Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Chanoekafeest

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Chanoekafeest

3 minuten leestijd

Van de 7 miljard mensen op aarde worden er circa 1 miljard tot het protestantisme gerekend. Hoe geven anderen invulling aan hun geloof? Vandaag: het chanoekafeest in het jodendom.

Met Chanoeka herdenken de joden de herinwijding van de tempel in Jeruzalem in 164 voor Christus. De tempel was door de Grieken ernstig ontheiligd. Zo was er zelfs een varken, een onrein dier, geslacht op het altaar.

Als de joden de menora, de zevenarmige kandelaar, na de herovering van Jeruzalem weer willen aansteken, blijkt er maar voor één dag koosjere olie te zijn. Maar de overlevering vertelt dat de menora op dat ene kruikje olie acht dagen lang bleef branden. Met Chanoeka wordt dit wonder herdacht. In het Hebreeuws betekent het woord Chanoeka zoveel als inwijding. De tempel werd opnieuw, volgens de voorschriften die God Zelf had gegeven, geschikt gemaakt voor de tempeldienst. Het verhaal van Chanoeka staat opgetekend in de boeken 1 Maccabeeën en 2 Maccabeeën. Deze boeken maken geen deel uit van de Tenach, maar zijn onderdeel van de zogenoemde apocriefen.

Chanoeka is een van de kleinere joodse feesten dat met name door de invloed van het zionisme, de verlichting en de grootschalige viering van het kerstfeest de laatste eeuwen aan belang heeft gewonnen. Het feest duurt acht dagen, ter nagedachtenis aan het wonder in 164 voor Christus. De eerste dag van het feest begint na zonsondergang van de 24e dag van de joodse maand Kislev. Op onze kalender wordt dit jaar het feest gevierd van donderdag 28 november –vandaag– tot donderdag 5 december. Iedere avond wordt er een kaars of lamp aangestoken op de achtarmige chanoekia tot er uiteindelijk acht branden. De chanoekia heeft negen armen, waarvan er één dient om de andere lampjes aan te steken. De kandelaren staan in de huizen voor het raam, zodat tijdens het chanoekafeest in joodse gemeenschappen hele straten verlicht worden door de lampjes van de chanoekia’s.

Terwijl de chanoekia brandt, worden er in het gezin spelletjes gespeeld, speciale gerechten gegeten en cadeautjes uitgepakt. Lekkernijen zijn bijvoorbeeld latkes –aardappelpannekoekjes– en soevganiot, oliebollen gevuld met jam.

Het is niet moeilijk om vanuit het chanoekafeest lijnen te trekken naar het kerstfeest, dat ongeveer in dezelfde tijd van het jaar wordt gevierd. De draad die beide feesten verbindt, is het licht. Het licht in de tempel verwees naar God, de Schepper van het licht. Hij was het Die in het donker van de wereldnacht het licht wakker riep. En zonder Zijn lichtende nabijheid was Israël niets anders dan een volk dat in duisternis wandelde.

Met Kerst viert de christenheid de geboorte van het Licht der wereld. God brengt een in donkerheid verzonken wereld weer in de lichtkring van Zijn genade.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Thursday 28 November 2013

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Chanoekafeest

Bekijk de hele uitgave van Thursday 28 November 2013

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken