Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stremming Maas treft bedrijven in de regio

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Stremming Maas treft bedrijven in de regio

2 minuten leestijd

GRAVE. Enkele grote bedrijven in Limburg hebben flink last van de stremming van de Maas bij Grave. Autobouwer VDL NedCar in Born krijgt bepaalde onderdelen niet binnen en diverse chemische bedrijven kunnen minder producten afvoeren.

De regionale omroep L1 noemde gisteren het petrochemisch bedrijf Sabic, DSM en kunstmestfabrikant OCI Nitrogen in Geleen en papierfabrikant Sappi in Maastricht. „Een heleboel klanten ondervinden hier nadeel van”, zei een woordvoerder van de bargeterminal aan het Julianakanaal in Born tegenover L1.

Ook grote bedrijven langs het Maas-Waalkanaal, de verbinding tussen de Maas en de Waal, kunnen niet over water bevoorraad worden, omdat de waterstand in de haven van het kanaal te laag is.

Het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) voorspelde vanmorgen dat de stremming van de Maas nog wekenlang voor problemen zal zorgen. Daarbij is nog niet duidelijk wie er uiteindelijk voor de schade zal opdraaien. „Het vervoer moet door. Dat is het grootste vraagstuk dat nu moet worden opgelost”, aldus het BVB. „Waar uiteindelijk de rekening komt te liggen, is een complex vraagstuk waar brancheorganisaties en tussenpersonen zich later over mogen buigen.”

Dagelijks passeren zo’n 75 tot 100 schepen de sluizen in de Maas. Dat komt neer op 1800 tot 2000 vrachtwagenladingen per dag. Veel bedrijven worden door de stremming op kosten gejaagd doordat schepen moeten omvaren. Ook komen bedrijven in de problemen nu ze door de lage waterstand in zijn geheel van vaarroutes zijn afgesneden.

Verder zijn er problemen met het waterpeil in de polders langs het Maas-Waalkanaal. Daardoor lopen sloten en vijvers leeg, wat milieuschade en vissterfte veroorzaakt, meldde Waterschap Rivierenland gisteren.

De problemen op de Maas en het Maas-Waalkanaal ontstonden donderdagavond nadat een tanker tegen de stuw bij Grave was gevaren. Daarop zakte het waterpeil in de rivier en het kanaal zo’n 3 meter. Gisteren plaatste Rijkswaterstaat twee pompen in de oude sluiskolk van Malden om het waterpeil in het Maas-Waalkanaal te verhogen, zodat er over een paar dagen weer beperkt scheepvaartverkeer op het kanaal mogelijk is.

Het Waterschap Limburg houdt intussen de dijken langs de Maas en de Niers in het uiterste noorden van de provincie goed in de gaten. Het zakken van het water van de Maas kan de dijken ondermijnen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 januari 2017

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Stremming Maas treft bedrijven in de regio

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 januari 2017

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken