Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden voor de dominee

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Bidden voor de dominee

3 minuten leestijd

ELSPEET. „Gemeente, bid alstublieft ook voor mij. Dat was de vraag van de apostel Paulus aan de Efeziërs. Ds. L. de Wit: „Heeft u dit weleens aan de gemeente gevraagd? En wat moet de gemeente dan bidden? „Opdat mij het Woord gegeven worde.

De predikant van de hervormde gemeente in Putten (wijk 2) opende gisterochtend in conferentiecentrum Mennorode te Elspeet de jaarlijkse Haamstedeconferentie voor predikanten en voorgangers. Hij mediteerde over Efeze 6:19-20. Daarin roept de apostel Paulus op tot voorbede, „opdat mij het Woord gegeven worde in de opening mijns monds met vrijmoedigheid, om de verborgenheid van het Evangelie bekend te maken.”

Ds. De Wit noemde het een voorrecht om in dienst te staan van de Koning der kerk: Jezus Christus. „Deze tekst wil ons brengen tot verwondering dat wij verkondigers mogen zijn van datgene wat in de eeuwigheid al verborgen was bij God. Het is een heerlijke dienst, om je hoorders te verliezen aan Hem! Om uitdeler te mogen zijn van de menigvuldige genade, om het werk en de persoon van Christus groot te maken.”

Vrijmoedigheid

Toch kan die vreugde in de dienst van de Heere weleens weg zijn, aldus de predikant uit Putten. „Dat komt overeen met Efeze 6. Paulus zegt niet dat alles vanzelf gaat. Tot twee keer toe vraagt hij om vrijmoedigheid. Het Evangelie klinkt te midden van listige omleidingen van de duivel, van strijd tegen de machten, tegen de geweldhebbers van de wereld, van de duisternis van deze eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.”

Paulus heeft de voorbede van de gemeente nodig, zei ds. De Wit. „De apostel vraagt echter niet om betere leefomstandigheden. Het gebed moet in het teken van zijn opdracht staan: de bekendmaking van de verborgenheid of het mysterie van het Evangelie.”

In de tijd van Paulus waren er veel mysteriegodsdiensten, zoals de verering van Dionysus, Serapis en Mithras. Het woord ”mysterion” komt volgens de predikant van ”myo”, wat je mond sluiten betekent. Het gaat dan om dingen die niet gezegd mogen worden. „Wie ingewijd werd, hoefde alleen deel te nemen aan vaste riten, en wat er gezegd werd, was maar voor enkelen weggelegd om te verstaan.”

In het christelijke geloof is het anders: Paulus vraagt juist dat zijn mond open zal gaan, opdat het gevuld zal worden met de woorden van God. „Het mysterie moet worden verkondigd. Het gaat hier immers om een geopenbaard mysterie, om het heilsplan van God: het verzoeningswerk door de Heere Jezus Christus. Wanneer we beseffen dat we verkondigers zijn van de raad van God, dan verstaan we het verzoek van Paulus nog meer: „Bid voor mij, opdat mij het Woord gegeven worde in de opening van mijn mond.””

Ds. J. M. J. Kieviet, predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Renswoude, hield gisteravond zijn eerste lezing over het heilig avondmaal. Hij benadrukte dat Christus de werkelijke inhoud ervan is. „Als de Heere Jezus over het brood zegt: „Dat is Mijn lichaam”, dan betekent dat niet anders dan: „Dat ben Ikzelf! Dat ben Ikzelf, zoals Ik ben! Dat ben Ik, in Mijn zelfovergave aan het kruis. In Mijn gehoorzaamheid aan de Vader. In Mijn liefde tot Mijn kerk.””


>>rd.nl/haamstede2016 voor het beluisteren en/of downloaden van de lezingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 30 augustus 2016

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Bidden voor de dominee

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 30 augustus 2016

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken