Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Grote zorgen over verschillen scholen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Grote zorgen over verschillen scholen

2 minuten leestijd

DEN HAAG. De kwaliteitsverschillen tussen scholen en opleidingen baren demissionair minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker (Onderwijs) „grote zorgen.” Uit het gisteren verschenen jaarverslag van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat door de verschillen veel talenten van leerlingen onbenut blijven.

De bewindslieden noemen het „uiterst ongewenst” dat het „van je school afhangt of je talenten volledig worden benut”, zeiden ze gisteren in een reactie. Ze gaan schoolbesturen wijzen op hun plicht de verschillen te verkleinen.

Nederland is koploper schoolverschillen, concludeerde de onderwijsinspectie gisteren. De kwaliteitsverschillen tussen middelbare scholen zijn wereldwijd nergens zo groot als in Nederland.

Ook in het basisonderwijs maakt het veel uit op welke school leerlingen terechtkomen. Leerlingen van sommige basisscholen scoren gemiddeld tien tot twintig punten lager bij de eindtoets dan leeftijdsgenoten op andere scholen met dezelfde leerlingsamenstelling.

De prestaties op Nederlandse scholen zijn ook achteruitgegaan in vergelijking met veel andere landen. Dat geldt vooral voor rekenen in het basisonderwijs. Op de middelbare scholen lopen de wiskundeprestaties nog verder terug.

Het CNV, de Algemene Onderwijs Bond (AOb) en de sectororganisatie PO-Raad bepleiten in hun reacties extra investeringen, tot wel 6 miljard euro extra.

De reformatorische scholenkoepel VGS is blij dat Bussemaker constateerde dat een duidelijke visie van een school positief effect heeft op de resultaten. „Dit lijkt een steun in de rug voor identiteitsgebonden onderwijs.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 2017

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Grote zorgen over verschillen scholen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 2017

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken