Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Danken voor harples

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Danken voor harples

6 minuten leestijd

Trots en nederigheid, eigengerechtigheid, opstandig gedrag, rijkdom en armoede. Zijn dat themas om aan tafel met de kinderen te bespreken?

Daar zijn ze zeker geschikt voor, vindt Lydia van den Noort (32) uit Apeldoorn. De onderwerpen komen aan bod in haar boek ”Bloeitijd”, dat verscheen bij uitgeverij Brevier. ”Een gezinsboek voor karaktervorming en huisgodsdienst”, zoals de ondertitel aangeeft. In het dag- en weekboek komen nog veel meer onderwerpen voorbij, zoals hebzucht en tevredenheid, stelen, boos zijn en ruzie.

”Bloeitijd” ontstond vanuit de eigen zoektocht van de schrijfster en haar man Rutger naar hoe ze zowel de godsdienstige opvoeding als de karaktervorming van hun kinderen richting konden geven.

Van den Noort is werkzaam als orthopedagoge in de verstandelijkgehandicaptenzorg en moeder van Thomas (9), Jasper (6) en Ymke (bijna 3). Haar boek is in de eerste plaats bedoeld voor ouders en kinderen. De opzet is dat zij per week een thema behandelen. Bij elk onderwerp is er een korte inleiding en voor elke dag een tekst om te lezen – met een verwijzing naar een Bijbelgedeelte. In die stukjes staat steeds een persoon uit de Bijbel centraal. Daarnaast zijn er verwerkingsvragen, gebedsonderwerpen en suggesties voor te zingen psalmen en liederen. Ook doet de schrijfster suggesties om activiteiten met de kinderen te ondernemen. Bij het hoofdstuk over stelen oppert ze bijvoorbeeld: bezoek met elkaar het Gevangenismuseum in Veenhuizen of zoek in de krant naar artikelen die te maken hebben met diefstal.

Hoe kwam u op de combinatie huisgodsdienst en karaktervorming?
„Er bestaan behoorlijk wat Bijbelstudieboekjes voor kinderen, maar ik miste een boek dat ingaat op hoe je het Bijbelse onderwijs concreet kunt maken in het dagelijkse leven. En iets waarin centraal staat hoe je opvoedkundige onderwerpen en Bijbelse opvoeding met elkaar kunt verweven. Daarbij bedoel ik algemene opvoedkundige thema’s, zoals het uiten van boosheid of het delen van spullen. Het is fijn als ouders aan de hand van de Bijbel hun eigen visie kunnen ontwikkelen en hun kinderen hierin kunnen begeleiden op de manier die het beste bij elk kind past. Overigens merk je dat je harder bezig bent met het vormen van jezelf, dan van je kinderen. Jouw voorbeeld zegt meer dan duizend woorden.”

Kost huisgodsdienst met uitstapjes en knutselactiviteiten niet heel veel tijd?
„Nee, het hoeft allemaal geen uren te duren. Je kunt bijvoorbeeld na de maaltijd het stukje voor die dag lezen en daarna zingen. Wij lezen daarnaast ook altijd een losse Bijbeltekst na het eten, met als doel dat de kinderen die uiteindelijk uit het hoofd kennen. Elke week staat er één tekst centraal, die elke dag wordt voorgelezen. We gaan niet oefenen of repeteren, maar door de herhaling blijft de tekst na verloop van tijd vanzelf hangen.

We hebben onze kinderen allemaal een taakje gegeven. Jasper, die in groep 3 zit, is ”leescommissie”. Hij leest elke dag de Bijbeltekst voor. Thomas mag als ”liedcommissie” de mapjes met liederen uitdelen en Ymke pakt de Bijbels. De kinderen onthouden het zelf, na het eten gaan ze de spullen halen.

