Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lesprogramma voor Slob slechts „vertrekpunt”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Lesprogramma voor Slob slechts „vertrekpunt”

2 minuten leestijd

DEN HAAG. Minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs heeft grote waardering voor de suggesties die leraren en schoolleiders doen voor een nieuw lesprogramma, maar hij zal de voorstellen niet een-op-een overnemen.

De uitgewerkte voorstellen vormen slechts „een vertrekpunt”, zo benadrukte de bewindsman donderdagmiddag in Den Haag tijdens de presentatie van het lesprogramma door de adviescommissie Curriculum.nu.

De minister gaat de voorstellen nu bestuderen en hij wil half november een brief naar de Tweede Kamer sturen met daarin zijn reactie.

Hij hoopt dat de Tweede Kamer er nog voor het kerstreces over kan debatteren.

Als de Kamer akkoord gaat, geeft de bewindsman de opdracht aan het expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO om te komen tot nieuwe, concrete onderwijsdoelen voor het basis- en voortgezet onderwijs.

Daarna zal de Tweede Kamer weer een debat wensen, zo is de verwachting. Daarna kunnen de scholen ermee aan de slag.

Minister Slob deelt de conclusie van Curriculum.nu dat het lesprogramma nu te vol, te versnipperd en deels verouderd is. De laatste grote herziening van de onderwijsdoelen vond dertien jaar geleden plaats.

De verwachting is dat de Tweede Kamer zal aandringen op het concreter maken van de onderwijsdoelen. Zo pleiten de coalitiepartijen onder meer voor het aanleren van het Wilhelmus aan alle scholieren.

De linkse partijen vinden dat scholen meer aandacht moeten besteden aan respect voor diverse seksuele voorkeuren. Over deze gevoelige kwesties doen de leerkrachten geen harde voorstellen in hun plannen.

Ze benadrukten donderdag dat scholen ruimte moeten hebben om bij gevoelige thema’s een eigen invulling te kunnen geven.

Bovenbouw

Slob beloofde dat hij bij de nadere uitwerking van de plannen het onderwijsveld opnieuw zal betrekken.

Curriculum.nu gaat nog door met de ontwikkeling van een nieuw lesprogramma voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Dat onderdeel ontbreekt nog in de plannen die donderdag zijn gepresenteerd. De tijd was daarvoor te kort.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 2019

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Lesprogramma voor Slob slechts „vertrekpunt”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 2019

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken