Bekijk het origineel

De echte cabriolet is terug bij Opel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De echte cabriolet is terug bij Opel

4 minuten leestijd

Liefhebbers van echte cabriolets kunnen weer opgelucht ademhalen. De coupé-cabriolets zijn op hun retour. Opel wisselt de Astra TwinTop in voor een wonderschone Cascada.

Door de opvolger van de Astra TwinTop een compleet andere naam te geven, laat het merk al meteen het afwijkende karakter van deze auto zien. Afwijkend van z’n voorganger, maar tevens een model dat een eigen positie binnen het Opelprogramma krijgt.

Onderhuids blijkt zoals verwacht alles gelijk aan de Astra. Opel neemt daarbij het onderstel van de Astra GTC als basis, dat betekent een redelijk sportieve afstemming. Daarbij hoort de HiPerStrutvoorwielophanging, die voor een veel beter wegcontact zorgt, vooral als er sportief wordt gereden.

De nieuwe Cascada bezit nauwelijks onderdelen aan de buitenkant die met de hatchback of driedeurs uitwisselbaar zijn. De auto toont langgerekt: niet vreemd met een lengte van op een haar na 4,70 meter. Die afmetingen weet Opel in positieve zin in het elegante uiterlijk te verwerken. Veel eleganter dan de Astra TwinTop, die over een wat lompe achtersteven beschikte, nodig om plaats te bieden aan de volumineuze hardtop.

Opel levert de Cascada met een prachtige stoffen kap die in gesloten toestand de langgerekte verschijning extra onderstreept. In zeventien of negentien seconden, afhankelijk van het openen of sluiten, beweegt deze kap van de ene in de andere positie. Met dichte kap vallen verschillende zaken op. Allereerst is de achterruit behoorlijk laag, waardoor het zicht door de spiegel niet optimaal is. Daarnaast verdient Opel complimenten voor de fantastische geluidsisolatie. Met het dak gesloten geeft de Cascada vanbinnen totaal niet de ‘winderige’ indruk van een cabriolet.

De softtop beïnvloedt uiteraard het geboden bagagevolume. Om de kap te kunnen openen, moet er in de bagageruimte plaats worden gemaakt. Het verschil bedraagt 100 liter, van 280 tot 380 liter. In de bagageruimte ligt keurig de windstop en zitten hendels om de rugleuning van de achterbank in twee delen op afstand neer te klappen. De forse breedte van het kofferdeksel valt op. De achterlichten gaan met dit onderdeel omhoog. Om dan toch achteropkomend verkeer te waarschuwen, brengt Opel extra achterlichten aan, die alleen zichtbaar zijn met de klep open.

Het interieur beschikt natuurlijk over alle trekjes van de laatste Opelmodellen. Veel elementen en de gekozen materialen ogen bekend. Het dashboardlichaam behoort echter tot de specifieke items van dit model. Chroom en chique stiksels spelen daarbij nadrukkelijk een rol. Opel levert de Cascada uitsluitend in de luxueuze Cosmo-uitvoering en dat betekent dat het de gebruikers aan vrijwel niets ontbreekt. Zo heeft de auto sportief gesneden stoelen, waarbij de lengte van de zitting kan worden ingesteld. De ruimte op de achterbank is redelijk, maar niet gigantisch. Met een beetje inschikkelijkheid kunnen vier volwassenen prima zitten.

In de Opel Cascada debuteert de eerste telg van een volledig nieuwe motorenfamilie. Het gaat om de 1,6 liter SIDI- turbomotor. Deze levert een flink vermogen van 170 pk en wekt ook met zijn koppel van 260 Nm al vanaf 1650 toeren per minuut hoge verwachtingen. De praktijk wekt de twijfel of al dat vermogen en koppel echt aanwezig is. De auto komt redelijk soepel over, maar zeker niet vliegensvlug. Dat kan deels worden verklaard door het feit dat, ondanks toepassing van een softtop, de Cascada behoorlijk zwaarlijvig is met een kentekengewicht van 1633 kilogram! Het is dan ook niet vreemd dat de auto niet overdreven zuinig functioneert. Een 1 op 11,8 blijkt de realiteit. Dat zou bij een splinternieuwe motor toch beter moeten. Op papier presteert de 1.6 Turbo nauwelijks beter dan de 1.4 Turbo. Beide motoren stoten ook dezelfde hoeveelheid CO2 uit. De 1.4 kost uiteraard minder.

Het rijdrag blijkt van grote klasse. De afstemming van de vering komt zelfs bij de op dit exemplaar aanwezige 19 inch wielen voldoende comfortabel over. Comfort behoort immers tot de belangrijke karaktereigenschappen van een cabriolet.

De Opel Cascada begint bij 34.395 euro voor de 1.4 Turbo. De nieuwe 1.6 Turbo komt op 37.295 euro. Opel levert die motor optioneel met een automaat. Daarnaast kan de veelrijder kiezen uit twee diesels.

>>rd.nl/opelcascada voor een video.


Opel Cascada Cosmo 1.6 Turbo

Topsnelheid 222 km/u

Acceleratie 9,6 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld 1 liter op 11,8 kilometer

CO2-uitstoot 148 g/km

+

Kapconstructie. Prachtige softtop. Zorgt voor een elegante vormgeving, een lager voertuiggewicht en meer vrijheid voor de ontwerpers.

Onderstel. De genen van de Cascada zijn vergelijkbaar met die van de sportief getinte Opel Astra GTC. Comfortabel weggedrag.

-

Gewicht. Verstevigingen van de carrosserie zorgen voor een behoorlijk fors voertuiggewicht.

Motor. De nieuwe 1,6 liter turbomotor komt qua vermogen en koppel weinig tekort. Maar in de praktijk moet er zo hard worden gewerkt dat de prestaties gevoelsmatig wat tegenvallen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 juni 2013

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

De echte cabriolet is terug bij Opel

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 juni 2013

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken