Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet

5 minuten leestijd

„Liefde voor kinderen die net even wat meer nodig hebben.” „Goed kunnen luisteren en in staat zijn je te verplaatsen in anderen.” „Rust uitstralen.” Dat heb je nodig als je bij de Speciale Scholen Kapelle wilt werken, zeggen groepsleerkrachten, ambulant begeleiders en schoolleiders die er werken. Ze krijgen er volgens hen veel voor terug. „Een open, warm en betrokken team en de lach van een kind dat weer gelooft in zichzelf.”

Groepsleerkracht Janneke Heij- boer (23) maakte afgelopen september de overstap van een reguliere basisschool naar SBO Samuël. Hoewel de overstap aan één kant meeviel –„Ik had het idee dat het SBO de prullenbak van de basisschool was, maar het voelde heel normaal”–, moest ze wel even schakelen. „Ik dacht dat ik les kon geven, maar moest hier soms heel creatief zijn. En veel geduld hebben. Sommige leerlingen hebben extreem veel duidelijkheid nodig. Het is puzzelen.”

Janneke heeft een veel kleinere klas dan vroeger. „Daardoor heb ik meer tijd om kinderen de aandacht te geven die ze nodig hebben. Door de rustige setting zie je ze opbloeien.”

Janneke en haar team werken vanuit het motto ”Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet”. „Geweldig!” vindt ze. „Ik geef gewoon de vakken en waar het moet, doe ik aanpassingen. Bij muziek, bijvoorbeeld. Er is een leerling die niet kan omgaan met de prikkels bij dat vak. Je kunt dan de strijd aangaan, maar ik geef hem sinds kort een andere taak. Dat geeft hem, de klas én mij rust.”

Janneke merkt dat haar hart sneller gaat kloppen bij leerlingen die extra zorg nodig hebben. „Deze doelgroep raakt me. Vóór de herfstvakantie dacht ik nog: heerlijk, even rust! In de kerstvakantie werd dat: ik mis jullie, wanneer zie ik jullie weer?”

Jannekes collega Corine van Steenis (46) herkent het ”puzzelen” waar Janneke het over heeft. „In mijn eerste jaar op SBO Samuël had ik een plusgroep met Cluster IV- én reboundleerlingen. Velen van hen hadden een heel zware rugtas. Toch motiveert zo’n situatie mij juist om –biddend– met die leerlingen verder te komen. Het is zo mooi als je een kind weer ziet lachen of als je hem weer ziet geloven in zichzelf. Je moet bereid zijn kleine stapjes te maken en niet te grote dingen verwachten.”

Behalve docent is Corine ambulant begeleider. In die hoedanigheid bezoekt ze basisscholen om leerkrachten te ondersteunen in de omgang met leerlingen die iets extra’s nodig hebben. „Je moet daarvoor goed kunnen luisteren, uitdagingen zien, flexibel zijn, je lerend opstellen en je goed kunnen verplaatsen in een ander. Bovenal is het nodig om hulp van Boven te verwachten. Juist als problematieken zwaar zijn, denk je: mensen kunnen dit niet, ze hebben de Heere nodig.”

Sinds augustus is Dick de Braal (60) schoolleider van (V)SO Eben-Haëzer. Eerder was hij onder meer leerkracht en directeur op een basisschool. Ook zíjn belangstelling ging steeds meer uit naar het speciaal onderwijs. „Ik werd warm van een ontwikkeling als ”Weer samen naar school”: hoe je kinderen die buiten de boot vallen, toch binnenboord kunt houden. Ik heb de overstap naar de Eben-Haëzer wel als een uitdaging ervaren: het werk vraagt wat van je, maar je krijgt er ook veel voor terug.”

Dick ziet het als zijn roeping om ook de kinderen en jongeren op ‘zijn’ school –ondanks hun beperkingen– als volwaardig mens in deze gebroken wereld te behandelen. „Na het verlaten van de school moeten ze tot hun recht komen, qua wonen, werken en vrije tijd. Bovendien zijn het allemaal mensen met een ziel: we zullen ze bij de Zaligmaker moeten brengen.”

Dat laatste is lastig, erkent hij. „Op een basisschool doe je dat met behulp van een vertelling, maar hier zijn leerlingen heel visueel ingesteld. Ik heb weleens een vissenkom met vies water op tafel gezet. Ik wilde hem verschonen en stak er een netje in om de vis te vangen, maar die wilde niet. Zo zijn wij mensen ook...”

Hij zou tegen sollicitanten willen zeggen: „Waag de stap!” Welke capaciteiten je als schoolleider moet hebben? „Je moet goed kunnen luisteren”, aldus De Braal. „En rust uitstralen en goed kunnen samenwerken met ouders, leerkrachten en onderwijsassistenten. Vraag bovenal veel aan de Heere wat het beste voor leerlingen is.”


Speciale Scholen Kapelle in het kort

Speciale Scholen Kapelle bestaat uit drie afdelingen: (V)SO Eben-Haëzer, SBO Samuël en de Dienst Ambulante Begeleiding. De Eben-Haëzer is een school voor speciaal onderwijs. Leerlingen die erheen gaan (tussen 4 en 20 jaar), zijn zeer moeilijk lerend of hebben een ernstige meervoudige beperking.

SBO Samuël is een speciale school voor basisonderwijs (groep 3 t/m 8). Er zijn reguliere groepen, waarin leerlingen zitten met leer- en gedragsproblematiek en SBO+-groepen met leerlingen die last hebben van ernstige sociaal-emotionele en/of psychiatrische problemen.

De Dienst Ambulante Begeleiding (DAB) ondersteunt ouders én leerkrachten op basisscholen in de zoektocht naar de best passende leeromgeving voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Speciale Scholen Kapelle heeft een reformatorische grondslag. “God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf” is bepalend voor het pedagogisch klimaat en de omgang met leerlingen en collega’s.

Vacatures

Met ingang van cursusjaar 2019/ 2020 zoekt het bestuur een schoolleider SBO. Maar ook voor de functies van leerkracht, onderwijsassistent en AB’er zijn regelmatig mensen nodig. Interesse? Bezoek de site, bel op, stuur een mail of kom gewoon even langs!

Speciale Scholen Kapelle

Coxstraat 9

4421 DC Kapelle

0113-330087

info@specialescholenkapelle.nl

www.specialescholenkapelle.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 maart 2019

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 maart 2019

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken