Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Landelijk treinverkeer ligt urenlang plat

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Landelijk treinverkeer ligt urenlang plat

2 minuten leestijd

UTRECHT. Het treinverkeer heeft maandag urenlang platgelegen door een landelijke storing in het treincommunicatienetwerk van provider Mobirail. Treinen reden dinsdag weer volgens de normale dienstregeling. Een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail zegt dat er bij het weer opstarten van het treinverkeer geen problemen zijn geweest.

Een storing in het telefoniesysteem van Mobirail legde maandag rond 14.30 uur de communicatie tussen machinisten en treinverkeersleiders stil. Het systeem is essentieel om treinen te laten rijden, aldus ProRail, die daarom treinen grotendeels stillegde. Reizigers liepen urenlange vertraging op.

Treinvervoerders NS, Arriva en Keolis reden vanaf 16.00 uur weer met treinen. Het aantal treinen werd stapsgewijs opgevoerd. Rond 18.00 uur reden op bijna alle trajecten van de NS elk halfuur weer een intercity en een sprinter.

De oorzaak van de storing lijkt gevonden, maar onzeker is of de oplossing stabiel genoeg is. Daardoor kan het zijn dat de storing terugkomt, aldus een woordvoerder van ProRail. Vooralsnog lijkt de storing volledig verholpen.

Puzzel

ProRail monitorde of de oplossing stabiel is. Eerder had de woordvoerder al aangegeven dat reizigers, ook na het vinden van een oplossing, naar verwachting de rest van de maandag hinder zouden ondervinden van de storing. Het op gang krijgen van het vervoer is „een hele puzzel”, aldus de woordvoerder.

De NOS schreef maandag dat het telefonienetwerk van Mobirail, ook wel GSM-R-netwerk genoemd, niet bekendstaat als instabiel. Er zouden ook zelden problemen mee zijn. Wel wordt het volgens de omroep over enkele jaren vervangen.

Gsm-technologie

Het telefonienetwerk wordt door heel Europa gebruikt om treinen veilig te laten rijden. Het is een systeem op basis van gsm-technologie en in de jaren 90 speciaal ontwikkeld voor de spoorwegen, vertelt Toon Norp, netwerkexpert bij onderzoeksbureau TNO, tegen de NOS.

De netwerkexpert stelt dat er niets mis is met het systeem. Niet alleen wordt het gebruikt bij de besturing van het treinverkeer, maar machinisten kunnen er ook mee bellen naar de verkeersleiding. Dat is nodig voor de coördinatie van het treinverkeer.

Hack

De precieze oorzaak van de storing was dinsdagochtend nog niet bekend. Volgens de NOS heeft ProRail verder geen aanwijzingen voor een hack.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 2021

Reformatorisch Dagblad | 34 Pagina's

Landelijk treinverkeer ligt urenlang plat

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 2021

Reformatorisch Dagblad | 34 Pagina's

PDF Bekijken