Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Oefenen voor de examens

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Oefenen voor de examens

4 minuten leestijd

Ze hebben er net een proefexamen wiskunde opzitten, deze woensdagmiddag. In het wiskundelokaal lopen ze nog even de resultaten door met docent Jager. Annelien, Thimme en Lisanne uit vwo 6 van het Driestar College in Gouda willen zich grondig voorbereiden op hun examens.

„Mag ik hier wat eten, meneer?” Lisanne is na zo’n 2,5 uur bezig te zijn geweest met het proefexamen aan een pauze toe. Toch wil ze, als een van de weinige leerlingen, dit achtste lesuur nog even zien welke fouten ze heeft gemaakt en haar eventuele vragen voorleggen aan docent Jager. „Ik wil voor het echte examen een 9 halen”, legt ze uit. Waarom? „Zodat ik cum laude kan slagen. Dat klinkt leuk.”

Om dat voor elkaar te krijgen, moet Lisanne voor elk vak een 8 of hoger staan. Aan het begin van de vijfde klas leek dit voor de slimme vwo’er geen enkel probleem te zijn. Totdat ze vorig jaar een ongeluk kreeg waarbij ze hersenletsel opliep. „Ik kan mij nu minder goed concentreren, waardoor mijn cijfers achteruit zijn gegaan.”

Desondanks doet ze haar best zo hoog mogelijk te eindigen. En dat lijkt aardig te lukken. Examenvraag voor examenvraag kijkt ze na, en de punten stromen binnen. Een 8,6, rekent ze na afloop uit. Tevreden, maar toch ook weer niet. Want het doel is die 9.

Worstelen

Thimme en Annelien lijken iets meer moeite te hebben met de examenstof. De twee zijn blij dat docent Jager sommige vragen voor hen kan ophelderen. Waarom ze bij dit niet-verplichte deel van de examentraining aanwezig zijn? Annelien: „Dit helpt mij enorm. Ik kan nu zien hoe het correctiemodel werkt en thuis gerichter oefenen.” Thimme: „Hier kan ik vragen wanneer ik een berekening goed mag rekenen en wanneer die echt fout is.”

Ze staat er redelijk voor, Annelien, al is wiskunde niet haar beste vak. „Bij de laatste toets had ik een redelijk cijfer, maar meestal eindig ik rond de 6. Ik ben benieuwd wat ik hiervoor heb.”

Na een tijdje worstelen met de fout beantwoorde examenvragen is Thimme evenals Lisanne klaar met het nakijken van het proefexamen. „Een 6,8”, concludeert hij. „Precies wat ik verwacht had.” Hoe hoog wil hij tijdens het echte examen scoren? „Een voldoende. Ik sta nu een 5,3 en ik wil niet in de gevarenzone komen.”

Thime en Lisanne verlaten het lokaal, Annelien blijft nog even doorzwoegen op de examentraining. „Succes hè”, wenst ze haar twee klasgenoten toe. Want ook al staan ze er alle drie goed voor, examen doen blijft spannend. Annelien: „Af en toe ben ik bang dat ik zak.”


„Over Engels en Nederlands ben ik onzeker”

De vmbo’ers basis metaal van de Pieter Zandt Scholengemeenschap bereiden zich voor op hun examens.

Van boven naar beneden:

Daniël den Hertog (15), Espel: „Voorbereiding? Die bestaat uit twee jaar metaalles. De examenopdracht voor metaal is niet moeilijk. Over Engels en Nederlands ben ik onzeker. Het zijn mijn vakken niet. Hierna ga ik een loonwerkersopleiding doen.”

Wiljan van den Hardenberg (16), Doornspijk: We hebben drie dagen om een trekker van metaal te maken. Natuurkunde en scheikunde heb ik niet zo goed gemaakt, ben ik bang. Wat ik aan voorbereiding gedaan heb? Je hoefde bijna niks te leren, alleen voor Nederlands woordjes en begrippen. Hierna ga ik de opleiding constructiewerker doen, vier dagen werken en een dag leren.”

Eries Pol (17), Genemuiden: „Het examen metaal is makkelijk. Engels vind ik lastig. De rest lukt wel. Ik had de examens van tevoren kunnen oefenen op internet. Dat had eigenlijk gemoeten, maar het kwam er niet van. Hierna ga ik de opleiding machinale verspaning doen; een dag leren en vier dagen werken bij het bedrijf waar ik ook stage gelopen heb. Daar wil ik wel tot mijn pensioen blijven – als we tegen die tijd nog pensioen krijgen, haha.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 4 mei 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Oefenen voor de examens

Bekijk de hele uitgave van maandag 4 mei 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken