Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Basisschool moet meer werk maken van Engels

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Basisschool moet meer werk maken van Engels

Schnabel: Toch geen vreemde taal in groep 1

3 minuten leestijd

DELFT. Basisscholen moeten meer werken maken van het vak Engels. Er moet een helder gedefinieerd eindniveau komen, zodat scholen voor voortgezet onderwijs daarop kunnen voortbouwen en niet langer opnieuw hoeven te beginnen.

Dat staat in het advies van het Platform Onderwijs2032 dat voorzitter Paul Schnabel zaterdagmiddag in Delft presenteerde.

In een advies op hoofdlijnen dat in de herfst van vorig jaar naar buiten kwam, stond dat basisscholen in groep 1 moesten starten met het geven van Engels. Dat advies heeft het platform losgelaten. Scholen mogen zelf bepalen hoe ze gedurende de basisschoolperiode de Engelse lessen verdelen, mits er aan het eind van het de basisschool maar een bepaald eindniveau is. Overigens moet dat niveau in de komende periode nog worden vastgesteld.

Verder staat in het advies dat Nederlands, rekenen en wiskunde voor alle leerlingen in het primair en het voortgezet onderwijs van groot belang blijven. Ook digitale geletterdheid en burgerschap moeten in het basiscurriculum worden opgenomen. Schnabel vindt dat scholen meer vakoverstijgend moeten werken. Zijn advies is om de kennis in drie leerdomeinen te clusteren: mens & maatschappij, natuur & technologie, taal & cultuur.

Scholen krijgen ruimte om zelf keuzes te maken voor verbreding en verdieping. Leraren kunnen zo het onderwijs beter laten aansluiten op de visie van de school, de ambities en interesses van de leerlingen en de omgeving, zoals het regionale bedrijfsleven.

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs reageert positief op het advies: „Ik ben er trots op dat Onderwijs2032 een zoektocht is geworden die gevoed is door onze hele samenleving. Er ligt nu een helder advies over wat kinderen later moeten kennen en kunnen. Een uitstekende basis waarop leraren verder kunnen bouwen aan een eigentijds curriculum.”

In de volgende fase gaat een ontwerpteam het advies uitwerken tot onderwijsinhoud op hoofdlijnen. Dit team wordt gevoed door leraren. Scholen worden zo aangemoedigd om niet te wachten tot het curriculum over een paar jaar af is, maar kunnen direct meebouwen. Eind dit jaar levert het team zijn ontwerp op.

Voorzitter van de PO-raad Rinda den Besten was in haar reactie positief over het advies. Vooral het vakoverstijgend werken spreekt haar aan. VO-raadvoorzitter Paul Rosenmöller vindt het positief dat leraren zijn betrokken bij het ontwerp.

De VGS heeft ook waardering voor het werk van de commissie-Schnabel. „Voor het reformatorisch onderwijs is het de komende maanden de uitdaging om bij alle voorstellen voor curriculumvernieuwing de eigenheid en de identiteit vast te houden”, aldus VGS-bestuurder Moens.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 25 januari 2016

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Basisschool moet meer werk maken van Engels

Bekijk de hele uitgave van maandag 25 januari 2016

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken