Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vliegtuigcrash San Francisco

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vliegtuigcrash San Francisco

3 minuten leestijd

SAN FRANCISCO. De piloot van de Boeing 777 die zaterdag is gecrasht op de luchthaven van San Francisco, was nog in opleiding. Dat heeft een woordvoerster van de Zuid-Koreaanse luchtvaartmaatschappij Asiana Airlines vanmorgen bekendgemaakt.

Lee Kang Kook had 43 uren vliegervaring in een Boeing 777 en was nog nooit eerder met het toestel in San Francisco geland. Hij had wel veel ervaring in het besturen van andere toesteltypes.

Het toestel crashte zaterdag tijdens de landing. Twee Chinese tieners zijn daardoor overleden en meer dan 180 mensen raakten gewond. Zo’n 180 personen werden naar het ziekenhuis gebracht, van wie er 49 zwaargewond waren. Dat heeft de brandweer van de stad bekendgemaakt tijdens een persconferentie. Gisteren lagen er nog negentien passagiers in het ziekenhuis. Het toestel had 291 passagiers en 16 bemanningsleden aan boord. Het kwam uit de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul.

De Boeing bevindt zich naast de baan en is zwaar beschadigd. Het middenstuk is uitgebrand en de staart van het toestel ligt in stukken op de start- en landingsbaan.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten zijn een onderzoek gestart naar het incident. Uit eerste resultaten zou blijken dat de bemanning van het toestel seconden voor de crash de snelheid probeerde te vergroten en de landing af te breken.

Volgens de nationale vervoersveiligheidsraad NTSB blijkt uit de vluchtgegevens dat het vliegtuig „behoorlijk” langzamer vloog dan de snelheid die het had moeten hebben. De vliegers zouden zeven seconden voor de landing de snelheid geprobeerd hebben op te voeren. Vervolgens probeerden ze anderhalve seconde voor de landing deze af te breken voor een nieuwe poging. Dat mislukte.

Het toestel kwam na een vlucht van bijna elf uur „wiebelend” en „een tikkeltje ongecontroleerd” over de Baai van San Francisco op de landingsbaan aanvliegen, zei een inwoner van de stad onder de aanvliegroute, Ki Siadatan.

Inzittenden verklaarden dat er geen enkele waarschuwing had geklonken voordat het toestel hard de grond raakte en brak. Het was even stil voordat mensen begonnen te gillen. „Ik had geen tijd om bang te worden”, zei Wen Zhang, die met haar zoontje van 4 jaar naar buiten stapte door een gat in het toestel op de plek waar het toilet had gezeten.

De luchthaven van San Francisco ligt aan het water. Aan het eind van de start- en landingsbanen is een muur gebouwd die moet voorkomen dat een vliegtuig dat doorschiet te water raakt. Mogelijk heeft het toestel met zijn landingsgestel of staart deze muur geraakt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 8 juli 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Vliegtuigcrash San Francisco

Bekijk de hele uitgave van maandag 8 juli 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken