Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aandacht voor rekenen op alle linies

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Aandacht voor rekenen op alle linies

7 minuten leestijd

Ouderen doen weleens denigrerend over jongeren die massaal zakken voor rekentoetsen in het huidige onderwijs. „Toch simpel? Ze leren niet meer rekenen zoals wij vroeger, is de gedachte.

Het kan ouderen nog weleens tegenvallen om een rekentoets uit 2016 te maken, verwacht Anja van der Hoek, rekendocente van Driestar hogeschool in Gouda. „In de huidige toetsen zitten veel meer problemen die opgelost moeten worden, de zogeheten verhaaltjessommen. Daarbij moet de leerling eerst logisch nadenken om de som uit het verhaal te halen. Vervolgens moet hij de vaardigheid hebben om die som uit te rekenen.”

Wat die rekenvaardigheden betreft zal het bij de meeste ouderen wel snor zitten. „Vroeger bestond het rekenonderwijs vooral uit veel voordoen en nadoen. Kinderen leerden allerlei maniertjes om sommen uit te rekenen. Dat werd veel geoefend, zodat het er wel ingestampt zat. Nadeel was dat veel mensen niet wisten wat ze precies aan het doen waren.”

Omslag

Een jaar of twintig geleden kwam er een omslag in het rekenonderwijs. „De algemene gedachte was: als je maar weet wat je aan het doen bent, doet de rekenmachine de rest. Het gevolg was dat de rekenvaardigheid enorm achteruitging.”

Een goede rekenaar is volgens Van der Hoek iemand die logisch kan nadenken om abstracte sommen aan te pakken. „Het kale rekenen vormt het gereedschap.”

Alleen zulke rekenaars zullen de pabo in Gouda kunnen afronden, zegt de 44-jarige docente, die zestien jaar leerkracht was op een basisschool in Katwijk. „Je krijgt hier een diploma om les te kunnen geven op de gehele basisschool, van groep 1 tot en met groep 8. Een student die rekensommen van groep 8 niet kan uitleggen, kan niet afstuderen.”

Echt slechte rekenaars vallen om die reden al af bij een soort toelatingsexamen. „Als studenten zich in het examenjaar van de middelbare school aanmelden, komen ze hier al voor de zomervakantie om instaptoetsen te maken. Niet alleen voor rekenen trouwens, ook voor taal en zaakvakken bijvoorbeeld. Als blijkt dat die toetsen niet gehaald worden, kan het advies volgen om een andere opleiding te kiezen.”

In ieder geval moeten pabostudenten in het eerste halfjaar van hun opleiding voor de rekentoets een bepaalde minimale score halen, de zogeheten 103-norm. „Om naar het tweede leerjaar te kunnen, moet die score op 120 liggen, anders krijg je de propedeuse niet.”

Geen bijles meer

Zo’n vijf jaar geleden verleende de hogeschool nog volop bijles om deze rekentoetsen te behalen, maar daar is de Driestar mee gestopt, zegt Van der Hoek. „Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat deze instaptoets de beste indicatie is of de student de pabo aankan. Abstract denken en doorzettingsvermogen zijn niet alleen voor rekenen noodzakelijk, maar ook voor veel andere facetten van de opleiding. Als dit ontbreekt, zie je in de praktijk dat zulke studenten later alsnog afhaken. Door het inbouwen van deze drempel voorkom je teleurstellingen. Alleen de kansrijkere studenten blijven over.”

Dat neemt niet weg dat het soms slikken is als een student moet stoppen met de studie omdat de rekennorm niet wordt gehaald. „Het zijn jonge mensen met idealen die dan niet verwezenlijkt kunnen worden.”

Afhakers

Vooral bij studenten die doorstromen vanuit het mbo ziet Van der Hoek afhakers. „Mbo’ers denken over het algemeen wat minder abstract. Bovendien hebben ze vaak op de middelbare school en het mbo geen rekenen meer gehad.”

In dat laatste is de afgelopen jaren wel verandering gekomen. De middelbare scholen besteden steeds meer aandacht aan rekenen.

In de landelijke politiek is er veel gediscussieerd over een verplichte rekentoets die meetelt voor het diploma. Uiteindelijk is dat nu alleen bij het vwo het geval. „De discussie heeft er wel toe geleid dat er op sommige middelbare scholen weer rekenles wordt gegeven”, aldus Van der Hoek. „Het verschilt nog erg per school en richting, maar wij krijgen steeds meer hulpvragen vanuit het middelbaar onderwijs hoe het rekenniveau omhoog kan gaan.”

Het reformatorisch beroeps- onderwijs is al een stap verder. Driestar hogeschool werkt nauw samen met het Hoornbeeck College om studenten daar te leren rekenen. „Het Hoornbeeck neemt nu zelfs leerkrachten uit de bovenbouw van het basisonderwijs aan om rekenles te kunnen geven.”

Door de toegenomen aandacht voor het vak is het rekenniveau van de instromers fors hoger, merkt Van der Hoek. „Daardoor lijkt het aantal afhakers voor de instaptoets minder te worden.”

De toets in het eerste pabojaar is niet enige rekenhobbel die genomen moet worden. In het laatste studiejaar volgt er nog een pittige eindtoets. „Er zijn studenten die na het vierde leerjaar alleen die eindtoets rekenen nog moeten halen om hun diploma te krijgen”, vertelt Van der Hoek. „Maar door de eindtoets kunnen we garanderen dat de leerkrachten die van onze school komen, ook daadwerkelijk in groep 8 de moeilijkste rekensommen kunnen uitleggen. Het gevaar bestond dat de aandacht voor rekenen na het eerste jaar verminderde omdat er toch geen toets meer volgde. Dat is door de eindtoets wel veranderd.”

Toekomst

Het gewenste toekomstscenario voor Van der Hoek is dat er van de kleuterschool tot het laatste leerjaar van de beroepsopleiding goed rekenonderwijs wordt gegeven. „Dat betekent niet dat je de leerlingen of studenten alleen maar achter een computer zet om een rekenprogramma te volgen. Op zich goed, maar er moet ook uitleg zijn op het moment dat de leerling iets niet snapt.

Dat vinden leerkrachten en docenten nog weleens moeilijk. Als je zelf goed in rekenen bent, is het moeilijk om je te verplaatsen in mensen die het niet goed kunnen.”


Opgaven eind vmbo

Twee opgaven uit de rekentoets VO 2F, voorbeeldtoets 2015:

1. 4,65 + 0,7 =

2. Op vrijdag 26 oktober krijgt Thomas gips om zijn gebroken arm. Precies 6 weken later mag het gips eraf. Op welke datum mag het gips eraf? (dd-mm).

bron: oefenen.facet.onl

Opgaven eind havo/vwo

Twee opgaven uit rekentoets VO 3F, voorbeeldtoets 2015:

3. Dit flatgebouw bestaat uit tien woonlagen. Hoe hoog is dit flatgebouw naar schatting?

- 20 meter

- 35 meter

- 50 meter

- 65 meter

4. Niels brengt 1 kuub zand met één kruiwagen naar zijn achtertuin. De kruiwagen kan maximaal 80 liter zand vervoeren.

Hoeveel keer moet Niels de kruiwagen minimaal met zand vullen?

bron: oefenen.facet.onl

Opgaven instaptoets pabo

Twee opgaven uit de instaptoets van de pabo:

5. Van een ijsberg steekt maar een klein deel boven water uit. De verhouding van het deel dat zich boven water bevindt en het deel dat zich onder water bevindt is 1:8.

Het gewicht van een enorme ijsberg bij de kust van Canada wordt geschat op 3 miljard ton. Hoe zwaar is het gewicht van het deel dat onder water zit?

- 2 2/3 miljard ton

- 1/3 miljard ton

- 2 5/8 miljard ton

- 3/8 miljard ton

6. De dichtheid geeft aan hoeveel massa (gewicht) van een stof aanwezig is in een bepaald volume. Hieronder zie je de dichtheid van enkele stoffen in kilogram per kubieke decimeter (kg/dm3). Dus 1 dm3 aluminium weegt 2,8 kg.

- Zilver: 10,5

- Zink: 7,0

- Lood: 11,3

- Aluminium: 2,8

Een smid mengt 0,5 dm3 lood en 1,5 dm3 zink. Wat is de dichtheid van dit nieuwe mengsel? Geef je antwoord in kg/dm3 en rond af op één decimaal.

bron: Driestar hogeschool

Opgaven eindtoets pabo

Twee opgaven uit de pabo-eindtoets:

7. Paul maakt de volgende opgave: In de uitverkoop geeft een winkel 40 procent korting op alle laarzen, 35 procent korting op alle tassen en 25 procent korting op alle sjaals. Voor een tas betaal ik nu 26 euro en voor een paar laarzen 75 euro.

Wat zou de totaalprijs geweest zijn zonder de korting? Paul geeft als antwoord 158,71 euro. Wat heeft hij verkeerd gedaan?

a. Hij heeft 35 procent van 26 euro en 40 procent van 75 euro bij de totaalprijs opgeteld.

b. Hij heeft de kortingspercentages van de laarzen en de tassen verwisseld.

c. Hij heeft de nieuwe prijs berekend in plaats van de oude prijs.

d. Hij is uitgegaan van 40 procent korting op alles.

8. ”Multifrutti”, een vruchtendrank, bevat geconcentreerd frambozensap, appelsap en water in de verhouding 3:4:13.

Ik heb een liter van deze vruchtendrank. Ik doe er water bij. Hoeveel water moet ik aan deze liter toevoegen zodat het percentage van geconcentreerde frambozensap in deze vruchtendrank nog maar 5 procent is?

bron: Driestar hogeschool


Scores die aankomende pabostudenten behaalden voordat ze officieel ingeschreven stonden.

Jaar van instroom Gemiddelde score van eerste afname

2011 108

2013 111

2015 116

bron: Driestar hogeschool

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 april 2016

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Aandacht voor rekenen op alle linies

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 april 2016

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken