Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

9 vragen aan een Instagramgebruiker

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

9 vragen aan een Instagramgebruiker

5 minuten leestijd

@jaap-janspeksnijder lid debatclub | 17 jaar | Bergambacht | havo 5 | Driestar College | speelt piano | ook liefhebber van orgel | zomers potje voetbal | koken

Is Instagram je favoriete sociale medium?

„Als je WhatsApp meerekent niet, want dat gebruik ik veel meer. Maar op Instagram zal mij niet zomaar iets ontgaan. Dankzij een grote familie, kerk, school, werk en mijn debatclub heb ik een grote kring van volgers.”

Hoeveel tijd besteed je eraan?

„Tot twee uur per dag, schat ik. WhatsApp kost meer tijd. Tel je ook YouTube mee, dan besteed ik misschien tot vier uur per dag aan sociale media. Ik bekijk redelijk wat filmpjes.”

Hoe belangrijk zijn likes en tags?

„Je let erop bij het posten: vinden mensen dit interessant, zie ik er goed uit? Instagramgebruikers zijn echt gefocust op likes, willen gezien worden, bevestiging krijgen. Voor mij gaat het daar niet om. Je ziet dat mensen al hun vrienden taggen in foto’s. Zelf tag ik alleen wie op de foto staat, zodat je kunt zien: dat is m’n zus en dat mijn broer. Degene die de foto maakt of een vriend die erbij staat, tag ik onderin.

Wat betekenen hartjesogen?

„Je gooit makkelijk zo’n reactie onder een foto van een vriend of vriendin. Zo van: wat schattig. Die emoji zijn er en je gebruikt ze gewoon. Soms zijn ze betekenisvol. Sta je met je vriendin op de foto, dan staat een hartje voor liefde. Toch kun je denk ik beter met woorden beschrijven wat je voelt. Bij mijn foto’s plaats ik haast alleen tekst. In reacties gebruik ik wel emoji. Een hart, een lachpoppetje, een knipoog.”

Hoe laat je op Instagram zien dat je christen bent?

„Als het dankdag, biddag of oud en nieuw is, plaats ik een Bijbeltekst in mijn verhaal. Of ik deel bijvoorbeeld een foto met een psalm. Niet-christelijke volgers, zoals mijn collega’s van de slagerij, zien die berichten ook.”

Zie je ook nadelen aan Instagram?

„Ja, afgoderij. Daar hoorde ik pas nog een preek over. Jezelf verheerlijken. Laten zien aan de wereld: dit ben ik. Dat je elke dag zit te kijken: heb ik al een nieuwe like? Als je daarop gericht bent, zonder het hoofddoel in het leven te overdenken, mis je je doel. Een ander nadeel is dat ik tegenwoordig alles wil weten. Als ik een naam hoor noemen, zoek ik diegene op en bekijk z’n pagina en z’n verhaal. Dat kost veel tijd.”

In Nederland neemt het aantal gebruikers van Facebook af.

„Ik heb het nog wel, maar like niets. Facebook is het sociale medium van de ouderen geworden. Dat trekt geen jongeren; het is een aflopende zaak. Je ziet dat bij veel mensen het laatste bericht van 2016 is, bij mijzelf ook.”

Hoe kijk jij naar het mediagebruik van volwassenen?

„De ouderen op sociale media voegen niets toe. Ze posten zinloze dingen. De buurvrouw laat zien dat ze nieuwe plantjes heeft gekocht. „Mijn dochter is jarig, gefeliciteerd!” „Yes, zonvakantie naar Malta.” Dat is nog minder interessant dan wat jongeren posten.”

Fietsen met een telefoon in je hand wordt verboden. Goed idee?

„Ik doe het niet vaak. In de stad voel je: dit is onveilig. Rijd je door de polder, dan kan er weinig misgaan. Ik begrijp het verbod wel. Jongeren die op hun scherm kijken en oortjes in hebben, zien en horen niets. Best gevaarlijk.”


Hoektag, oogtag en special tag

- Een disclaimer vooraf: behoor jij tot de jongeren die met sociale media kunnen lezen en schrijven, sla dit als informatief bedoelde kader dan over. Je hebt een kennisvoorsprong. De schrijver van deze tekst is 31 jaar –heel oud dus– en loopt hopeloos achter.
- Naast de welbekende hashtag (#) zijn er in de wereld van de sociale media nog de nodige andere tags. Door iemand te taggen, maak je een linkje naar zijn of haar profiel. Dan krijgt diegene ook aandacht, en dat gun je de ander natuurlijk graag.
- Oorspronkelijk was het de bedoeling dat je met tags liet zien wie er op de foto staan. Zo kun je de tags nog steeds gebruiken.
- Tieners –inventief als ze zijn– hebben de gewoonte ontwikkeld om een hele reeks vrienden te taggen, ook als die helemaal niet op de foto staan. 
- Goede vrienden worden getagd in het midden van de foto, bij een selfie op het oog. Een geliefde kan een tag op de mond krijgen. Doorsnee vrienden, die ook best aardig zijn, worden getagd in de hoek of aan de rand van de foto. Zo weet iedereen zijn plaats. 
- Met een ”special tag” zet je een goede vriend in het zonnetje. Hij of zij is dan van extra aandacht verzekerd. Deze tags worden bijvoorbeeld geplaatst op de zon, de flits van de camera of een logo op kleding. 
- Gaat dit alles u boven de pet: begin er niet aan, en blijf de krant lezen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 februari 2019

Reformatorisch Dagblad | 52 Pagina's

9 vragen aan een Instagramgebruiker

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 februari 2019

Reformatorisch Dagblad | 52 Pagina's

PDF Bekijken