Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Einde ongevraagde telefoonverkoop in zicht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Einde ongevraagde telefoonverkoop in zicht

6 minuten leestijd

Ongevraagd gebeld worden door een verkoper: veel mensen ergeren zich er groen en geel aan. Hoe telemarketeers te werk gaan, ondervond een redacteur van het Reformatorisch Dagblad. Ze laten zich niet makkelijk afschepen.

„Goedemiddag, met energiebedrijf X, heb ik het genoegen te spreken met meneer Leeflang?”

„Tja, ik ben meneer Leeflang, maar uw telefoontje is niet echt een genoegen. Ik ben druk aan het werk.”

„Ik wilde het graag hebben over het energiecontract dat u bij ons heeft. Als ik het goed heb, dan…”

„Pardon mevrouw, ik heb energie genoeg en ik heb geen interesse in een aanbieding.”

„Ja, maar…”

„Schrijf maar op dat ik niet meer wil worden gebeld.” Ik verbreek de verbinding.

Zo moet enkele maanden geleden het eerste telefoontje met een energieverkoper hebben geklonken. Ik heb niets tegen telefonische verkoop. Het Bel-me-nietregister is voor mij overbodig. Als iemand mij iets te koop aanbiedt, zeg ik ja of nee. Aandringen is overbodig. Helaas onthoud ik vrijwel geen enkel telefoonnummer. Een week later word ik opnieuw gebeld.

„Goedemiddag, met de Bespaarcoach, heb ik het genoegen te spreken met meneer Leeflang?”

Huh, dit zinnetje was toch van energiebedrijf X? In tegenstelling tot nummers onthoud ik uitspraken wél goed. De openingszin is exact hetzelfde als de vorige keer. „Ehm, belt u namens mijn energiebedrijf?”

„Nee meneer, namens de Bespaarcoach. Ik wilde het graag hebben over…”

„Meneer, het komt echt niet uit.” Ik vraag of ik kan worden genoteerd als boze klant en verbreek de verbinding.

Het blijft enkele weken rustig, maar daarna gaat weer regelmatig de telefoon, steeds overdag. Tijdens een wandeling, op vakantie en onder het werk. Afwisselend hoor ik de naam van mijn energieleverancier en de Bespaarcoach. Neem je niet op, dan gaat even later gewoon weer de telefoon.

Op een vrijdagmiddag ben ik druk aan het werk als de telefoon gaat. Zonder naar het nummer te kijken, neem ik op. Tuuttuuttuut… Verbaasd bel ik terug.

„Goedemiddag, u spreekt met energiebedrijf X.”

„Ja, met meneer Leeflang, u had gebeld?” Geluiden van een callcenter. Foute boel.

„Aan uw nummer zie ik dat ik spreek met meneer Leeflang. Klopt dat?”

„Ja, ik had me al voorgesteld. Ik hoop dat u voor iets zinnigs belt, anders overweeg ik naar een andere leverancier te gaan.”

De beller: „Ik wilde het even hebben over uw energiecontract”. Ik verbreek de verbinding en dien online een klacht in bij de energiemaatschappij. Kort daarna krijg ik de bevestiging dat ik niet meer word gebeld. En vijf minuten later weer een telefoontje van het gewraakte nummer. Wanneer ik opneem om boos te reageren, klinkt de ingesprektoon.

Blokkeren

De volgende middag, op zaterdag, gaat wéér de telefoon. Weer dezelfde cijferreeks in het scherm: de bespaarcoach. Er volgen twee pittige gesprekken met de beller en zijn leidinggevende. Daarna blokkeer ik het nummer.

Op internetsites met telefoonnummerinformatie zie ik bij het getal talloze boze reacties, afgewisseld door zalvende reviews. Even gaat het door me heen of die positieve opmerkingen misschien door het callcenter zelf zijn geplaatst.

Bij de reacties staan meerdere nummers, die soms maar één cijfer van elkaar verschillen. Blokkeer je een nummer, dan word je later gewoon vanaf een andere lijn gebeld. Nog maanden later, tot vorige week, belt opnieuw de bespaarcoach, via een nummer dat op internet circuleert. Ik zal blij zijn als dit ophoudt.


Nieuwe wet: naar opt-in en verbod op anoniem bellen

​Aan ongevraagde telefonische verkoop moet een eind aan komen, vindt het –inmiddels demissionaire– kabinet. De Tweede Kamer sprak woensdag over een wetsvoorstel van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) over een verbod op telefonische verkoop aan consumenten. Momenteel geldt nu nog dat wie geen prijs stelt op telemarketing, dat kan vastleggen in het Bel-me-nietregister. Dat wordt ook wel een opt-out-systeem genoemd. Het wetsvoorstel draait het om: zonder expliciete toestemming vooraf mogen mensen niet benaderd worden. Ofwel: een opt-in-systeem.

Ook verplicht deze wet telemarketeers om hun telefoonnummer te tonen. Organisaties mogen echter nog wel mensen benaderen als zij een ”warme klantrelatie” hebben. Dat is het geval als een consument in het kader van de aankoop van een product of dienst zijn contactgegevens heeft gegeven.

De parlementariërs waren het roerend met elkaar eens dat consumenten beter beschermd moeten worden. Uit verschillende onderzoeken komen veel klachten naar voren over telemarketing.

Wel liepen de meningen behoorlijk uiteen over de vraag of goede doelen meer ruimte verdienen om mensen te benaderen dan commerciële bedrijven.

De wet moet dit jaar nog ingaan. Volgende week stemt de Tweede Kamer over de wet.

Reactie

Het bewuste telefoonnummer is van West Bespaar Coach, een verkoper van energiecontracten van diverse bedrijven. In een reactie stelt West Bespaar Coach dat medewerkers geen mensen meer bellen, die hebben aangeven dat niet op prijs te stellen. Gegevens worden dan direct verwijderd.

Het bedrijf zegt zich aan de wettelijke regels te houden en consumenten te wijzen op de mogelijkheid zich te registeren in het Bel-me-nietregister.

De woordvoerster ontkent het gebruik van verschillende telefoonnummers. Mogelijk verwarren mensen de naam van West Bespaar Coach ook met andere energieverkopers die op de markt actief zijn, aldus de woordvoerster.

Verkopende bedrijven mogen wel contracten voor energieleveranciers verkopen ofwel bemiddelen, maar niet de naam van energiebedrijven gebruiken.

De energiemaatschappij uit het artikel (als energiebedrijf X aangeduid) in een reactie weten uit te zullen zoeken of haar naam ten onrechte wordt gebruikt door energieverkopers.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 2021

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Einde ongevraagde telefoonverkoop in zicht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 2021

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken