Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gerhard Hormann over van bank veranderen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Gerhard Hormann over van bank veranderen

3 minuten leestijd

Het begint erop te lijken dat er sinds het uitbreken van de kredietcrisis niet veel is veranderd in de bankwereld.

Van enige nederigheid is geen sprake, laat staan dat men laat merken lessen te hebben getrokken uit het verleden. Er worden nog steeds forse bonussen uitgekeerd aan het hogere echelon, terwijl medewerkers die lager in de pikorde zitten met ontslag worden bedreigd. Op veel sympathie mogen de topmannen van de grote banken daardoor niet rekenen in de samenleving, en dat sentiment wordt nog eens versterkt door kritische boeken en toneelstukken over uitwassen in de financiële wereld.

Daar houdt het in de meeste gevallen echter meteen ook mee op. Sinds de liberalisering van de energiemarkt in 2004 is meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens al minstens één keer van energieleverancier veranderd. Tegelijk zit de overgrote meerderheid van de Nederlanders nog steeds bij dezelfde bank als toen het zes jaar geleden allemaal begon. We vinden het weliswaar absurd dat topmannen van banken een veelvoud verdienen van het jaarsalaris van onze minister-president, maar slechts een kleine minderheid verbindt daar ook conclusies aan.

Daar is een aantal redenen voor te bedenken, die al dan niet praktisch van aard zijn. Zo is overstappen van energieleverancier veel minder ingrijpend, omdat het slechts gaat om een administratieve handeling. Je hebt geen nieuwe elektriciteitsmeter nodig als je voortaan stroom betrekt van een andere maatschappij, terwijl je niet van bank kunt veranderen zonder meteen ook een ander bankrekeningnummer aan te vragen.

Menigeen zal om die reden terugschrikken van de bijbehorende rompslomp. Veranderen van bank zou in de praktijk eenvoudig en probleemloos moeten verlopen via de overstapservice, maar dat neemt niet weg dat je nieuwe pincodes moet onthouden en moet wennen aan een nieuw systeem. Internetbankieren gaat bij de ene bank weer op een heel andere manier dan bij de andere, dus je dient eigenlijk betere en concretere redenen te hebben voor een overstap dan louter een soort vage verontwaardiging richting banken.

Los daarvan spelen psychologische factoren een rol, want veel mensen zijn gehecht aan hun rekeningnummer of zitten al generatieslang bij dezelfde bank. Ook al bestaat de Postbank allang niet meer, toch doe ik alle betaling nog steeds met dezelfde cijferreeks waarop ik ooit het geld van mijn allereerste vakantiebaantje gestort kreeg. Je rekeningnummer kan na bijna een halve eeuw net zozeer deel gaan uitmaken van je identiteit als je vaste telefoonnummer of je huisadres.

Overstappen naar een andere bank hoeft echter helemaal niet om toch een statement te maken, want je treft je eigen bank het hardst door elders te gaan sparen. Banken verdienen niets aan het storten van je salaris en de automatische incasso’s van de maandelijkse lasten. Als klant word je pas interessant wanneer je via de bank gaat beleggen, een lening afsluit of in de loop der jaren een mooi bedrag bij elkaar spaart.

Boek je je spaargeld voortaan over naar een kleine, duurzame bank, dan gedraag je je als de autokoper die bij de dealer een auto uitzoekt en deze vervolgens ergens anders laat onderhouden en repareren. Je bespaart jezelf een hoop gedoe, spaart waarschijnlijk ongemerkt meer en makkelijker en krijgt als extra bonus het gevoel dat je elke maand weer een duidelijk signaal afgeeft.

Reageren? hormann@refdag.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 april 2015

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Gerhard Hormann over van bank veranderen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 april 2015

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken