Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sociale media steeds belangrijker als nieuwsbron

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Sociale media steeds belangrijker als nieuwsbron

4 minuten leestijd

Sociale media als Facebook, Twitter en YouTube zijn steeds belangrijker als nieuwsbron. Voor een groeiend aantal mensen vormen ze zelfs de belangrijkste manier om nieuws te consumeren.

Instagram passeert grens van half miljard gebruikers

Ruim zeventig nieuwe emoji’s op komst

Dat meldde het Reuters Institute for the Study of Journalism vorige week in zijn Digital News Report 2016, een onderzoek dat werd uitgevoerd onder 50.000 mensen in 26 landen.

Daaruit blijkt dat 51 procent van de respondenten sociale media wekelijks gebruikt als nieuwsbron. Voor een op de tien (12 procent) zijn sociale netwerken de voornaamste nieuwsbron. Facebook is daarbij veruit het meestgebruikte netwerk voor het zoeken, lezen en delen van nieuws. Van de respondenten geeft 44 procent aan Facebook te gebruiken als bron, gevolgd door YouTube (19 procent) en Twitter (10 procent).

In Nederland geldt Facebook voor 36 procent van de respondenten als belangrijke bron, gevolgd door WhatsApp (14 procent), YouTube (11 procent) en Twitter (8 procent).

De ontwikkeling betekent niet direct het einde van traditionele nieuwsmedia. Volgens de onderzoekers zijn de artikelen die via sociale media gelezen worden vaak afkomstig van kranten en tv-zenders.

Wel verandert de nieuwsselectie. Traditioneel is het de redactie die kiest wat zij het belangrijkste onderwerp vindt – door een artikel op de voorpagina te plaatsen bijvoorbeeld. Op sociale media zijn het vaak algoritmes, slimme software die bijvoorbeeld uitgaat van leesgedrag in het verleden, die bepalen welk nieuws socialemediagebruikers prominent te zien krijgen.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen dat prima vinden. Zo zegt 36 procent van de ondervraagden een algoritme een goed uitgangspunt te vinden bij de nieuwsselectie. Terwijl 30 procent dat liever aan journalisten overlaat; 22 procent wil graag vooral zien wat vrienden lezen.

Voor het eerst zijn onder jongeren tussen de 18 en de 24 jaar sociale media een belangrijkere nieuwsbron dan televisie. Voor ouderen blijft de tv de primaire nieuwsbron, al neemt het gebruik ervan wel af. Van de respondenten gebruikt 53 procent de smartphone voor de nieuwsconsumptie, terwijl het gebruik van computer en tablet afneemt.

Opvallend is dat driekwart van de respondenten (78 procent) aangeeft tekst te verkiezen boven videonieuws. Ondanks dat uitgevers en platformen sterk inzetten op onlinevideo, geeft 41 procent de voorkeur aan tekst omdat het lezen minder tijd kost, en zegt 35 procent liever artikelen te lezen omdat ze zich storen aan de commercials die aan de video’s voorafgaan.

Het sociale netwerk Instagram heeft 500 miljoen gebruikers. Dagelijks zijn er 300 miljoen mensen actief in de foto-app, zo liet Instagram –onderdeel van Facebook– dinsdag weten.

Ter vergelijking: Facebook heeft meer dan 1,6 miljard gebruikers en Twitter zo’n 320 miljoen. Concurrent Snapchat, waarmee foto’s en video’s kunnen worden verstuurd die maar enkele seconden zichtbaar zijn, heeft dagelijks 150 miljoen gebruikers.

Van de gebruikers van Instagram komt zo’n 80 procent van buiten de Verenigde Staten. Daar werd het sociale medium ruim vijf jaar geleden opgericht. Dagelijks worden er ruim 95 miljoen posts geplaatst, die 4,2 miljard likes genereren.

Facebook heeft ongeveer vier jaar geleden 1 miljard dollar betaald voor Instagram, dat toen ongeveer 30 miljoen gebruikers telde.

Lange tijd had de app geen inkomsten, maar vorig jaar begon Instagram wereldwijd met het tonen van advertenties. Ook voerde Instagram enkele maanden geleden een niet-chronologische tijdlijn in. De tijdlijn wordt dan bepaald door een algoritme, dat kijkt naar wat gebruikers het interessantst vinden. Hierdoor heeft Instagram meer controle over wat mensen zien en is het makkelijker om op maat gemaakte advertenties te tonen.

Instagram zal in de loop van de komende weken een vertaalknop toevoegen waarmee fotobijschriften kunnen worden omgezet naar de taal van de gebruiker. De functie wordt geleidelijk uitgebracht en zal niet direct voor iedereen beschikbaar zijn. Ook zullen niet alle talen meteen worden ondersteund.

Unicode, de organisatie achter de welbekende emoji’s, brengt later deze maand meer dan zeventig nieuwe figuren en poppetjes uit. Deze komen in de loop van de tijd beschikbaar op zowel iOS, Android, OS X en Windows.

Achttien daarvan vallen onder de afdeling culinair: avocado’s, pannenkoeken, salade en croissants zitten voortaan in het assortiment.

Daarnaast zijn er wat nieuwe dieren, zoals een uil, eend, vlinder en een vos. Andere niet-onbelangrijke toevoegingen zijn snotterende, zwangere en selfiemakende emoji’s.

De emoji komt uit Japan en bestaat sinds 1999. Een emoji is een plaatje dat gekoppeld is aan een bepaalde combinatie van tekens. De computer leest het op dezelfde manier als een Japans karakter.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 juni 2016

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Sociale media steeds belangrijker als nieuwsbron

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 juni 2016

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken