Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Vluchtelingenhulp als kans voor het Evangelie”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Vluchtelingenhulp als kans voor het Evangelie”

Jan Pieter Mostert:

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vraag

van Henk Helmantel aan Jan Pieter:

In uw werk komt u veel in contact met anders gelovigen. U wilt graag dat iedereen in contact komt met het Evangelie. Hoe vindt u een goede balans tussen respect hebben voor elkaar en het getuigen van Jezus Christus als Heer van de wereld?


Een kernvraag. Ik zal hem vanuit verschillende invalshoeken benaderen. Allereerst, we benaderen vluchtelingen niet primair als moslim, maar als medemens. Ze zijn gevlucht naar een christelijk land en zijn daar soms nieuwsgierig naar. Dat wordt nog sterker als je laat zien dat woord en daad in je leven bij elkaar horen: Bijvoorbeeld als je oprechte interesse hebt voor wie hij is als mens. Dat valt op. Vaak hebben ze verwrongen beelden over het westen, zeker op het gebied van seksualiteit en gezin. Als ze merken dat jij als christen trouw bent aan je huwelijkspartner, en je kinderen seks bewaren tot in het huwelijk staat hun beeld op zijn kop.

In Arabische landen is praten over geloof geen taboe. Dat taboe is westers. Het is dan ook geen probleem om te praten over je geloof. Ik denk niet dat je in die gesprekken moet gaan strijden tégen de islam. Vertel gewoon wat je gelooft. Strijden doen we als eerste in ons gebed. Niet wij, maar het Woord en de Geest doen het echte werk. We hebben niet te strijden tegen vlees en bloed, maar tegen de boze machten in de lucht. We ontmoeten regelmatig vluchtelingen met intense levensvragen. ‘IS is een uitwas van mijn godsdienst. Hoe kan dat?’ ‘Waarom kan ik als moslim wel terecht in het christelijke westen, niet in het rijke en islamitische Saudi-Arabië?’ Ook horen we van bijzondere ervaringen in dromen en ontmoetingen die vluchtelingen aan het denken hebben gezet over hun geloof. Als je deze mensen ontmoet mag je je mond natuurlijk niet houden.
Als laatste: Als christen weet ik dat de Bijbel de waarheid is. Het zou van gebrek aan respect voor een medemens getuigen als ik hem níet vertel over de oorsprong en het doel van zijn bestaan.

Heeft de grote vluchtelingenstroom die deze zomer op gang kwam een boost gegeven aan uw organisatie? Kunt u meer vertellen over wat jullie nu extra doen?
Het is hard werken. Veel meer kerken en christenen vragen om advies. We werkten heel vraaggericht, en stapten in bij de plaatselijke groepen christenen of kerken die iets wilden gaan doen op een azc of voor vluchtelingen in de wijk. Nu komen we vaker met ‘kant-en-klaar’ informatie om mensen vooruit te helpen. Naast de bestaande cursussen ontwikkelen we daarom ook e-learning . Die omslag lukt niet van de ene op de andere dag. We hebben nieuwe mensen nodig die hun tijd beschikbaar willen stellen voor vluchtelingen in Nederland. Er zijn enkele urgente en moeilijk te vervullen vacatures.
We zien het op dit moment ook als een belangrijke taak om bij te dragen in de meningsvorming. Door de maatschappelijk onrust kan angst of afkeer heel gemakkelijk de doorslag geven. Ik denk dat het heel belangrijk is dat christenen nuchter blijven, en bedenken het offer van Jezus Christus voldoende was voor de hele mensheid. Dus ook voor de vluchtelingen die ons land binnenkomen.

Wat heeft u zelf met vluchtelingen?
Mijn ouders zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog beiden gevlucht uit hun huis. Als Gods barmhartige zorg, ook door medemensen heen, niet over hen was geweest had ik niet eens bestaan.

Herkent u het beeld dat vluchtelingen vooral ‘extreme moslims’ zijn?
De hoofdgroepen zijn nu Syriërs en Eritreërs. Syrië was een ontwikkeld en geseculariseerd moslimland. Eritreërs zijn voor een fl ink deel christen. Er zitten ook extreme moslims bij, maar wij herkennen niet dat het ‘vooral’ extreme moslims zijn. ‘Vooral’ zijn het gewone mensen die hun studie af willen maken of relatief goed opgeleide mensen die een veilige plek zoeken voor hun gezin.

Moet je vluchtelingen tegemoet komen door hen bijvoorbeeld halal-vlees aan te bieden?
Vluchtelingen moet duidelijk zijn dat we hier in Nederland normen hebben waar iedereen zich aan heeft te houden: Zo moet je zo snel mogelijk een maatschappelijk bijdrage leveren en de taal leren. Dat hoort bij ons land. Ik denk dat je asielzoekers daarnaast ook de vrijheden moet gunnen die we als Nederland hoog houden, zoals vrijheid van godsdienst. We kunnen asielzoekers niet min of meer dwingen tegen hun geweten in te gaan door ze bijvoorbeeld varkensvlees te geven zonder dat er een alternatief voorhanden is. Het hoeft echter niet in het extreme te gaan. Geen varkensvlees, maar wel kip of rund, niet zo nodig halal geslacht: Daar hebben de meeste moslims geen enkel probleem mee.

Zijn vluchtelingen een kans voor ondernemers?
Nederlanders heeft in de geschiedenis veel vreemdelingen opgenomen. Meestal leverde dit op termijn winst op: nieuwe consumenten, nieuwe kennis, nieuwe handelspartners. Dat zou nu ook kunnen. Eerst is er natuurlijk een investering te doen. Het overgrote deel van het geld wordt echter in Nederland uitgegeven: Tijdelijke en definitieve huisvesting, voedsel, begeleiding en taalles. Daar zijn nu al zaken te doen. Syriërs zijn vaak goed opgeleide mensen die na een tijd van inwerken een goede maatschappelijke bijdrage kunnen leveren. Bedenk daarnaast dat de hulp van een christen bij het opbouwen van een bestaan een wapen is tegen vervreemding en jihadisme, en een kans voor het evangelie.


JAN PIETER MOSTERT is sinds 2011 directeur van Stichting Gave. Daarvoor werkte hij in de zorg. Mostert (1968) was betrokken bij evangelisatieprojecten in Amsterdam en Noord-Brabant. Hij probeert de kerk zo te dienen dat zij handvatten krijgt woord en daad onverkort aan elkaar te verbinden. Mostert is getrouwd, vader van vier zonen en woont op het eiland Tholen.


Volgende vraag

van Jan Pieter Mostert aan Anne Westerduin van Jongbloed en Sestra:

Jullie geven Bijbels uit. Dilemma is dat het evangelie om niet is én dat de schoorsteen bij jullie moet blijven roken. Wij lopen daar regelmatig tegenaan. Bijvoorbeeld als we bij kerkdiensten een Bijbelgedeelte willen printen. Hoe gaan jullie om met dit soort vragen die voor kleine groepen van grote betekenis kunnen zijn?

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2015

RMU.NU | 52 Pagina's

“Vluchtelingenhulp als kans voor het Evangelie”

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2015

RMU.NU | 52 Pagina's