Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verlangen naar geld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verlangen naar geld

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Maar Eliëzer, de zoon van Dódava, van Marésa, profeteerde tegen Jósafat, zeggende: Omdat gij u met Aházia vergezelschapt hebt, heeft de HEERE uw werken verscheurd. Alzo werden de schepen verbroken, dat zij niet konden naar Tharsis gaan.” 2 KRONIEKEN 20: 37

Koning Josafat was een godzalige koning. In de jaren dat hij koning was in Juda (873 – 849 voor Chr.) heeft hij, onder Gods zegen, veel mogen bereiken. Door vrede te sluiten met het tienstammenrijk van Israël bloeit onder zijn leiding het koninkrijk van Juda op. We lezen in 2 Kronieken 17 dat de HEERE met Josafat is, omdat hij in de wegen van zijn voorvader David gaat en hij de moed verzamelt, om de hoogten van Baäl af te breken. Josafat dient de God van zijn voorgeslacht en wandelt in Gods geboden.
Lijkt uw leven op Josafats leven? Wellicht heeft de HEERE ook uw werk gezegend en mag u terugzien op veel zegeningen. U hebt een bloeiend bedrijf mogen opbouwen of een hoge maatschappelijke positie mogen bekleden of een koninklijke onderscheiding mogen ontvangen. Maar wat zien we bij Josafat gebeuren, zelfs aan het einde van zijn leven? Dat hij gegrepen wordt door de macht naar goud. Het verlangen naar geld krijgt hem te pakken en op een slinkse wijze wil hij aan dit verlangen toegeven.
Josafat sluit een verbond met de goddeloze koning Ahazia van Israël. Samen ondertekenen deze twee koningen een handelscontract om tien schepen te laten bouwen. En inderdaad, op een scheepswerf in Ezeon-Géber, aan de Golf van Akaba, worden deze prachtige schepen gebouwd. En waar moeten deze schepen naar toe? Naar Tarsis. Om vanuit Tarsis naar Ofir te gaan (1 Kon. 22:49) om daar het beste goud te gaan halen! Ziet u hoe zelfs een Josafat niet los kon komen van verlangen naar goud? Hoe hij zelfs zo ver gaat, om daar een goddeloze koning bij in te schakelen?
En dan, dan stapt daar de profeet Eliëzer het koninklijke hof binnen. In de naam van de HEERE. ‘Omdat gij u met Ahazia vergezelschapt hebt, heeft de HEERE uw werken verscheurd’. Koning, u wilt op een oneerlijke manier rijk worden, maar dat kan Gods zegen niet wegdragen! God zal uw werk bij de handen afbreken! En dat gebeurt. De tien schapen leiden schipbreuk!
Lezers, laten we altijd eerlijk zijn in onze handel. Onderteken geen contracten, waarvan u weet, dat ze de zegen van de HEERE niet kunnen wegdragen. Wandel, in alles wat ons werk aangaat, in de weg van Gods wet! Laat niet de begeerte naar aards goud ons hart vervullen, maar zoek eerst het Koninkrijk van God. Laat de woorden van Jezus het richtsnoer zijn in uw dagelijks werk: Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen; Maar vergadert u schatten in de hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen; Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. (Matth. 6:19-21).

Ds. W.J. van den Brink
Scherpenzeel


Vragen

- De naam van Josafat betekent: ‘De Heere heeft recht gesproken’. Bent u het van harte eens met Gods weg in uw maatschappelijk leven?

- Lees de wijze woorden van Paulus in 1 Tim. 6:17-19 en trek de lijnen door naar het leven van Josafat en uzelf.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 2014

RMU.NU | 52 Pagina's

Verlangen naar geld

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 2014

RMU.NU | 52 Pagina's