Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Herken de druppel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Herken de druppel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Stressen om het werk op tijd af te krijgen voor de klant, de cliënt of de manager: wie heeft er niet mee te maken op het werk? En wanneer is de grens van presteren bereikt en is een incident de druppel die de emmer doet overlopen? Lastige vragen waar werknemers en werkgevers dagelijks tegen aan lopen.

Werkstress. Het is niet voor niets dat het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een campagne is gestart om werkstress onder de aandacht te brengen. Annemiek Wortman is programmaleider Duurzame inzetbaarheid bij dit ministerie en licht de campagne toe.

Volgens Annemiek Wortman is het belangrijk om werkstress en werkdruk goed aan te pakken. “Werkstress is beroepsrisico nummer één. In 2014 had veertien procent van de werknemers te maken met burn-out klachten. Dat zijn meer dan één miljoen mensen. Bijna 2,7 miljoen mensen hebben te maken met hoge taakeisen. Van het ziekteverzuim dat veroorzaakt wordt door werk, hangt één derde deel samen met klachten door werkdruk of werkstress. Kortom, een groot probleem. Maar er is veel ruimte voor verbetering als werkgevers en werknemers tijdig afspraken maken over wat nodig is om goed en met plezier aan het werk te blijven. Het doel van onze campagne is dan ook het thema op de agenda zetten bij werkgevers en werknemers, en bevorderen dat ze weten wat ze praktisch kunnen doen om uitval door stress te voorkomen, en werkplezier te bevorderen.”

“Sociale context speelt een grote rol bij de vraag of en hoeveel werkstress wordt ervaren”, benadrukt Annemiek Wortman. “Aan de ene kant ervaren mensen stress, bijvoorbeeld door de hoeveelheid werk, het werktempo, hoge taakeisen of ruzie een met collega of leidinggevende. Aan de andere kant zijn er op het werk ook belangrijke buffers voor stress. Uit onderzoek blijkt dat de drie belangrijkste buffers zijn: autonomie, steun van collega’s en leidinggevende, en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Werknemers die veel steun ervaren op hun werk en zelf invloed hebben op hoe ze hun werk uitvoeren, kunnen veel meer werk(-druk) aan zonder stress te ervaren.”

Hoe herken je de druppel?
“Een beetje stress op zijn tijd is niet erg. Het helpt mensen, en ook werknemers, om snel en adequaat te presteren. Maar als je langdurig stress ervaart, heeft dat negatieve gevolgen voor je lichaam en geest. Je raakt vermoeid, overwerkt, overspannen of krijgt zelfs een burn-out. Je kunt stress herkennen door veranderingen. Bijvoorbeeld in je lichaam: denk aan zweten, klamme handen, trillen, beven, maar ook hoofdpijn of slecht slapen. Maar het kunnen ook veranderingen in je hoofd zijn: verstrooidheid, snel afgeleid zijn, minder geïnteresseerd zijn of het niet afmaken van een klus of taak. Ook kan stress zich uiten in een snelle wisseling van emoties (dan weer boos, dan weer blij, dan weer verdrietig) of impulsief reageren. Verder zijn veranderingen in het gedrag te noemen: gehaastheid, of een ongezonde manier van leven.”

Welke boodschap heeft u voor werkgevers? En wat levert bewustwording werkgevers op?
“Het is voor werkgevers niet altijd mogelijk om de hoeveelheid werk te verminderen of het aantal medewerkers uit te breiden als de werkdruk toeneemt. Maar ook dan kunnen werkgevers heel veel doen door bijvoorbeeld open over werkstress te praten. Het is van groot belang goed in gesprek te gaan met werknemers, zodat mensen ook durven aan te geven dat ze teveel stress ervaren. Alleen dan kun je tijdig maatregelen nemen. Die steun van een direct leidinggevende is al een belangrijke buffer tegen werkdruk. Daarnaast gaat het ook om ondersteuning bij sport en beweging en om ruimte voor scholing en ontwikkeling. En sommige werkgevers investeren direct in vergroting van werkplezier. We hebben van een aantal bedrijven en organisaties in beeld gebracht wat de kosten en baten zijn van hun aanpak van werkstress. Werkgevers geven aan dat ze de investeringen dubbel en dwars terugverdienen, niet alleen door lager ziekteverzuim maar vooral door hogere betrokkenheid van medewerkers en grotere productiviteit. Op de website www.duurzameinzetbaarheid. nl zijn zes business cases te lezen over hun aanpak van werkstress.”

Op allerlei vlakken in de maatschappij zien we dat de prestatiedruk toeneemt. Wat is hier de oorzaak van? En wat zien wij met elkaar over het hoofd?
“Economische ontwikkelingen gaan snel: door globalisering, maar ook door snelle technologische veranderingen. Dat vraagt van werkgevers en werknemers flexibiliteit en aanpassingsvermogen. En ook het vermogen om snel in te spelen op veranderingen. Het moment dat er een disbalans ontstaat is per persoon en per situatie anders. Daarom is het zo belangrijk dat leidinggevenden en medewerkers hierover in gesprek zijn met elkaar en samen tijdig maatregelen nemen.”


Vanaf 2014 voert het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een campagne over het thema Psychosociale Arbeidsbelasting. In 2014 is een start gemaakt met de campagne ‘Herken de druppel: check je werkstress’. Het is een meerjarige campagne, waar steeds nieuwe thema’s worden toegevoegd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2015

RMU.NU | 52 Pagina's

Herken de druppel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2015

RMU.NU | 52 Pagina's