Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods armenzorg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods armenzorg

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Ledige vaten; maak er niet weinig te hebben” 2 KONINGEN 4 : 3b

Leeg - dat is niet veel. Je hebt niets. Alles ontbreekt. Hoe moet het verder? Vol! Precies het tegenovergestelde. Als leeg vol wordt, dan is het feest. Maar wie kan dat realiseren? Kijk, dat is nu wat Gods zorg bedoelt: leeg vol maken. Van arm rijk maken en van dood levend.

Deze aangrijpende geschiedenis maakt Gods werkwijze op een bijzondere manier duidelijk. Een weduwe met nog twee jonge kinderen, staat met haar rug tegen de muur. Sinds de dood van haar man kan ze niet meer rondkomen. Opeens staat de schuldeiser aan de deur: haar jongens moeten mee totdat ze de laatste stuiver heeft betaald. Nog meer onrecht dus. En dat onder het oude volk van God. Zover was Israel die tijd van Gods goede bedoelingen met de sociale wetgeving afgeraakt. Dan krijgen de zwakkeren de grootste klappen.

Ten einde raad gaat deze moeder naar de profeet om haar nood aan God te vertellen. Dan stelt Elisa haar een aparte vraag: ’Wat hebt u nog in huis?’ Niet veel, een laatste restje olie voor gebruik in de keuken. Daarna volgt die vreemde opdracht om zoveel mogelijk potten en pannen bij haar in huis te verzamelen: ‘Lege vaten en zorg dat het er niet weinig zijn!’ Gelovig doet ze wat God vraagt. Het huisje staat er vol mee. Dan gaat de deur op slot en gebeurt het wonder. Vanuit haar eigen flesje blijft het beetje olie doorstromen. Totdat alles wat leeg was, vól is. Bij de HEERE is het altijd royaal! Deze olie was kostbaar. Ze verkoopt van haar overvloed en het geld stroomt binnen. Zo kan ze haar schuld afbetalen. Er blijft zelfs genoeg over om dankbaar van te leven. Een menswaardig bestaan, zoals God het bedoeld heeft. Sociale wetgeving van de bovenste plank.

Daar mag nu de RMU ook voor gaan. Om de zegen van een wetgeving te onderstrepen die naar Gods geboden is. Het gaat tegenwoordig vaak alleen maar om meer (bezit); om mooi (uiterlijk) en om (egoïstische) macht. Die geest heeft te maken met het losraken van Gods heilzame geboden in onze maatschappij. Daar lijden vooral de zwakkeren onder. Maar in gelovige gehoorzaamheid aan Gods Woord maakt deze behoeftige weduwe nu iets anders mee: leeg wordt vol! Het zijn zichtbare tekenen van Gods Koninkrijk. Ook wij mogen ónze lege kruiken voor de Heere neerzetten. In vertrouwen op Zijn beloftewoord. Om Christus’ wil zal God ook nu het wonder doen: leeg wordt vol! Hij geeft een nieuw begin. Tot zegen van iemand persoonlijk of zijn gezin. In een verbroken of herstelde arbeidsverhouding. De zegen van de Heere maakt rijk. Om in eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. En de naaste in nood niet te vergeten.

Nee, het wordt nog geen paradijs op aarde. Maar in dat teken van ‘leeg naar vól’ wordt tastbaar voor mensen wat Gods barmhartigheid bedoelt. En op Zijn tijd maakt God de aarde helemaal vol van Zijn gerechtigheid.

Ds H.H. Klomp
Veenendaal


Vragen

- Welke sociale wetgeving functioneert wel goed in Nederland?

- Wat kunt u zelf doen aan ‘armenzorg’?

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2014

RMU.NU | 52 Pagina's

Gods armenzorg

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2014

RMU.NU | 52 Pagina's