Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verwondering na redding vissers Noordzee

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Verwondering na redding vissers Noordzee

Bemanning Reimerswaal vist drie drenkelingen gezonken kotter op

5 minuten leestijd

HELGOLAND. Dankbaarheid overheerst. De bemanning van de sleephopperzuiger Reimerswaal heeft gisteren drie vissers van een zinkende Deense kotter uit zee gered. „God heeft ons naar die locatie geleid.

Woensdagochtend, tegen tienen. Een kille wind waait over de Noordzee. Kapitein Mark van Belzen (42) uit ’s-Gravenpolder staat in de stuurhut van de Reimerswaal, pakweg 60 mijl (100 kilometer) boven de Waddeneilanden, ten noordwesten van Helgoland. Golven van zo’n 2,5 meter slaan tegen het schip.

Onverwacht klinkt over kanaal 16, het internationaal alarmeringskanaal voor de scheepvaart, een noodoproep van de Deense kotter SH14 Kristina. Het vissersschip maakt snel water. De Duitse zeereddingsdienst DGzRS roept alle schepen in de buurt op assistentie te verlenen.

Kapitein Van Belzen van de Reimerswaal (12.500 ton) bevindt zich op dat moment 3 mijl (6 kilometer) van de ramplocatie. „We zijn direct op volle kracht naar de kotter toegevaren”, vertelt Van Belzen op volle zee via zijn satelliettelefoon.

Serieuze nood

Aan boord van de 16 meter lange houten kotter heerst lichte paniek. „De vissers hadden serieuze nood.” Bij aankomst van de Reimerswaal staat het water tot op het dek. De kapitein laat voor de zekerheid zijn fel oranjegekleurde, polyester reddingsboot klaarmaken voor lancering.

Van Belzen manoeuvreert zijn sleephopperzuiger (130 meter lang, 22 meter breed) zo dat het vissersschip uit de wind komt te liggen. „Een hele klus met een volgeladen schip met grint. Het is geen auto die je even parkeert.” Het wachten is op de reddingsdiensten. De Reimerswaal heeft geen materieel aan boord om de kotter leeg te pompen.

De tijd dringt. Langzaam zinkt het vissersschip rechtstandig naar beneden. De drie vissers aan boord hijsen zich in hun overlevingspak. „Met deze temperatuur verdrink je binnen twintig minuten door de kou”, weet Van Belzen, tevens actief voor de reddingsmaatschappij KNRM.

Slagzij

Onverwacht maakt de kotter slagzij. De drie vissers aan boord bedenken zich niet en springen overboord. „De bemanning moet vroegtijdig een zinkend schip verlaten, anders is het risico groot te worden meegezogen”, legt Van Belzen uit.

Geen tijd te verliezen. De bemanning van de Reimerswaal zet de reddingsboot –én twee man in overlevingspak– met een kraantje overboord. „Het inpikken en uitpikken van de boot is een kritieke fase. De afstand van het dek tot de zeespiegel bedraagt zo’n 2 meter, terwijl beide vaartuigen heftig op en neer schommelen.”

Kort na elven verdwijnt het vissersschip definitief in de diepte. De 4 meter lange reddingsboot met buitenboordmotor pikt de drenkelingen –een Duitser, een Deen en een Let– één voor één op uit het woelige zeewater.

De reddingsactie heeft grote impact. „Het maakt behoorlijk indruk als je voor je ogen een schip ziet zinken. Een hard gelag”, verklaart de schipper. „Je doet hetzelfde werk als zij. Een schip is toch een beetje je thuis.”

Tijd om te filosoferen over gevaren en risico’s ontbreekt. „Je moet op zo’n moment handelen, dus zet je de knop om.” Van Belzen kan zich de ontreddering van de drenkelingen goed voorstellen. „Je ligt opeens in zee.” De aanwezigheid van de hopperzuiger biedt de mannen enig houvast.

De drenkelingen komen op de sleephopperzuiger op adem. „Ze waren behoorlijk van de kaart. Erg geschrokken, maar in goede conditie.” De mannen krijgen een bak koffie om bij te komen. Aan eten moeten ze even niet denken. Ze kunnen geen hap door de keel krijgen. „Ze waren te ontdaan.”

Een Duitse reddingshelikopter moet de drie opgeviste mannen oppikken en aan wal brengen. Door de straffe wind kan de heli echter niet uitvliegen. De Reimerswaal zet de drenkelingen uiteindelijk af in Harlingen.

De reddingsactie druk de kapitein met de neus op de feiten. De elke drie maanden voorgeschreven wettelijk verplichte reddingsoefeningen zijn geen overbodige luxe. „Soms denk je tijdens een oefening: Waar doe ik het voor? Maar nu zie je dat het nodig is.”

Varen is niet zonder gevaar, realiseert Van Belzen zich. De kapitein heeft zelf als KNRM’er twee weken geleden nog meegedaan aan de zoekactie naar de opvarenden van het omgeslagen zandschip Rick –één dode– op de Westerschelde. Ook de zoektocht naar de gezonken Urker kotter Z85 –vier doden– heeft hij van nabij gevolgd. „Wij waren op dat moment ook op het Kanaal.”

Toch blijft de schipper van de Reimerswaal –23 jaar in het vak– nuchter. „Je denkt absoluut na over de gevaren op zee. Het risico op de weg is echter vele malen groter dan op zee. Op het water ben je meer op jezelf aangewezen. Daar rijdt een hulpdienst niet binnen tien minuten voor.”

Dankbaar

Van Belzen blikt dankbaar terug op de reddingsactie. „Het is bijzonder dat wij op dat moment op die plaats waren. Op die hoogte komt weinig scheepvaart voor op de Noordzee. De zee is heel erg groot en een schip, ook al is het 130 meter, heel klein. De kans dat je op tijd bent, is niet groot.”

Daarom is de kapitein temeer verwonderd over de goede afloop. „God heeft ons op die plaats gebracht. We waren door Gods leiding daar ter plekke. Ik ben dankbaar dat we een steentje hebben mogen bijdragen aan deze reddingsactie. Niet alleen ik, maar de hele bemanning.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 februari 2015

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Verwondering na redding vissers Noordzee

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 februari 2015

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken