Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Slob geeft scholen meer vrije ruimte

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Slob geeft scholen meer vrije ruimte

2 minuten leestijd

DEN HAAG. Scholen krijgen meer vrijheid om de onderwijstijd naar eigen inzicht in te vullen.

Als het aan minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs ligt, mogen scholen tot 30 procent van hun onderwijstijd invullen op hun eigen manier. Dat schrijft de bewindsman in een brief die hij maandag naar de Tweede Kamer stuurde.

Als bepaalde scholen of klassen bijvoorbeeld meer behoefte hebben aan lezen of rekenen dan de tijd die er minimaal voor staat, krijgen scholen daarvoor de ruimte.

Op dit moment is de vrije ruimte afhankelijk van de schoolsoort en het niveau. Zo is er voor basisschoolleerlingen tussen 9 en 11 jaar 12 procent vrije ruimte in de lesstof. Volgens een woordvoerder van de minister krijgen alle scholen en schoolsoorten door de maatregel meer vrijheid.

In de brief reageert de minister op de voorstellen van curriculum.nu. Dat is een groep van 150 leraren en schoolleiders die in oktober op verzoek van Slob een advies presenteerde over de inhoud van het lesprogramma op scholen voor basis- en voortgezet onderwijs. Een van de adviezen was om de vrije ruimte voor alle school(soorten) op te rekken naar 30 procent.

Het huidige curriculum is volgens Slob „versnipperd, te vol en op onderdelen verouderd: de kerndoelen zijn al bijna 15 jaar niet opnieuw bekeken.” De leraren adviseerden om meer eisen te stellen aan burgerschapsvorming en digitale vaardigheden. De onderwijsgevenden pleitten ook voor een betere aansluiting tussen lesprogramma’s van basis- en middelbare scholen, onder meer voor het vak Engels.

Slob ondersteunt in grote lijnen de plannen van curriculum.nu. Nu is de Tweede Kamer aan zet. Die zal binnen enkele maanden tijdens een commissievergadering de brief van Slob bespreken en er een oordeel over geven.

De planning van Slob is dat het verbeterde curriculum in 2023-2024 ingaat, gevolgd door een overgangsperiode van vier jaar. De bovenbouw van het voortgezet onderwijs volgt later. Voordat het zover is, wil Slob de voorstellen met het onderwijsveld uitwerken tot concrete onderwijsdoelen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 9 december 2019

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Slob geeft scholen meer vrije ruimte

Bekijk de hele uitgave van maandag 9 december 2019

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken