Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KONTAKTUEEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KONTAKTUEEL

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tijdens diverse bijeenkomsten is de afgelopen tijd aandacht geschonken aan het feit dat 350 jaar geleden de Statenvertaling in omloop werd gebracht. Diverse bladen hebben de betekenis hiervan vanuit meerdere gezichtshoeken belicht.In het Huishoudelijk Reglement van de RMU is in artikel 6 vervtfoord dat 'alle bijeenkomsten van de Unie worden geopend met Schriftlezing en gebed en beëindigd met gebed. Bij de Schriftlezing zal de Statenvertaling worden gehanteerd.'

Als RMU is het goed om bij dit feit een moment stil te staan. Belangrijk werk hebben die vertalers toen gedaan. Het belangrijkste van dit alles is dat zij ons volk de bijbel hebben gegeven in onze eigen taal.

Eén van de drie zuilen van de Reformatie; sola scriptural

Vriend en vijand zullen toe moeten geven dat hier toch wel iets bijzonders aan de hand is. Een boek dat nu al 350 jaar zo'n belangrijke plaats in het midden van ons volk heeft ingenomen. Wel vraag je je vandaag de dag af hoe lang dit nog zo zal blijven. Steeds meer menseu, keren de bijbel de rug toe. Aanvallen van binnenuit en van buitenaf.

Van binnenuit: steeds weer andere vertalingen die ons verder afbrengen van het zuivere Woord van God.

Van buitenaf pogingen en maatregelen om het geloof steeds meer uit de samenleving te verbannen.

In de bijbel komen we iemand tegen die aan alle kanten door vijanden omringd wordt: David. In Psalm 56 zien we hem door Saul opgejaagd. Achterna gejaagd als door een roofdier dat achter zijn prooi aanjaagt. Zo fel werd hij door Saul en zijn bende achtervolgd dat hij naar het land van de Filistijnen was gevlucht. De nood moet wel hoog zijn gekomen. En zo grijpen de aartsvijanden van Gods volk hem te Gath.

Enerzijds door zijn eigen volk onder aanvoering van Saul ten dode opgejaagd. Anderzijds als een eenzaam opgejaagd schaap tussen twee troepen wolven in. Nergens vindt hij rust, nergens is hij veilig meer. Aan alle kanten heerst groot gevaar, loert de dood.

Gevangen genomen door de Filistijnen die hem voor hun koning Achis sleepten. Zo zag hij de dood in de ogen. In deze situatie heeft hij niets meer aan zijn eigen kunnen. Eigen kracht, slimheid, behendigheid, niets kan hem meer helpen.

Maar toch is er hoop. Wat overblijft in deze benauwende situatie is zijn ver­ trouwen op God: 'Ten dage, als ik zal vrezen, zal ik op U vertrouwen'. Hier komt Davids geloof openbaar. David, die in grote angst verkeerde, hoopt op de HEERE. Zijn hoop ligt in 'het Woord Gods'. AI lijkt het wel alsof alles en iedereen hem verlaten heeft, hij vertrouwt erop dat God getrouw is aan Zijn beloften. Ik zal niet ophouden, zegt hij, in God te roemen, omdat ik betrouwen kan op Zijn Woord. Omdat ik op God hoop zal ik niet vrezen. Ziet u hoe van groot belang Gods Woord is? Zijn vertrouwen op God spitst zich toe in het He vers: 'In God zal ik het woord prijzen; in den HEERE zal ik het woord prijzen'.

David zal niet de moed verliezen, maar integendeel, hij zal roemen in het Woord van God. Hoewel het de schijn heeft dat God David verlaten had, zegt hij toch dat hij zal steunen en betrouwen op Zijn Woord. Dat was voor David genoeg: het Woord van God.

Op deze wijze wordt David in zijn grote nood gesterkt. Het Woord wat God tot hem gesproken had. Zijn waarachtige en vaste beloften, die ondersteunden en vertroosten hem in zijn lijden. Al ziet hij geen uitweg, zo weet en vertrouwt hij vast op Gods Woord, op Zijn beloften. Juist daarover gaat hij roemen. Hij gebruikt hier de naam HEERE, de Verbondsgod. Calvijn schrijft in dit verband dat voor de gelovigen het 'eenvoudige Woord Gods hun volkomen genoeg is.'

Ziet U het belang van 350 jaar Statenvertaling, Gods Woord in onze eigen taal? Wat moet Gods volk zonder de bijbel?

Is dat Woord van God al alles in uw of jouw leven geworden? Kan je zoals David in benauwdheid en tegenspoed zo roemen in het Woord?

Kunt u David dat nazeggen: 'Ik vertrouw op God, ik zal niet vrezen; wat zou mij de mens doen? '

Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan terwijl Hij nabij is. Het belang van het Woord van God in onze eigen taal. Door dat Woord wil Hij zondaren brengen uit de duisternis tot het wonderbaarlijk licht: Jezus Christus!

Stemt U in met David...

Ik roem in God; ik prijs 't onfeilbaar [woord; Ik heb het zelf uit Zijnen mond [gehoord; 'k Vertrouw op God, door gene vrees [gestoord; Wat sterv'ling zou mij schenden? Ik heb beloofd, wanneer G'in mijn [ellenden Mij bijstand boodt, en 't onheil af [zoudt wenden, Tot U, o God, mijn lofzang op te [zenden.

Door 'ijver aangespoord. J. W. Overeem

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1987

RMU Contact | 16 Pagina's

KONTAKTUEEL

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1987

RMU Contact | 16 Pagina's