Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Betrokken bij school

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Betrokken bij school

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kinderen en scholen verdienen betrokken ouders. Uit onderzoek blijkt dat kinderen zich meer welbevinden, betere resultaten halen en hun talenten meer ontplooien wanneer hun ouders meer samenwerken met leerkrachten. In het kader van christelijke opvoeding is heldere communicatie en samenwerking van ouders met de reformatorische school heel essentieel.

Bij de doopbelofte hebben we als ouders de belofte gedaan onze kinderen “te doen en te helpen onderwijzen”. Wij zijn als ouders eerstverantwoordelijk en eindverantwoordelijk voor de opvoeding en het onderwijs aan onze, van God gekregen, kinderen. Het is daarom zo belangrijk dat het onderwijs aansluit bij de eigen identiteit. Dit is ook de grootste drijfveer om onze eigen christelijk scholen maximaal te ondersteunen en daarom als ouder ook maximaal betrokken te zijn.

Onze scholen moeten zich ervan bewust zijn dat daarmee de samenwerking met ouders (ouderbetrokkenheid) belangrijker wordt. Wanneer scholen onderwerpen oppakken zoals mediaopvoeding en seksuele opvoeding wordt dat nog belangrijker en kan het, mijn inziens, niet zonder de ouders hierin te betrekken.

Ouderbetrokkenheid houdt dus veel meer in dan bijvoorbeeld lees-, luizen- of overblijfmoeder te zijn. Dit zijn alle drie voorbeelden van wat men noemt ouderparticipatie. Ouderparticipatie is zeker ook een actieve deelname van ouders op school en kent eigenlijk twee vormen. De eerste is het leveren van allerlei handen spandiensten zoals bovengenoemde voorbeelden. Het tweede is zitting hebben in ouderraad, medezeggenschapsraad of schoolbestuur. Deze begrippen worden vaak door elkaar gebruikt, maar dat is niet terecht. Ouderparticipatie is slechts een aspect van ouderbetrokkenheid.

Internationaal wordt voor ouderbetrokkenheid ook wel het begrip ‘educatief partnerschap’ gebruikt. Het gaat dan om “een wederzijdse betrokkenheid van ouders en school teneinde optimale omstandigheden te creëren voor de ontwikkeling en het leren van kinderen, thuis en op school”(citaat C.de Wit, 2005). Het gaat dus over een beweging die twee kanten opgaat.

Opvoeding vindt niet alleen plaats binnen het gezin, maar juist ook in de bredere gemeenschap van school, kerk en samenleving. Het bewustzijn daarvan moet ons stimuleren om zowel ouders als scholen op te roepen tot betrokkenheid bij elkaar. Bij betrokkenheid gaat het niet alleen om het cognitieve leren, maar om de opvoeding in de meest brede zin van het woord. Dit is ook wat de overheid van ons vraagt en wat de Reformatorische Oudervereniging (ROV) stimuleert. De ROV wil ouders stimuleren om deze betrokkenheid op de juiste manier vorm te geven op de scholen van hun kinderen. Zij dienen ook als objectieve vraagbaak voor ouders. Verder ziet de ROV het als een belangrijke taak om, namens de ouders, het christelijk onderwijs bij de overheid als noodzaak te onderstrepen en gevoelige onderwerpen of eventuele wetsvoorstellen aan de orde te stellen en zo nodig invloed daarop uit te oefenen. Het is voor de ROV belangrijk wanneer veel ouders hen steunen en lid worden van de vereniging voor 10 euro per jaar.

Wilt u meer over de ROV weten? Zie www.rovereniging.nl


Gerdien Lassche - van Grol

is 45 jaar en moeder van 5 kinderen. Daarnaast is zij parttime groepsleerkracht in het Basisonderwijs. Zij verricht veel vrijwilligerswerk en is bestuurslid van de ROV (Reformatorische OuderVereniging).

Wat vindt u van de RMU?
De RMU is een stabiele organisatie die actief is op allerlei arbeidsterreinen. Hiermee laat de RMU zien over een groot en breed netwerk te beschikken. Goed dat de RMU gevraagd wordt en deelneemt aan het publieke debat, ook in de (social) media.

Waar zou de RMU zich in kunnen verbeteren?
De RMU komt vaak pas in beeld bij negatieve gebeurtenissen (ontslagen e.d.) Het is wellicht goed om, na de afwikkeling van zo’n zaak, naar buiten toe ook de (meestal positieve) resultaten te laten zien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 augustus 2014

RMU.NU | 52 Pagina's

Betrokken bij school

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 augustus 2014

RMU.NU | 52 Pagina's