Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jonge garde op de orgelbank

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Jonge garde op de orgelbank

6 minuten leestijd

Het orgelseizoen is weer losgebarsten. De komen maanden hebben een dikke duizend concerten plaats. Niet alleen oude rotten laten zich horen. Ook jonge honden krijgen een kans om zich te presenteren tijdens een concert of een masterclass. Drie jongeren vertellen erover.

Improviseren in ’s-Hertogenbosch

Wie? Maurits Bunt (1997) uit Apeldoorn. Hij heeft sinds 2010 les van Sietze de Vries. Literatuurspel en improvisatie vormen daarbij de speerpunten.

Wat? „Een halfuur durend concert in de Sint-Janskathedraal te ’s-Hertogenbosch op het Heynemanorgel uit 1787, 21 juni om vier uur.”

Hoe raakte je in ’s-Hertogenbosch verzeild? „Vorig jaar mocht ik op het orgel in de Sint-Jan spelen. De organiste van de kathedraal, Véronique van den Engh, hoorde mij en reageerde enthousiast. Ze zei dat ze een verrassing voor me in petto had. Een paar maanden later lag de brief met de uitnodiging op de mat.”

Wat ga je spelen? „Het ”Magnificat noni toni” van Delphin Strungk (1601-1694) en de vierde triosonate van Bach. Daarnaast ga ik improviseren over het lied ”Nun danket alle Gott”. Vorig jaar heb ik zelf een orgel- en klavecimbelconcert georganiseerd en gegeven in de aula van de Fruytier in Apeldoorn. Het concert in ’s-Hertogenbosch is het eerste waarvoor ik uitgenodigd ben. Ik wil in juni laten horen waar ik voor sta en waar mijn liefde ligt, in de renaissance en in de barok. Het werk van Strungk is een stoere Noord-Duitse variatiereeks. De vele echodelen zullen prachtig klinken in de kathedraal. Ik heb Bachs triosonate geprogrammeerd om na Strungk een toegankelijker werk te laten horen. Mijn improvisatie zal waarschijnlijk de opzet van een Noord-Duitse koraalfantasie krijgen, maar het kan ook gebeuren dat ik door het zuidelijke karakter van het orgel de richting van de Franse barok op ga.”

Hoe bereid je je voor? „Ik kan de avond voorafgaand aan het concert ruim vijf uur studeren. De stukken zelf heb ik al met Sietze de Vries doorgenomen. Zo speelde ik de triosonate vorig jaar tijdens het concours van de Stichting Groningen Orgelland.”

Wat betekent het voor je dat je deze kans krijgt? „Het is een uitdaging en motiveert enorm om te blijven studeren.”

Hoe zie je de toekomst? „Ik hoop na het behalen van mijn havodiploma orgel en klavecimbel te kunnen studeren op het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Het liefst maak ik van muziek mijn beroep.”


Duitse romantiek in Deventer

Wie? Evan Bogerd (1993) uit Kootwijk. Hij studeert sinds 2012 aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jos van der Kooy (orgel) en bij Theo Goedhart (kerkmuziek) en is organist van de hervormde kerken in Kootwijk en Kootwijkerbroek.

Wat? „Een concert, samen met de sopraan Vera Fiselier, op het Holtgräveorgel (1843) in de Bergkerk in Deventer, 16 augustus om drie uur. Zelf organiseer ik op 27 juni een concert op het Bätzorgel (1762) in de evangelisch-lutherse kerk in Den Haag, dat om acht uur begint.”

Hoe raakte je in Deventer verzeild? „Vorig jaar won ik de derde prijs op het Govert van Wijn Orgelconcours in Maassluis. De man die dit concours opnam, Aad van der Waal, was enthousiast over mijn spel en tipte Jolanda Zwoferink. Zij organiseert de orgelconcerten in Deventer. Het idee om een concert in Den Haag te organiseren ontstond nadat ik op uitnodiging van de Haagse stichting Musica Antica da Camera begin dit jaar in de lutherse kerk een Bachconcert gaf. Er zaten meer dan honderd mensen en ik krijg nog altijd positieve reacties.”