Elke week hebben wij één vaste gezinsavond, op dit moment is dat de vrijdagavond. Dan vertellen we uit de Bijbel en naar aanleiding daarvan knutselen we iets. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het gaat niet om een prachtig werkstuk, maar om het bezig zijn met elkaar, om de aandacht die je de kinderen geeft.

Ik merk dat mensen vaak denken dat je als ouder heel creatief moet zijn om dit te kunnen doen, of iets met het onderwijs moet hebben. Maar dat hoeft helemaal niet. God heeft niet voor niets ouders gegeven, juist zij kunnen goed aansluiten bij hun kinderen, bijvoorbeeld door in te haken op hun interesses.

Soms lukt het ons een tijdje niet om de gezinsavonden te houden. We zijn op dit moment bijvoorbeeld erg druk met de moestuin. Dan is er even wat minder tijd voor de gezinsmomenten. Maar dat pakken we op een later moment wel weer op.

De uitstapjes kun je af en toe eens maken, bijvoorbeeld in de vakanties. Je moet ook niet te moeilijk denken. Pas sprak ik een moeder die met haar dochtertje bloemen had geplukt en naar aanleiding daarvan met haar over de schepping had gepraat. Zo eenvoudig kan het.”

Komt de klad er na een tijdje niet in?
„Nee, de kinderen gaan het missen als we een poosje geen tijd hebben voor de gezinsavonden. Dan gaan ze vragen: Wanneer gaan we nou weer eens Bijbelknutselen? – want zo noemden we het eerst. We maken de gezinsmomenten ook altijd gezellig, met een lekker koekje en zo.”

Hoe lang bent u al bezig met huisgodsdienst?
„Een jaar of twee geleden zijn we gestart met projectjes in het gezin omdat een van de kinderen meer uitdaging nodig had. Vaak kwamen we uit bij een Bijbels thema. Daarnaast dachten mijn man en ik in die periode veel na over de opvoeding. Wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk voor de godsdienstige vorming, de school of wij, waren vragen die speelden. En we probeerden vooruit te kijken: hoe willen we dat onze kinderen worden, wat vinden we daarbij belangrijk? Hierdoor gingen we uiteindelijk aan de slag met huisgodsdienst en karaktervorming. Daar komt bij dat we het belangrijk vinden om het contact met de kinderen open te houden. Je hoopt met hen allemaal te kunnen blijven praten over wezenlijke zaken. Het is belangrijk om daar al vroeg mee te beginnen.”

Merkt u verandering binnen het gezin als gevolg van de huisgodsdienst?
„Ja, er is meer blijdschap gekomen. De kinderen zijn niet ineens heel braaf geworden, ze maken nog steeds ruzie, zoals iedereen op die leeftijd. Maar ik merk dat ze wel gemakkelijker over dingen praten met ons, hoewel de een van zichzelf opener is dan de ander. En ik zie dat het Bijbelse onderwijs doorwerkt, ook als je er een tijdje wat minder intensief mee bezig bent. Zo hadden we een keer met de kinderen hun fotoalbums bekeken en de vraag gesteld: Waar kunnen we de Heere voor danken? Van die dankpunten hadden ze een tekening gemaakt. Een tijd later kwam een van hen met een aanvulling voor zijn tekening. Hij was op harples gegaan, en nu moest er nog een harp bij getekend worden.”

Wat zou u andere ouders willen meegeven?
„Karaktervorming is niet zoiets als: zorgen voor keurig opgevoede kinderen die zich netjes aan de regels houden. Ten diepste gaat het erom dat je het hart van je kind bereikt en vasthoudt. Dan draait het niet meer om die fantastische avond of om dat prachtige werkstuk, maar dan ga je je als ouder vanzelf op het goede focussen.”


Boekgegevens

Bloeitijd. Gezinsboek voor karaktervorming en huisgodsdienst, Lydia van den Noort; uitg. Brevier, Kampen, 2014; ISBN 978 94 9158 327 8; 256 blz.; € 9,90.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 april 2014

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Danken voor harples

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 april 2014

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken