Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bedrijfsoverdracht is geven en nemen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bedrijfsoverdracht is geven en nemen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Al vele jaren wordt er geschreven dat de “babyboomgeneratie” massaal op het punt staat om hun onderneming over te dragen. Daarentegen zijn er veel ondernemers die dit voor zich uitschuiven. Niet alleen door de tegenvallende resultaten, maar ook door het ontbreken van geschikte opvolgers.

Steeds minder kinderen kiezen er voor om binnen het familiebedrijf te blijven en te kiezen voor een langdurige relatie met het familiebedrijf. Kortom er zijn momenteel relatief minder overnames door de vergrijzing.

Momenteel is het moeilijk om de familieonderneming over te dragen aan de volgende generatie. Dit wordt veroorzaakt door diverse blokkades. Enerzijds is het een tijd waarin het moeilijk is een overdracht tot stand te brengen. Door veelal teruglopende resultaten zakt de waardering van de onderneming terug. De waarde van de onderneming is veelal de pensioenvoorziening voor de overdrager. De nieuwe generatie kiest veel eerder voor flexibiliteit en vrijheid en bindt zich daarom moeilijker. Een eenmaal gemaakte keuze ervaart men als een onomkeerbaar proces. Ook overdragers stimuleren veelal hun kinderen voor een carrière buiten de onderneming. Ouders wensen toch niets liever dan dat hun kinderen gelukkig worden?

Loslaten is voor de overdragende generatie vaak een moeilijk aspect. Het is een emotionele barrière. Loslaten en vertrouwen in de volgende generatie is nauw met elkaar verbonden. Openheid kan alleen gecreëerd worden als er een open communicatie is. En juist communicatie is een van de moeilijkste onderwerpen in familiebedrijven.

Momenteel zien we steeds meer bedrijven die zich openstellen voor een Management Buy In of een Management Buy Out. Daarnaast zien we meer belangstelling van eigen werknemers (niet familieleden) en externen (onder andere oud-managers/ directeuren) voor familiebedrijven. Het algehele probleem blijft de financiering van een overname. De overdrager moet er sterk rekening mee houden dat de waarde van de onderneming op een of andere wijze risicodragend in de onderneming achter blijft. Mede gebaseerd op eisen van externe financiers.
Tot slot zou ik een advies mee willen geven. Begin vroegtijdig met de voorbereidingen van een overname. Niet alleen materieel of financieel, maar ook emotioneel. U moet zich er bewust van zijn dat overdracht geen op zichzelf staand moment is, maar een proces. Uiteindelijk valt dit proces samen met “geven en nemen”.


Piet Spruijtenburg RAB

is adviseur bedrijfsoverdracht/-opvolging bij Pro-Missie Bedrijfsoverdracht B.V. te Gorinchem. Hij volgde de studies SPD, Hofam en RAB. Hij is gehuwd, 56 jaar en woonachtig in Groot-Ammers. www.promissie.nl.

Wat vindt u van de RMU?
Kwalitatieve organisatie met zorg voor organisatie én mens.

Waar zou de RMU zich in kunnen verbeteren?
Wat mij betreft iets meer aandacht voor nieuwe generatie en ondernemerschap.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2013

RMU.NU | 52 Pagina's

Bedrijfsoverdracht is geven en nemen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2013

RMU.NU | 52 Pagina's