Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Solidariteit gevraagd’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Solidariteit gevraagd’

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat de christelijke kerk de bakermat is van liefdadigheid bevreemdt dominee Silfhout niet. “Het gaat er bij een christen om niet eerst naar jezelf te kijken, maar naar de ander.” Ooit was hij betrokken bij het opzetten van de RMU, maar zonder zorg is hij niet. “In de toekomst zal op de proef worden gesteld wat we daar nog voor over hebben.”

Wat is er christelijk aan solidariteit?
Een christen zal het begrip solidariteit wezenlijk anders benaderen. De algemene uitleg van solidariteit is dat men het dan heeft over behoeftigen die ook recht hebben op een menswaardig bestaan. Voor een christen ligt de nadruk juist op de plicht om de naaste te helpen. Een christen mag zich gedreven weten door het liefdegebod, God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. Een christen neemt dus niet het recht van de ander als uitgangspunt, maar de eigen plicht tot naastenliefde.

Hoe komt u het tegen in uw werk als gemeentepredikant?
De christelijke kerk heeft aan de bakermat gestaan van allerlei liefdadigheidsinstellingen. Gelukkig is het ook vandaag de dag nog zo dat het in de christelijke kerk makkelijker is om vrijwilligers te vinden. Je ziet dat de christelijke naastenliefde zijn weerslag heeft op het geefgedrag. In de prediking moet dit thema ook een plek hebben. Zowel het zesde als het achtste gebod geven genoeg aanknopingspunten om te spreken over de zorg voor onze naaste. Daarbij gaat het zowel om de naaste dichtbij als ver weg.
De klacht dat we in onze kring naastenliefde weg hebben gereorganiseerd naar diaconieën en stichtingen is niet helemaal terecht. Ondanks dat de roeping bij individuele christenen ligt, kunnen we niet alles zelf doen. We kunnen niet allemaal naar Syrië gaan om daar onze bijdrage te leveren.

Hoe ver moeten we gaan met solidariteit?
Juist de eerste christenen onderscheidden zich daarin dat ze zich bekommerden om hun naaste. Het viel op dat zij bij besmettelijke ziekten hulp bleven bieden. Het gaat er bij een christen om niet eerst naar jezelf te kijken, maar naar de ander. Voor de eerste christenen was een belangrijk aspect van de naastenliefde dat ze daarmee anderen wilden inwinnen voor het christendom.

In de brieven van Paulus komt die oproep om goed te doen terug. In Galaten 6 vers 10 staat tegelijk de oproep om ‘goed te doen aan allen, maar meest de huisgenoten van God’. Het is goed om oog te hebben voor de nood in eigen kring en het is mooi als we zo een gemeenschap mogen vormen. Tegelijk mogen we ons niet beperken tot de huisgenoten des geloofs alleen. Er mag wel verbondenheid zijn, maar dat mag ons niet insnoeren. Doperse wereldmijding is geen christelijke houding.
Nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen rond de Wmo en de participatiesamenleving bieden nieuwe kansen voor christelijke naastenliefde. Het zou goed zijn als diaconieën hier hun rol in pakken, gezamenlijk optrekken en in overleg treden met overheden.

Solidair zijn vinden we allemaal belangrijk, zolang het maar niets kost. Hoe dat te doorbreken?
Blij en dankbaar mogen we zijn met verworvenheden als eigen tehuizen en scholen. In de toekomst zal op de proef worden gesteld wat we daar nog voor over hebben. Willen we de daad bij het woord voegen om onze eigen identiteit te behouden? Ik geloof dat het nodig is mensen bewust te laten worden van de noodzaak ook zelf de schouders eronder te zetten.

Wat was destijds eigenlijk uw motivatie om betrokken te zijn bij de oprichting van de RMU?
Via de media werd ik geconfronteerd met de nood van christelijke politiemensen die bij stakingen in de knel kwamen. Ik voelde grote verbondenheid met hen en werd vanwege mijn juridische achtergrond benaderd om te helpen bij het opzetten van de RMU. Het heeft mijn maatschappelijke blikveld breder gemaakt.

Hoe zou u in 2014 solidariteit vertalen?
Laten we teruggaan naar de betekenis van het woord solidariteit. Daar zit het woordje solus in, dat staat voor sterk en solide zijn en dat wijst op gezamenlijkheid. Voor nu zou ik dat vertalen naar een gezamenlijk organiseren om samen sterker te zijn dan een individu. Om zodoende met gedrevenheid en elan die hulp te geven die nodig is binnen en buiten de eigen kring.
Doel is anderen te winnen voor het Koninkrijk van Christus. Dat is voor christenen altijd de hoofdzaak; niet alleen in tijdelijke nood helpen, maar ook oog hebben voor het eeuwig heil. Bij al ons dienen zou die diepere dimensie een rol moeten spelen.


Basis voor de RMU

“Bij solidariteit gaat het om saamhorigheid en betrokkenheid.” Voor Peter Schalk, Raad van Bestuur bij de RMU, is solidariteit wezenlijk. Zonder solidariteit zou de RMU niet bestaan.

Wat is het belang van solidariteit op de werkvloer?
“Bij solidariteit gaat het om een gemeenschappelijk belang. Daarmee heb je de ander op het oog, ook al kost het jou iets. Dat is eigenlijk de basis voor het bestaan van de RMU. Solidariteit kan heel persoonlijk zijn, het gaat over je naaste op de werkvloer. Het kan ook breed opgevat worden, in een gezamenlijke strijd. Bijvoorbeeld om het behoud van Bijbelse waarden en normen.”

Hoe draagt de RMU bij aan solidariteit binnen de christelijke achterban?
“Solidariteit blijkt al uit het feit dat de RMU meer dan 30 jaar bestaat, sinds 1983. Ooit begonnen zonder geld, zonder middelen, zonder medewerkers, maar met veel idealen. Vooral het ideaal om solidariteit te bevorderen tussen ondernemers en werknemers, om belangen te gaan behartigen voor mensen op de werkvloer. Inmiddels zijn er ruim 16.500 mensen lid. En ruim 5.000 leden vinden jaarlijks de weg naar het RMU-kantoor met vragen en problemen op het terrein van hun werk. Dat vraagt heel veel van mijn 28 collega’s, maar het is mooi om te zien dat zoveel werkzaamheden mogen worden uitgevoerd.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2014

RMU.NU | 52 Pagina's

‘Solidariteit gevraagd’

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2014

RMU.NU | 52 Pagina's