Wat ga je spelen? „Eerlijk gezegd heb ik nog geen flauw idee. Ik ben een alleseter en vind alles mooi, of het nu Sweelinck of Messiaen betreft. Sowieso speel ik de ”Ode aan Valerius” van Piet Kee en Pastel 3 van Karg-Elert. Er zal in elk geval een stuk tussen zitten dat voor mij nieuw is, want ik presteer het beste onder druk. In Den Haag breng ik een gevarieerd programma met grote werken van de Leipziger componisten Bach, Mendelssohn en Reger.”

Hoe bereid je je voor? „Naarmate een concert dichterbij komt, ga ik harder studeren. Ik zorg wel dat er nog tijd is om een werk even weg te leggen. Om daarna de puntjes op de i te zetten.”

Wat betekent het voor je dat Deventer je een podium biedt? „Het is een mooie opsteker.”

Hoe zie je de toekomst? „Ik hoop veel orgelconcerten te kunnen geven, want er zijn zó veel fantastische instrumenten. Daarvoor moet ik wel met goed opgebouwde concertprogramma’s komen, die bijvoorbeeld rond een thema zijn geconcentreerd.”

>>evanbogerd.nl


Alain en Bach in Haarlem

Wie? Leendert Verduijn (1996) uit Bodegraven, organist van de hervormde kerk in Sluipwijk en sinds juli vorig jaar leerling van Bas de Vroome (orgel) en Aart Bergwerff (kerkelijk orgelspel) aan het Rotterdams conservatorium. Daarvóór volgde hij de vooropleiding orgel aan het Utrechts conservatorium bij Reitze Smits.

Wat? „De masterclass voor jonge talenten tijdens het Internationaal Orgelfestival Haarlem van 12 tot 26 juli, samen met drie Chinezen en een Ier.”

Hoe raakte je in Haarlem verzeild? „Ik las over de masterclass op internet en heb de kans om van grootheden les te kunnen krijgen met beide handen aangepakt. De reactie vanuit Haarlem op mijn opname van de verplichte werken –een deel uit Bachs vierde triosonate en ”Les Bergers” van Messiaen– was gelukkig positief.”

Wat verwacht je van de masterclass? „We krijgen drie lessen van Olivier Latry over 20-eeuwse Franse muziek, twee lessen van Lorenzo Ghielmi over Buxtehude, Bach en Italiaanse componisten en twee lessen improvisatie van Jos van der Kooy. Daarnaast bezoeken we concerten die tijdens het orgelfestival worden gegeven en zijn er excursies. Ik denk niet dat ik na Haarlem ineens veel beter ga spelen. Wel verwacht ik dat de lessen, de contacten met medestudenten, het bespelen van de orgels en het twee weken ondergedompeld zijn in de orgelwereld enorm inspirerend werken.”

Hoe bereid je je voor? „Naast werk van Alain en Messiaen zet ik in Haarlem Bachs Preludium en Fuga in C-dur (BWV 545) op de lessenaar. Ik neem deze stukken vooraf met Bas de Vroome door en wil ze perfect kunnen spelen. Bach hoop ik ook op 28 juni te laten horen tijdens het Govert van Wijn Orgelconcours in Maassluis. Ik kijk uit naar het jurycommentaar.”

Welk Haarlems orgel staat boven aan de verlanglijst? „Het instrument van de Bavo. Het lijkt me geweldig om op dat orgelbalkon te bivakkeren. Tegelijkertijd kijk ik ook uit naar de kennismaking met de orgels in de Philharmonie Haarlem en in de Nieuwe Kerk.”

De toekomst? „Mijn droom is met muziek mijn brood te kunnen verdienen. Mocht dit onvoldoende lukken, dan ga ik deels als muziekdocent aan de slag.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 mei 2014

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Jonge garde op de orgelbank

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 mei 2014

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken