, wegen wel.

Medio jaren 70 lanceerde Rijkswaterstaat het plan om de rijksweg om te vormen tot achtbaans snelweg A27, dwars door het landgoed. Jaren van protesten en procedures zorgden ervoor dat het tracé opschoof naar de rand van Amelisweerd.

Rijkswaterstaat was in 1982 klaar om te beginnen, maar activisten bezetten het bos. Tot driemaal toe joeg de politie hen weg, maar onmiddellijk zaten er anderen in de bomen. In september 1982 verjoegen 600 ME’ers de activisten. Direct daarna reden bulldozers 672 bomen omver. In 1986 ging de A27 open.

Alternatief

Schultz wil de A27 verbreden naar twee keer zeven rijstroken, waarbij de bak van de snelweg breder wordt, ten koste van bosgrond. Utrecht en de actiegroep Vrienden van Amelisweerd zijn het deze keer roerend eens: er mag geen boom worden gekapt.

Utrecht presenteerde begin maart een alternatief, honderden miljoenen goedkoper. De rijstroken worden daarbij versmald en de vluchtstrook opgeofferd. Utrecht had graag gehoord dat tweemaal zes rijstroken binnen de bestaande bak een prima oplossing zouden vormen, stelde wethouder Lintmeijer. „Opvallend is dat het ministerie geen maatschappelijke kosten-batenanalyse heeft gemaakt.”

Jan Korff de Gidts van de actiegroep Vrienden van Amelisweerd: „Het is een historische vergissing, te bizar voor woorden, om hier de breedste snelweg van Nederland aan te leggen voor 1 miljard euro, ten koste van kwetsbare natuur. De A27 staat niet eens in de filetop 50.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 maart 2013

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Protest tegen brede A27

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 maart 2013

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken