Bekijk het origineel

Herdersvreugde

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Herdersvreugde

3 minuten leestijd

„En als hij het gevonden heeft, legt hij het op zijn schouders, verblijd zijnde. En te huis komende, roept hij de vrienden en de geburen samen, zeggende tot hen: Weest blijde met mij; want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.Lukas 15:5 en 6

We kennen allemaal de gelijkenis van het verloren schaap. Daar heb ik een vraag over. Wie is er zo blij in deze gelijkenis? Ik heb die vraag aan een heel aantal mensen voorgelegd en meer mensen dan ik dacht antwoordden: Het schaap natuurlijk.

Het schaap werd immers gered en het schaap werd naar huis gedragen. Het schaap is zielsblij dat het gered is en naar huis mag. Toch lezen we in deze gelijkenis niet over een blij schaap, maar over een blije herder. De herder neemt het schaap op zijn schouders en is net zo blij als de vader uit de gelijkenis van de verloren zoon en de vrouw die haar penning vond.

Waarom is dat? Wat wilde de Heere Jezus zeggen met deze gelijkenissen? Dat God zondaren blij maakt? Nee, daar ligt de nadruk niet op. Het wordt duidelijk dat God Zichzelf vreugde geeft! Er is blijdschap in de hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over de 99 die de bekering denken niet nodig te hebben. Wat een wonder.

De vader, de vrouw en de herder zijn blij en daarmee wordt duidelijk gemaakt dat God met vreugde zondaars ontvangt, hoeren, tollenaren, farizeeërs, goddelozen. Want verloren zijn we, dood in zonden en misdaden, maar we mogen horen van een Zaligmaker Die niet met tegenzin maar met vreugde vergeeft.

Nog een vraag: is de blijdschap van de herder niet overdreven geschilderd? Hij nodigde vrienden en buren uit om te vieren dat het domme schaap terug was. Welke herder zou dat doen? Dat is wel extreem verwoord. Maar dat was nu juist de bedoeling van deze gelijkenis. De herder vond het niet alleen fijn dat het schaap gevonden was, maar was extreem blij.

Hemelse blijdschap

Wijst dat niet op de verbazende vreugde Gods? De Heere roept niet alleen tot bekering en geeft niet alleen goedkeuring over Zijn eigen werk, maar heeft hemelse blijdschap in bekering. Dat zegt wat over de nodiging van het Evangelie. Christus is gekomen om de vreugde die Hem voorgesteld was!

De herder van het verloren schaap, de vrouw van de verloren penning en de vader van de verloren zoon waren extreem blij. Blijer dan de penning, blijer dan het schaap en blijer dan de zoon. Dat heeft ons wat te zeggen.

Het maakt duidelijk waar God een ”behagen” in heeft. Het maakt duidelijk waarom God zondaren zalig maakt, namelijk voor Zichzelf. God zaligt niet uit medelijden, niet om goede werken, niet om onze ervaringen, maar om Zichzelf. Daarom en daarom alleen kan het nog. Hij ontvangt zondaars en eet met hen! Wij worden ook uitgenodigd!

Jesaja 62:5: „En gelijk de bruidegom vrolijk is over de bruid, alzo zal uw God over u vrolijk zijn.”

Hebreeën 12:2: „Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht.”



Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2020

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Herdersvreugde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 2020

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken