Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bewaar het Pand: niet juichen maar klagen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bewaar het Pand: niet juichen maar klagen

5 minuten leestijd

WERKENDAM. Het christelijke gereformeerde kerkblad Bewaar het Pand bestaat vijftig jaar. Maar dat jubileum is volgens ds. M. A. Kempeneers geen reden om te jubelen of te juichen. Eerder om te doleren, te klagen.

De predikant uit Katwijk verwees zaterdagmorgen op de jaarlijkse ontmoetingsdag van Bewaar het Pand in Werkendam naar een interview in deze krant, waarin ds. A. van Heteren en ds. P. Roos stellen dat het blad en de gelijknamige vereniging harder nodig zijn dan ooit. „De opdracht om het pand te bewaren dat ons is toevertrouwd, geldt zeker voor nu”, zei ds. Kempeneers.

Prediking

De predikant spitste dat toe op de prediking. Die staat volgens hem binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken en daarbuiten onder druk, mede door de beeldcultuur. „Moderne media, smartphones – ze zijn overal. Er wordt gezegd dat jonge mensen niet meer naar een lange monoloog kunnen luisteren. Daarom wordt er gepleit voor meer dialoog, voor gespreksgroepen in de kerk, voor de mogelijkheid om in de dienst vragen te stellen. Je ziet de kerkgebouwen veranderen. In plaats van dat een dominee op de kansel staat, wandelt hij over een podium.”

Daar heeft de prediking onder te lijden, stelde ds. Kempeneers. „De tijden zijn misschien ver- anderd, maar de wet en de toorn van God over het overtreden van die wet zijn niet veranderd. De mens wordt nog steeds in zonde en ongerechtigheid geboren. Hij kan niet in het Koninkrijk van God komen als hij niet wedergeboren wordt.”

De mens heeft Christus nodig, benadrukt hij. „De prediking van verzoening door voldoening is des te meer nodig.”

Ds. Kempeneers legde de vinger onder meer bij de verkiezing van eeuwigheid en de rechtvaardigheid en heiligheid van God. Volgens hem is daar binnen de prediking steeds minder aandacht voor. „Mensen, ook de vrienden van Bewaar het Pand, zijn van nature blind en doof voor de rechte prediking. Daarom is het werk van de Heilige Geest zo noodzakelijk. We kunnen misschien wat meewarig naar evangelischen en oppervlakkige gemeenten kijken, maar de vraag is: Wat doet dat Woord in ons leven?”

Ds. G. R. Procee zei dat de kerk ook geroepen is om de sacramenten te bewaren. Daarvoor is nodig dat christenen doop en heilig avondmaal leren waarderen en lief te hebben. Hij verwees naar Exodus 5, waar het Paaslam wordt geslacht. „Het volk moest schuilen achter het bloed. In het heilig avondmaal worden we gewezen op de reinigende kracht van het bloed van Christus. Alleen daarachter zijn we veilig voor de toorn van God.”

Ook de doop moet tot „diepe verwondering” leiden, aldus de predikant uit Middelharnis. Hij noemde de doop een groot geschenk, dat wel moet worden „toegepast” in iemands leven. „Het doopwater wijst onze zonden en ongerechtigheden aan. Als onze ogen daarvoor opengaan, komt God met Zijn beloften. En Hij past die toe.”

De sacramenten liggen tegenwoordig zwaar onder vuur, stelde ds. Procee. Hij wees op de gevaren van overschatting en onderschatting van doop en heilig avondmaal. De toorn van God rust op mensen die aan de sacramenten voorbijleven, aldus de predikant.

Belijden

Behalve het „pand” van de prediking en de sacramenten, moet de kerk ook dat van de belijdenis bewaren. Ds. J. M. J. Kieviet verwees naar de ondertitel die al vijftig jaar op de voorkant van het blad Bewaar het Pand staat: ”Uitgave ter bevordering en handhaving van de oude Gereformeerde beginselen”. Daarbij gaat het volgens de predikant uit Renswoude om de klassieke en gereformeerde belijdenisgeschriften, waarin de Bijbelse leer wordt bewaard. „Tweemaal drie geschriften, ontvangen uit de schat der eeuwen.”

Deze belijdenisgeschriften zijn „papieren met een oude, duurzame waarde.” „Niet omdat ze oud zijn, maar omdat ze gereformeerd en Schriftuurlijk zijn. De inhoud van die belijdenis? „Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.””

Is het niet eens tijd voor een nieuw belijdenisgeschrift of voor een aanvulling over bijvoorbeeld de plaats van Israël in deze wereld? Die vraag is terecht, vindt hij. „Maar zijn wij, christenen van de eenentwintigste eeuw, daar eigenlijk wel toe in staat? Wij, met onze verdeelde kerk? Wij, en ik zeg het met verdriet, in onze geesteloze toestand?”

Een belijdenis ontstaat doorgaans in een tijd van geestelijke nood, aldus de predikant. „Dan klinkt er een schreeuw naar de hemel. En dan, als een wonder, ontvangt de kerk een belijdenis. Een Godsgeschenk. Een belijdenis wordt niet gemaakt; ze wordt gebóren. Ze wordt van Godswege in de schoot van de kerk gelegd. Dat dit tot op heden niet gebeurt, moet ons in de schuld brengen.”

Belijden is uitkomen voor de waarheid die onder vuur ligt, stelde ds. Kieviet. Zo erkent de belijdenis het absolute gezag van de Schrift, de soevereiniteit en heiligheid van God, de totale verdorvenheid van de mens, de noodzaak van de wedergeboorte en het gewicht van de laatste dingen: hemel en hel. „Heb de wacht bij de confessie.”


Wat jongeren moeten weten over het pand

Bij Bewaar het Pand springen de vonken er soms van af. Maar dat geeft niets, vindt ds. L. W. van der Meij. „Dat hoort bij een open haard. Die geeft ook warmte en licht.”

Het pand –het Evangelie– moet ook worden doorgegeven aan de volgende generatie, benadrukte de christelijke gereformeerde predikant uit Driebergen. „We moeten het verleden niet verheerlijken. Dat moet Bewaar het Pand ook niet doen. Maar je kunt gerust zeggen dat er leermeesters en leermeesteressen nodig zijn die de verzoening door Jezus Christus hebben leren kennen. Dan gaan jongeren zeggen: „Dus dát betekent het om het pand te bewaren.””

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 4 april 2016

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Bewaar het Pand: niet juichen maar klagen

Bekijk de hele uitgave van maandag 4 april 2016

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken