Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Plooirok, pump en parelketting

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Plooirok, pump en parelketting

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pal tegenover het station van Arnhem, een sober gebouw midden in de stad. Voorzien van een kantine die kleinschalig is, maar waar de posters eigenlijk al het verhaal vertellen van de 100-jarige die hier huist. Hier gaan plezier en discipline moeiteloos samen.

Maggy Wijffels, directeur van Schoevers, hoeft niet lang na te denken over het geheim van Schoevers. “Schoevers gaat met haar tijd mee, we zijn innovatief en modern. Tegelijk blijven we degelijk en heerst hier een mentaliteit van aanpakken.” Het docentenkorps is niet alleen ontzettend goed, volgens mevrouw Wijffels zijn ze ook betrokken. “Docenten zijn óf na een jaar weg. Of ze zijn niet meer weg te slaan.”
Van dat laatste is Wijffels zelf een voorbeeld. Toen ze 41 jaar geleden een jaar Schoevers deed, ging ze niet direct aan het werk. Eerst studeerde ze twee jaar Frans in Frankrijk. In de jaren die volgden had ze verschillende banen. Uiteindelijk begon ze met haar, inmiddels overleden, echtgenoot een muziekuitgeverij. Daarbij nam Wijffels de meer commerciële taken op zich. Met Schoevers kwam ze weer in aanraking toen haar gevraagd werd een cursus notuleren te geven. De hernieuwde kennismaking beviel goed. Wederzijds. Vanwege haar ervaring en contacten in het bedrijfsleven vroeg Schoevers aan Wijffels of ze stagebedrijven wilde gaan zoeken. Maggy Wijffels kwam in dienst bij Schoevers en vervulde verschillende functies. Tegenwoordig is ze als operationeel directeur verantwoordelijk voor alle vestigingen van Schoevers.
Dat is een verantwoordelijke job. Schoevers heeft een naam hoog te houden, ook in de ondersteuning aan de eigen medewerkers. De organisatie is daarom strak georganiseerd, dat geeft immers structuur. Een goede docent heeft het in de genen zitten dat de student succes boekt. Dan moeten de kaders wel goed zijn. Enthousiasme voor het vak is overal te zien. Tot in de kasten toe. Wijffels: “trek de kast van een gemiddelde docent open en je ziet stapels artikelen. Docenten verzamelen hier veel eigen materiaal.”

Baangarantie
De locatie in Arnhem telt zo’n 70 leerlingen. In heel Nederland telt Schoevers circa 500 leerlingen. Door die kleinschaligheid zijn de lijnen kort en kan men snel inspelen op de behoeften. “We zijn klein en informeel. De inspectie noemde ons zelfs weleens een community”, zegt Wijffels ter illustratie.
Misschien wel dankzij de crisis is er sprake van groei. “Er is vraag naar degelijke opleidingen. Daar komt bij dat wij brede opleidingen aanbieden. Je kunt er iedere branche bij zoeken die je leuk vindt.” Wat zeker helpt is de baangarantie die Schoevers geeft. Daarbij tellen niet alleen de cijfers, maar ook de positieve referentie die een vestigingsmanager moet geven over een student. Als aan die eisen wordt voldaan, biedt Schoevers een baangarantie.
“We zorgen dan voor werk, via detachering of rechtstreeks. We hebben een enorm netwerk, ook via al onze oud-studenten. Die contacten met bedrijven zetten we in. Voor een bedrijf is het ook aantrekkelijk om een student van Schoevers in dienst te nemen. Ze hebben niet alleen een stevige opleiding gehad, ze zijn ook fris en relatief goedkoop. En Schoevers zorgt voor een stukje nazorg, we bieden een poosje begeleiding aan. Het vraagt natuurlijk ook wat van onze studenten, het is stevig aanpoten op de arbeidsmarkt. Zeker nu. Toch is het opvallend dat er ook nog veel studenten zelf iets vinden.”
Het vak van secretaresse is enorm in ontwikkeling. Via klankbordgroepen waarin bedrijven participeren, toetst Schoevers een goede aansluiting bij de arbeidsmarkt. “Zelf heb ik nog leren typen op een niet-elektrische schrijfmachine. Dat vroeg om een stevige aanslag, op die oude machines moest je hard slaan. Op muziek leerden we snel en ritmisch typen. Er komt nu een generatie binnen die vooral op i-Pads tikt. Dat is een totaal andere wereld.”
Het is onmiskenbaar dat het vak van secretaresse enorm in beweging is. Daarbij wordt een goed niveau steeds belangrijker. “Er wordt meer van de secretaresse gevraagd. We spelen daar op in door op meer verschillende beroepsniveaus een opleiding te bieden. Daarbij stimuleren we om uiteindelijk zeker op een HBO-niveau te komen.”

Plooirok
“Gekscherend werd vroeger wel gezegd dat je onze studenten herkende aan de plooirok, pump en parelketting. Dat is nu natuurlijk wel anders, maar toch hechten we aan nette en representatieve kleding. Wat verder typerend is aan onze studentes is dat het doorzetters zijn. Van stagebedrijven krijgen we vaak terug dat de stagelopers op tijd komen en een hands-on mentaliteit hebben. Niet zeuren, maar doen. Bedrijven verbazen zich er ook vaak over wat ze na een jaar allemaal kunnen. Studenten brengen we kennis bij, van taal en techniek bijvoorbeeld. Maar we brengen hen ook een mentaliteit bij. We zijn niet heel hiërarchisch, wel vragen we correct gedrag. Dat kan prima samengaan met een informele en prettige sfeer. Een secretaresse mag van Maggy Wijffels gerust nog secretaresse blijven heten. Toch spreekt ze ook wel over co-managers. Die naam dekt de lading beter. “Tegenwoordig verwachten bedrijven veel meer van een secretaresse. Je moet proactief zijn, meedenken en assisteren. Vooral jongere managers hebben andere verwachtingen. Die willen geen secretaresse die hun brieven uittypt, dat kunnen ze best zelf. Nee, ze willen een kritisch klankbord die op tactisch niveau meedenkt. Daardoor is de secretaresse minder uitvoerend geworden. In mijn tijd kreeg je nog les in viertalig steno. Nu leren we vooral ook allerlei communicatieve vaardigheden aan.” Met iedere student voert Schoevers een intakegesprek. Daarbij komt dit nadrukkelijk aan de orde. “We spiegelen de student op de communicatieve eisen die het vak tegenwoordig stelt.”
Twitter en andere social media bijhouden voor de baas? Ook dat zit in het takenpakket van de moderne secretaresse. Dat alles digitaal is geworden vraagt andere vaardigheden. Schoevers gaat hierin met haar tijd mee. Oudere secretaresses zouden ook die omslag nog meer kunnen maken. Vandaar dat het instituut ook bijscholing aanbiedt via deeltijdopleidingen en losse trainingen. Daar komen natuurlijk vaak ook oud-studenten op af. “Zo, even terug bij de Schoevers-familie, zeggen ze dan.”

Vrouwenberoep
In de jaren tachtig was het Schoevers die het idee van de Secretaressedag naar Nederland haalde. Was dat vanwege een gebrek aan waardering voor secretaresses? “Nee” aldus Wijffels, “de waardering was niet laag, maar het werd vaak niet uitgesproken. De secretaresse stond altijd voor iedereen klaar. Herinnerde de baas soms zelfs aan de verjaardag van zijn vrouw of een van de kinderen. Mag die secretaresse dan een dag in het jaar ook zelf in het zonnetje staan?” Toch draait Secretaressedag niet alleen om een bloemetje voor de comanager. “Het is ook een goed moment om eens even stil te staan bij het vak. Organisaties grijpen het dan aan om de secretaresses naar een gezamenlijke training of congres te sturen. Andere bedrijven organiseren dan een brainstorm om een stuk verdieping te bereiken.”
Ooit begon het als een mannenberoep. Het was de tijd van de klerk of, iets deftiger, de griffier. Tegenwoordig is het echter typisch een vrouwenberoep. Volgens Maggy Wijffels zal dat nog wel even zo blijven. “Vrouwen zijn goed in multitasken, ze kunnen veel ballen tegelijk in de lucht houden. Ook hebben vrouwen meer oog voor detail en voor de menselijke kant van organisaties. Jongens zijn welkom bij Schoevers, en regelmatig melden ze zich. Maar het blijven toch vooral vrouwen.”
Een goede secretaresse verdient natuurlijk een goede baas. Wijffels kreeg een opleiding tot secretaresse en is nu directeur. Heeft zij nog tips? “Het is belangrijk dat je ruimte geeft om dingen te doen en oprechte aandacht. Laat je secretaresse meedenken, geef verantwoordelijkheid en laat op een goede manier los. Het is erg, maar soms is het nodig om mensen er op te wijzen dat ze gewoon een goede samenwerking moeten nastreven. Dat is de basis. Mensen bellen mij weleens. Dan vertellen ze dat ze altijd problemen hebben met hun secretaresse. Ik stel dan gewoon maar heel eerlijk de vraag of dat niet aan hen zelf kan liggen. Gelukkig neemt dit soort ouderwetse bazen wel in aantal af. Over jonge managers hoor ik over het algemeen minder klachten. Ze zijn minder hiërarchisch ingesteld.”


Schoevers 100 jaar
Oprichter was Adriaan Schoevers (1891 – 1965). In zijn ouderlijk huis te Amsterdam begon hij in 1913 met het geven van les in machineschrijven en stenografie. Dat eerste jaar waren er 64 studenten, vier jaar later waren er 1.993 studenten. In 1925 ging Schoevers van start met de secretaresseopleiding.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 2013

RMU.NU | 52 Pagina's

Plooirok, pump en parelketting

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juni 2013

RMU.NU | 52 Pagina's