Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een leven lang leren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een leven lang leren

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe meer je weet, hoe meer je ontdekt wat je nog niet weet. In een kenniseconomie wordt verwacht dat iedereen zijn leven lang blijft leren. Het beroepsonderwijs waar kennis vooral wordt aangeleerd door praktijkervaringen, blijft daarin niet achter.

In de zorgsector spelen grote veranderingen. Drs. D. van Meeuwen, schoolbestuurder van het Hoornbeeck College, een mbo-school, en het Van Lodenstein College, schetst globaal de belangrijkste ontwikkelingen. “Wij spelen op het mbo op deze veranderingen in door contact te houden met die arbeidsmarkt. Voor ‘zijinstromers’ die vanuit het werkveld het onderwijs instromen, vinden we het gewenst dat ze bijvoorbeeld nog één dag in de week, of af en toe een periode, in het werkveld werken. Voor de zorg betekenen de ontwikkelingen dat er andere competenties en vaardigheden worden aangeleerd, zoals communicatieve vaardigheden.” Dan is er de economiesector waar veel administratieve banen verdwijnen door automatisering. Van Meeuwen: “We dachten dat er voor de mbo-studenten op de niveaus 2 en 3 geen werk meer zou zijn, maar dat beeld wisselt ook wel weer. Er dienen zich ook nieuwe banen aan.” In de technieksector gebeurt eveneens veel. “Vroeger leidden we monteurs op die met hun gereedschap auto’s konden repareren. Nu hebben auto’s veel elektronica die bij verschillende leveranciers vandaan komt. Een monteur moet daarom een aantal basisvaardigheden kennen en moet blijven bijscholen om niet achter te gaan lopen.”
Het voorbeeld van de autotechniek geldt veel sectoren, zegt Van Meeuwen. “Ik ben ervan overtuigd dat we er goed aan doen om de opleidingen te verbreden en studenten ook competenties meegeven om zich te blijven ontwikkelen. Voor ieder mens is het goed, zelfs als je 65 jaar bent, om te blijven leren. Ik kan er zelf ook van genieten. In deze samenleving is blijven leren nodig.”

De aansluiting op de arbeidsmarkt zet het Hoornbeeck strategisch bovenaan, legt Van Meeuwen uit. “We houden het arbeidsveld in de gaten en richten onze opleidingen daarop in. Het bedrijfsleven hebben we daarbij nodig. Het mbo is een leverancier van zo’n 50 procent van de arbeidskrachten. Die groep moet een plek krijgen in de samenleving en niet werkloos raken. Verder sorteren we voor op de mogelijkheid om door te studeren op het hbo. We zetten in op het leren van Engels en studievaardigheden die het hbo vraagt.”

De ambachtsschool is weer nieuw leven in geblazen. Wat is uw mening daarover?
“Ik kan de gedachte goed begrijpen dat er weer beroepencolleges verschijnen. Er zijn leerlingen die in de eerste klas al weten dat ze timmerman willen worden, maar leerlingen zijn niet allen hetzelfde. Het vmbo moet leerlingen beter voorbereiden op een beroep door in de onderbouw met praktijklessen en goede loopbaanoriëntatie te beginnen. Ik zie een keerpunt als het gaat om de waardering van het vakonderwijs. Er wordt vanuit de regering veel aan gedaan om het vakonderwijs en het vmbo-onderwijs weer goed op de kaart te zetten. Alles moet ook uit de kast worden getrokken om voor mbo-beroepen op te leiden. Kappers en monteurs hebben we toch gewoon nodig?”

Van Meeuwen komt werkgevers tegen in het arbeidsveld die hun werknemers aanzetten tot studie en het aanboren van goede kennis. Daarnaast ziet hij werknemers die geen behoefte hebben om te blijven leren en die daar ook voor kiezen: “Niet iedereen is er ook toe in staat om te blijven leren. Wij willen als school wel de basis meegeven om te leren te blijven ontwikkelen.”

Momenteel zorgt het nieuwe beroepenhuis voor onrust in de zorg. Studenten vragen zich af of de investering in hun opleiding van nu het nog wel waard is.
“Het is koffiedik kijken, maar je ziet dat verpleegkundigen in ziekenhuizen eigenlijk op hbo-niveau moeten gaan werken. Ook komen er veel administratieve handelingen bij. De onrust zie ik wel. Tegelijk signaleer ik tendensen dat ook voor de dienstverlenende beroepen op niveau 2 banen te krijgen zijn.
Het Hoornbeeck geeft deze studenten een brede opleiding waardoor ze beter inzetbaar zijn, zowel voor de zorg als ook voor de meer administratieve kant. Het menselijk contact blijft belangrijk in de zorg. Het gewone verzorgingswerk in het ziekenhuis kan je geen robot laten doen.”


Drs. D. van Meeuwen (1954) studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Hij begon zijn loopbaan in het voortgezet onderwijs in 1982 als docent Geschiedenis en Maatschappijleer. Van 1997 tot 2011 was hij directeur van de locatie Marnix van het Wartburg College. Vanaf 1 augustus 2011 is hij lid van het College van Bestuur van het Hoornbeeck College en het Van Lodenstein College.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2016

RMU.NU | 52 Pagina's

Een leven lang leren

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2016

RMU.NU | 52 Pagina's