Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Snippers

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Snippers

2 minuten leestijd

Oproep: leraren die na pensioen doorwerken

De redactie onderwijs is op zoek naar leraren/leerkrachten van 66 jaar of ouder die ervoor kiezen na hun pensioen te blijven lesgeven. Tips zijn welkom via wijs@rd.nl.


Minister: Geen haast met herziening curriculum

Onderwijsminister Slob neemt de tijd om de resultaten van de ontwikkelteams voor de curriculumherziening met het veld te bespreken. Dat schreef hij vorige week aan de Tweede Kamer.

De opbrengsten van de ontwikkelteams voor de negen leergebieden worden begin 2019 verwacht. Daarna kunnen alle belanghebbenden er hun mening over geven. Dit gebeurt om de betrokkenheid bij de herziening van het curriculum te vergroten. In deze periode kan er ook nog meer samenhang en consistentie worden aangebracht tussen de resultaten van de ontwikkelteams.

Daarnaast wordt aan de SER en de OESO gevraagd te reflecteren op de opbrengsten. Scholenorganisatie Verus noemt dit opmerkelijk. „Hoewel dit niet de bedoeling zal zijn, lijken deze opbrengsten daarmee in eerste instantie in dienst te staan van het economisch belang.” Het definitieve advies van curriculum.nu wordt vlak na de zomer 2019 opgeleverd.

Medio december adviseerde de Onderwijsraad een onafhankelijke, permanente commissie in te stellen die curriculumontwikkeling kan bezien. Ook moet deze commissie adviseren over herijking van de kerndoelen en eindtermen in het primair en het voortgezet onderwijs. Die commissie moet er bovendien snel komen, voordat er vervolgstappen in het huidige proces van curriculumherziening worden gezet.


Oproep: leraren die na pensioen doorwerken

Veel gebruik van sociale media is waarschijnlijk geen oorzaak van psychische problemen, eenzaamheid en slaapstoornissen maar een gevolg ervan. Daarop wijst een onderzoek van de universiteiten van Tilburg en Pavia (Italië). De onderzoekers vroegen hoeveel tijd de 3486 Nederlandse deelnemers wekelijks passief en actief besteedden aan sociale media als Facebook, Instagram, Twitter en YouTube, en of zij de afgelopen tijd last hadden van psychische problemen, slaapstoornissen of eenzaamheid.

In eerste instantie bleek er een duidelijke overeenkomst tussen het gebruik van sociale media en problemen. Toen de onderzoekers echter bekeken of de deelnemers al eerder psychische problemen hadden, verdween de voorspellende waarde van sociale media gebruik.  Het lijkt er eerder op dat mensen die kampen met psychische en slaapproblemen of eenzaamheid meer sociale media gebruiken. De conclusies gelden zowel de hele deelnemersgroep als die in de leeftijdscategorie 16 tot 35 jaar.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 januari 2019

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Snippers

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 januari 2019

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken