Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KONTAKTUEEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KONTAKTUEEL

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als je aan een kind vraagt wat de fijnste feestdagen zijn. zal hij of zij een ander antwoord laten horen dan een volwassene zal geven op dezelfde vraag. Verschil zal het maken of deze vraag aan een trouw kerkelijk meelevend iemand, of aan een buitenkerkelijke wordt gesteld. Bij het geven van een antwoord op deze vraag is de kans groot dat allen zichzelf de vraag zullen stellen wat 'ik' het fijnste aan een bepaalde feestdag vind. Hiermee onbewust etalerend het egoisme van de mens anno 1989. De Bijbel heeft het al gezegd: 'de mensen zullen liefhebbers van zichzelf zijn'.Van een kerkelijk meelevend iemand mag verwacht worden dat bij het beantwoorden van deze vraag niet het uitgangspunt in zichzelf wordt genomen, maar nagedacht wordt wat de Bijbel hierover leert.

Van kribbe naar kruis

De vraag wat de fijnste feestdag is, moet eigenlijk luiden wat de belangrijkste feestdag is. In de rij van de christelijke feestdagen volgt Pasen na de Kerstdagen. Dit geeft al iets aan. Met Kerst denkt de kerk aan het heilsfeit dat Christus in een kribbe is gelegd. Dit gebeurde met een bepaald doel, niet om alleen maar mens te zijn. Nee, dit had als bedoeling om Heiland, Verlosser te zijn. De kribbe roept om het kruis. De hele weg moest Hij gaan, de weg van de mens en de schuld moest betaald worden. Hij is geboren om te lijden, het kruis is het vervolg op de kribbe.

Nederlandse Geloofsbelijdenis.

De kerk van de Reformatie heeft dit duidelijk verwoord en verstaan.'Om de toorn van God de Vader te stillen met volle genoegdoening. Zichzelf opofferende aan het hout des kruises, en vergietende Zijn dierbaar bloed tot reiniging onzer zonden'.

Goede Vrijdag en Pasen zijn het doel van Jezus komst naar de aarde. Om hetgeen toen is gebeurd draait alles. Heel de Bijbel door stuwt alles naar dit moment. De profeten in het Oude Testament hebben dit al voorzegd. Er is geschreven, 'dat de straf, die ons de vrede aanbrengt, op de Zoon Gods was, en dat door Zijn striemen ons genezing is geworden; Hij ter slachting geleid is als een lam; met de misdadigen is gerekend.' In artikel 21 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis wordt dit zo kernachtig samengevat: de voldoening van Christus. De opsteller Guido de Brés heeft dit zo verwoord: 'Daarom zeggen wij wel terecht met Paulus, dat wij niet anders weten, dan Christus en Dien gekruisigd; wij achten alle dingen voor drek, om de uitnemendheid der kennis van onzen Heere Jezus Chris­ tus'. Alle dingen voor drek, sterker kan het niet worden uitgedrukt. De rest is onbelangrijk, waardeloos, drek. Overblijft Christus en Dien gekruisigd!

De Schrift vervuld

Door de evangelisten wordt de lijdensgeschiedenis beschreven. Op diverse plaatsen wordt vermeld: 'opdat de Schrift vervuld worde'. Rijk is het dat de hele Schrift doortrokken is met het borgwerk van Christus. In Johannes 19, waar de evangelist de kruisiging beschrijft, lezen we dat zelfs de soldaten eraan mee hebben moeten werken dat dit gebeuren zou. Terwijl de Heere Jezus aan het kruis hangt, ontdaan van Zijn klederen, gaan de soldaten dobbelen. Naakt aan het kruis, de ontklede Borg. 'Zij hebben Mijn klederen onder zich verdeeld, en over Mijn kleding hebben zij het lot geworpen.' De eerste Adam ontving van God na de zondeval een kleed om Zijn naaktheid te bedekken, alhoewel hij daar geen recht meer op had. De Tweede Adam wordt het kleed ontnomen. Zó arm moest Christus worden. Hij moest voor de Zijnen alles verliezen. Zelfs Zijn kleding om zo alles voor Zijn volk te kunnen verwerven. Zij kunnen alleen daarom rijk worden om Zijn armoede.

'Van God verlaten

Noach kon in zijn naaktheid nog bedekt worden door Sem en Jafeth. Hier komt niemand meer aan te pas. Hij is tot zonde gemaakt aan het vervloekte kruishout. De eerste Adam kon zich nog verbergen, de Tweede Adam niet. Hij wordt nu ook van God verlaten. 'Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft'. Hoe heeft het geklonken in de duisternis op Golgotha: ' Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? '

De lust tot dobbelen zal op dat moment de soldaten wel vergaan zijn zou je haast denken. De hoofdman kwam wel onder de indruk, toen hij zag en hoorde wat er gebeurde. Hij verheerlijkte God.

Welk kleed?

Wat betekenen Goede Vrijdag en Pasen nu voor u, voor jou en voor mij? Heeft u uw kleed van de hoogmoed nog aan? Of voel jij je nog op je gemak in het kleed van je valse gerustheid? Al onze eigen klederen zullen moeten verdwijnen om plaats te kunnen maken voor de ontklede Christus. Soldatenhanden werden ingeschakeld om de handen van God te dienen om de verlossing voor een arme zondaar uit te stallen. 'Zij hebben Mijn klederen onder zich verdeeld'. Hoor hoe de Heere je toeroept: 'Kom dan en laat ons samen rechten, zegt de Heere. AI waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw'.

Die tot Hem komen zal Hij geenszins uitwerpen. Neemt dan tot Hem de toevlucht, val Hem dan te voet. Hoe indringend schrijft Johannes dit niet aan de gemeente van Laodicéa, 'Ik raad u dat gij van Mij koopt witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; '.

En dat alles is te verkrijgen om niet, uit vrije genade! Dat kleed is niet te klein of te kort. Het bedekt alles, alle zonden. Door dat dierbare bloed, dat reinigt van alle zonden. Is dat ook jou enige troost beide in leven en in sterven? Zijn daarom Goede Vrijdag en Pasen voor u al het hoogtepunt geworden onder de feestdagen?

Johannes op Patmos moest schrijven: 'zalig zijn zij, die geroepen zijn tot het avondmaal van de bruiloft des Lams'.

Zij komen aan, door God'lijk licht geleid, Om 't nekloost, dat den HEER wordt toebereid, Te melden 't heil van Zijn gerechtigheid En grote daden.

J. W. Overeem

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1989

RMU Contact | 18 Pagina's

KONTAKTUEEL

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1989

RMU Contact | 18 Pagina's