Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hét levensboek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hét levensboek

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘… welker namen zijn in het boek des levens’ Filipensen 4: 3

Steeds meer ouderen gaan ertoe over: samen met iemand die daar bekwaam voor is een levensboek samenstellen. Een boek waarin herinneringen van vroeger een plaats krijgen. Sommige ouderen lukt het om het alleen te doen. En geven zo’n boek aan hun kinderen en kleinkinderen, opdat zij niet vergeten wat er zich heeft afgespeeld in het voorgeslacht. Het is goed dat dat niet vergeten wordt. En het is goed om in de avond van het leven levenservaringen met anderen te delen. Om de balans van je leven op te maken in een levensboek.

Er is echter een belangrijker levensboek; dit boek is gemaakt door God. Het ligt voor Zijn aangezicht (Maleachi 3: 16). Bij de wederkomst gaat het boek open (Openbaring 20: 12). In dat boek staan namen. God heeft ze er eigenhandig in gezet. Volgens Paulus staan de namen van Euodia, Syntyche en Clements er in. En ook door Paulus niet met name genoemde mensen staan er in. Hij mocht weten dat hij er zelf ook in staat (Romeinen 8: 38v.). Wat moeten we onder dit boek verstaan?

Het is het getal van Gods uitverkorenen dat als het ware in een boek staat. God heeft vastgesteld wie behouden worden. In de eeuwigheid heeft Hij bepaald wie door Zijn Zoon gered zullen worden van hun zonden en schuld. En wie door de Geest zullen delen in de vruchten van het volbrachte werk van Christus. Een vaststaand deel van de verloren mensheid zal eeuwig gelukkig worden. Hun namen staan in een boek en zij zullen behouden worden. Zij zullen het eeuwige leven beërven. Omdat ze in het boek des levens staan.

Staat u in het boek des levens? Veel mensen vinden het moeilijk een antwoord op deze vraag te geven. Hoe kun je weten of je naam in dat levensboek staat? Wie in Christus gelooft, wie leerde schuilen achter Zijn bloed, wie het werk van Gods Geest in zijn leven kent, staat in het boek des levens. En zal er nooit uitgeschrapt worden. Gods kinderen worden zalig, omdat Christus de Zijnen vasthoudt en Gods verkiezing onberouwelijk is. Wilt u weten of u in het boek des levens staat? Geloof dan in de Heere Jezus Christus en Hij zal u erachter brengen. Door Zijn Geest en Woord. Heerlijk als je dit weten mag!

Vragen
- Hebt u moeite met de leer van de uitverkiezing en zo ja, waar ligt uw moeite? Wat is hieraan te doen?

- Hoe kunnen we erachter komen of we uitverkoren zijn?

- ‘We moeten in het geestelijke leven niet met de uitverkiezing beginnen’, zei iemand. Wat wordt daarmee bedoeld en bent u het daarmee eens?

ds. C.J. Droger, predikant in Vlaardingen

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2015

RMU.NU | 1 Pagina's

Hét levensboek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2015

RMU.NU | 1 Pagina's