Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Adam en Eva zijn vegetariër

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Adam en Eva zijn vegetariër

3 minuten leestijd

Het eerste mensenpaar, Adam en Eva, wordt door God geplaatst in een ware lusthof. Het paradijs staat vol vruchtbomen, „begeerlijk voor het gezicht en goed tot spijze.” Van al die bomen mogen Adam en Eva onbeperkt eten, met uitzondering van de boom der kennis des goeds en des kwaads. Daarnaast is al het „zaadzaaiende kruid” voor hen beschikbaar.

Over de vraag wat de verboden vrucht is geweest die Eva en Adam hebben gegeten, zwijgt de Bijbel. De (kunst)geschiedenis heeft het beeld gevestigd dat het ging om een appel.

Het is duidelijk dat de mens in de hof van Eden uitsluitend plantaardig voedsel eet: Adam en Eva leven van fruit en groenten. Ook voor de dieren geldt kennelijk dat ze vegetariër zijn. Daarvoor is er „al het groene kruid.”

Na de zondeval, als Adam en Eva uit het paradijs worden verdreven, vervloekt God de aarde. De mens krijgt „het kruid des velds” te eten. Dat zal hij „met smart” verzamelen, want er zullen overal doornen en distels opschieten. „In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten.”

Van het eten van dieren is op dat moment nog geen sprake, al krijgen Adam en Eva van God wél dierenhuiden als kleding en offert Abel de eerstgeborenen van zijn schapen.

Pas na de zondvloed geeft God aan Noach nadrukkelijk toestemming om ook dieren te eten: „Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u alles gegeven, gelijk het groene kruid” (Gen. 9:3). Mogelijk gaat het hier om „een grimmige concessie aan de boosheid van het zondig mensenhart”, zoals Jeroen Vuurboom, schrijver van ”Geschiedenis van het westers vegetarisme”, suggereert.

Nog weer later, als speciaal voorschrift voor het uitverkoren volk Israël, maakt God onderscheid tussen reine en onreine dieren die mogen worden gegeten. „Dit is het gedierte dat gij eten zult uit alle beesten die op de aarde zijn”, moet Mozes tegen het volk zeggen (Lev. 11:2), gevolgd door een uitgebreide opsomming van toegestaan en verboden dierenvlees.

Een maaltijd zonder vlees lijkt echter meer in overeenstemming met Gods aanvankelijke bedoeling met Zijn schepping. Genesis 1 sluit direct na het beschikbaar stellen van plantaardig voedsel voor mens en dier af met de opmerking dat God zag al wat Hij gemaakt had, „en zie, het was zeer goed.”

Ook buiten het paradijs is een maaltijd van plantaardige producten nog altijd gezonder dan een met vlees. In Babel krijgen Daniël en zijn vrienden toestemming om alleen „van het gezaaide te eten en water te drinken” en het vlees en de vis van de Chaldeeën te laten staan. Na tien dagen zijn ze gezonder en steviger dan alle anderen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Friday 22 June 2018

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Adam en Eva zijn vegetariër

Bekijk de hele uitgave van Friday 22 June 2018

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken