Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden voor moslims tijdens ramadan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bidden voor moslims tijdens ramadan

3 minuten leestijd

Steeds meer christenen in binnen- en buitenland grijpen de islamitische vastenmaand ramadan –die deze week begon– aan om dertig dagen lang te bidden voor de moslimwereld. Ook leden van de hervormde gemeente Oude-Tonge doen hieraan mee. „Bidden is het krachtigste wapen.

Honderd gebedsgidsen ”30 Dagen Gebed” deelde de zendings- en evangelisatiecommissie van de hervormde gemeente Oude-Tonge afgelopen zondag uit. „We hadden er tien te weinig”, zegt commissievoorzitter Jacob Jan Dogterom.

Het is voor het derde jaar op rij dat de „brede volksgemeente” –zondags bezoeken zo’n 250 mensen de ochtenddienst– de door zendingsorganisatie Frontiers samengestelde boekjes aan gemeenteleden uitreikt. De bijna veertig pagina’s tellende gebedsgids portretteert elke dag een moslimland of -volk en reikt telkens drie gebedspunten aan.

Waarom bidt hervormd Oude-Tonge specifiek voor moslims?

Dogterom: „We geven om al onze naasten en voor een eenzijdige focus op een bepaalde groep moeten we waken. Daarom bidden we in de kerk bijvoorbeeld ook voor het koningshuis, voor mensen die ons regeren en voor de Week van het Leven als die wordt georganiseerd.

Het idee om tijdens de ramadan voor moslims te gaan bidden, opperde enkele jaren geleden iemand tijdens een interkerkelijke bijeenkomst van de plaatselijke hervormde gemeente, gereformeerde gemeente en evangelische gemeente. Als commissie hebben we dat opgepakt, want we vinden dat moslims zeker ons gebed nodig hebben. We hoeven ons dorp niet uit om te ervaren hoe moeilijk het is om onder de moslims te evangeliseren. Wereldwijd zien we dat nog veel sterker.

Bidden is het krachtigste wapen. We hopen dat gemeenteleden gaan bidden voor de bekering van moslims en ”30 Dagen Gebed” is daarbij een mooie handreiking. We verwachten niet dat iedereen het boekje dagelijks gaat gebruiken. Maar het is al mooi als het eens per week gebeurt.”

Wat vinden gemeenteleden van het initiatief?

„De meesten reageerden positief toen we zondag de boekjes uitdeelden. Maar er waren ook mensen die aangaven niet veel met moslims te hebben of zeiden er niet aan toe te komen. Zeker dat laatste was wel even schrikken.”

Gaan christenen anders naar moslims kijken als ze voor hen bidden?

„Ik denk dat christenen daardoor meer bewogen raken met moslims en hun ogen opengaan voor het feit dat al die vele miljoenen mensen zonder Jezus leven.

Meedoen aan de dertig dagen corrigeert verder ons beeld van de islam als we daarbij uitsluitend aan terreurgroep IS denken. De gebedsgids vergroot het inzicht in de vele moslimvolken, laat zien dat moslims heel divers zijn. Neem de Fulani, het grootste nomadenvolk ter wereld. De Fulani trekken van het oosten van Afrika naar het westen door de Sahel en bestaan voor het overgrote deel uit heel gewone mensen. Ze zijn niet haatdragend en juist heel gastvrij.”

Bidt uw gezin ook dertig dagen voor moslims?

„Wij hebben vijf kinderen tussen de 4 en 24 en gebruiken de gebedsgids na het avondeten. Het lezen over de moslimvolken leidt tot levendige gesprekken. Wel was het in het begin voor de jongste even wennen om met open ogen de gebedspunten te bidden.

Bij mijn twee oudste dochters staan moslims al op het netvlies. Ze zijn net terug van enkele weken evangeliseren met Jeugd met een Opdracht in een Centraal-Aziatisch moslimland. Kort daarvoor waren zij in Nepal. Het contrast tussen het moslimland en het hindoeïstische Nepal bleek groot. Hoewel je in beide landen niet mag evangeliseren, staan de mensen in Nepal meer open voor het Evangelie.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 2019

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Bidden voor moslims tijdens ramadan

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 2019

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken