Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Arbeid moet zijn tot eer van God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Arbeid moet zijn tot eer van God

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op 19 september jl. hield de afdeling Dordrecht een openbare ledenvergadering in verenigingsgebouw "Berea" te Oud-Alblas. Inleider v^as ds. J. Koppelaar, Nederlands Hervormd predikant te Kinderdijk. Hij sprak over het thema "Arbeid en arbeidsverhoudingen".

Ds. Koppelaar voor afdeling Dordrecht

De inleider ging eerst in op het woord arbeid. Arbeid is iets wat inspanning en moeite kost. De Bijbel spreekt over "in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten" en over "arbeid en moeite" (2 Kor. 11:27).

God heeft de mens geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis (Gen. 1:26). De mens kreeg van God een arbeidsopdracht (Gen. 1:28); bij het beeld Gods behoort de arbeid. Arbeid heeft dus iets van Goddelijke komaf. Hoe is dit te rijmen met moeite, inspanning en verdrukking?

Ds. Koppelaar belichtte de arbeid van Adam vóór de val. Adam had van God de opdracht gekregen de aarde te vervullen en te verzorgen. Deze volzalige opdracht hield in dat Adam de ganse schepping tot eer en lof van de Schepper moest brengen. Ds. Koppelaar vergeleek Adam in de staat der rechtheid met een koorleider: op een wenk van de koorleider breekt het koor in jubelen uit. Zo kon Adam, die heerschappij over de schepselen had gekregen, door een wenk de ganse schepping God laten loven. Dit alles IS door de val verloren gegaan. Door de val is de mens de kennis om de schepping te beheersen kwijt geraakt. Het is nodig geworden om van instrumenten gebruik te maken.

Okkultisme

De satan heeft nog kennis van vóór de val; wij weten niet hoe het toen geweest is: de satan wel. Deze kennis deelt hij mee aan mensen die zich aan hem overgeven. Dit is het okkultisme. Zo zijn er mensen die bepaalde krachten kunnen ontplooien d.m.v. de wil. Bijv. metaal ombuigen, mensen laten zweven enz. Dit is een onheilige en ongeoorloofde nabootsing van de situatie vóór de val. Het gebruik van instrumenten is een bewijs van de val van de mens. Daarom draagt de techniek een zegen én vloek met zich mee.

Arbeid werd in plaats van heerlijkheid moeite. Adam heeft dit ervaren. Het kostte hem inspanning om de aarde te bebouwen en te verzorgen. Onkruid schoot op zijn akkers op. Hij zag de verwording van de aarde van lieverlee plaats vinden; hij zag de schepselen zuchten als in barensnood. Alles getuigde van zijn diepe val. Dit moet 10 wat voor Adam geweest zijn!

Om het werk wat de eerste Adam afgebroken had weer op te nemen en tot voltooiing te brengen, moest de tweede Adam komen. In de "tussentijd", waarin wij ook leven, moeten we de vloek op de juiste wijze leren zien. Arbeid is een roeping om af te beelden wat straks zal gebeuren, namelijk het verheerlijken van de Schepper door de Zijnen op de vernieuwde aarde. Arbeid draagt daarom een anticiperend karakter. Arbeid is geen doel in zichzelf. Het doel is de eer van God. Het gaat er om hóe je je werk doet (wat het ook is, lichamelijk of geestelijk, dat maakt geen verschü): tot eer van jezelf of tot eer van God.

Arbeidsverhoudingen

Wat betreft de arbeidsverhoudingen, deze moeten we zien in het licht van de hierboven besproken roeping. Ook in de arbeidsverhoudingen komt de zonde openbaar. Ds. Koppelaar haalde de timmermansarbeid van de Heere Jezus aan. Hij werkte in de werkplaats van Zijn vader Jozef. Waarschijnlijk waren daar meerdere werknemers. De Heere Jezus heeft dus ook onder het werkvolk verkeert, konflikten in de arbeidsverhoudingen meegemaakt; gehoord en gezien hoe men met elkaar omging. De Heere Jezus heeft daar onder geleden. Hij doorzag de mensen; hij kende hun gedachten en wist wat er in hun hart leefde.

In de Bijbel is er geen tegenstelling tussen geestelijke en lichamelijke arbeid. Wél zijn er bijzondere ambten met een speciale verantwoordelijkheid. In onze tijd speelt de tegenstelling tussen "het witte boord" en "de blauwe kiel" nog steeds. Hier mogen we niet aan mee werken. Het is onbijbels. Het gaat niet om de status, maar om de stand!

New Age

Met het nieuwe denken (New Age-denken) is er ook een nieuwe arbeidsethiek gekomen. Ds. Koppelaar stelde dat deze nieuwe visie op arbeid en arbeidsverhoudingen sluipenderwijs ingevoerd wordt. Vaak hebben we dat niet in de gaten. Het New Age-denken gaat uit van het bovennatuurlijke, het goddelijke van de mens. De mens is in zichzelf geestelijk. bovennatuurlijk. De bovennatuur (het goddelijke) moet in de mens gebracht worden. De mens moet tot zelfverwerkelijking komen. Deze oerzonde van het paradijs wordt volgens spreker op managersniveau in de praktijk gebracht en via managementkursussen verspreid. De verhouding tussen werkgever en werknemer moet uitgewist worden. Gezag is verkeerd, te autoritair.. De werkgever moet als het ware indalen in de werknemer. Hij komt tussen zijn werknemers in te staan, op gelijk niveau. Hij hoeft alleen maar de juiste vragen te stellen, zodat de arbeiders uit zichzelf komen tot betere prestaties, tot verbetering van het produkt, enz. De baas, de manager is de katalysator, de stimulator. De arbeider wordt zich hierdoor bewust van zijn kunde en mogelijkheden. Hij kan dan ook weer op de juiste manier omgaan met zijn omgeving, met de natuur. Het gezagsmatige binnen een bedrijf moet verdwijnen. Een bedrijf wordt dan een netwerk, waarvan de baas een knoop in het net is en de werknemer ook. Autoriteit wordt niet meer geduld; de mens is autonoom. Ook God Die boven de mens staat, moet verdwijnen. God is in de mens zelf. De mens verheft zich en wil als God zijn.

Bidden

Ondanks dat het op zichzelf positief is om mensen die onder je staan "zacht" te behandelen, waarschuwde ds. Koppelaar met name mensen in kaderfunkties om op deze ontwikkelingen alert te zijn. Om ons tegen invloeden van het nieuwe denken te wapenen gaf spreker het konkrete advies om 5 minuten per dag te bidden voor onze werkgever en voor onze eigen arbeid.

In ons werk gaat het niet om onszelf, maar om God en om onze naaste. In het New Age-denken draait alles om: zelfbewustwording, zelfverwerkelijking, zelfhulp enz. Je hebt alleen maar oog voor jezelf. De Bijbel leert ons dat we de zaligheid buiten onszelf moeten zoeken in Christus.

Ds. Koppelaar besloot zijn inleiding met het voorbeeld van Paulus. Paulus werkte dag en nacht voor de gemeente Gods. Hij werkte zowel lichamelijk (tentenbouwer) als geestelijk (prediker). Hij nam mets aan; hij verdiende zelf zijn brood. Hij verloochende zichzelf. Hij "arbeidde als niet-arbeidende". Zijn wandel was in de hemel, van waaruit hij Zijn zaligmaker verwachtte. Als we zo'n arbeidsverhouding mogen hebben, verlost dat ons van veel vragen m.b.t. onze werkomge­

ving,

(vervolg op pagina 11)

(vervolg van pagina 10)

Veel vragen

Na de pauze werden door de aanwezigen verschillende vragen gesteld. Ondermeer over de arbeidsopdracht voor een werkloze/arbeidsongeschikte en over de herverdeling van betaald werk ten gunste van sociale arbeid en kerkelijk werk. Nadat deze vragen door ds. Koppelaar op pastorale en deskundige wijze waren beantwoord, werd de avond met het zingen van Psalm 90:9 en dankgebed beëindigd.

C. van Belle.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1989

RMU Contact | 20 Pagina's

Arbeid moet zijn tot eer van God

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1989

RMU Contact | 20 Pagina's