Sektie Handel en Dienstverlening
De nieuwe belastingwetgeving, beter bekend als het plan-Oort, heeft tot doel de ingewikkelde regels waarmee we jaren hebben geworsteld, eenvoudiger te maken. Zo ook voor ondernemers. Of het echter voor Theunissen, handelaar in relatiegeschenken, op 1 juli van dit jaar allemaal zoveel eenvoudiger is geworden, is nog maar de vraag. Hoewel de algemene wijzigingen van de nieuwe wetgeving pas op 1 januari ingaan, zijn er echter al een aantal belangrijke veranderingen per 1 juli ingevoerd.
Plan-Oort maakt het zakenman niet eenvoudig.
Toen ondernemer Theunissen dan ook op maandag 3 juli op weg ging naar zijn klanten, was hij zich van die belangrijke veranderingen nog niet voldoende bewust. Ook niet dat van het kopje koffie van twee gulden dat hij onderweg dronk, waarvan nog maar ƒ 1.50 aftrekbaar was van zijn winst.
Dit komt doordat van 1 juli 1989 de kosten van voedsel, drank en genotmiddelen voor ondernemers voor nog maar 75 procent van de winst aftrekbaar zijn. Ook het zakendineetje, dat Theunissen 's avonds met een klant had, is voortaan voor slechts 75 procent aftrekbaar.
Problemen
De overnachting die op het etentje volgde, levert zelfs problemen op. De rekening van het hotel (logies met ontbijt) moet namenlijk worden gesplitst. De kosten van het slapen zijn volledig van de winst aftrekbaar, terwijl Theunissen het ontbijt ook voor maar 75 procent in mindering mag brengen op zijn winst.
De dinsdag leverde hem opnieuw een teleurstelling op. Een goede klant was opeens alleen geïntereseerd in de goedkopere relatiegeschenken. Dat is ook een gevolg van de nieuwe belastingwetgeving. De nieuwe wetten bepalen immers dat relatiegeschenken vanaf 50 gulden (incl. B.T.W. en verzendkosten) niet meer aftrekbaar zijn van de winst. De goedkopere attenties voor relaties, de geschenken tot en met vijftig gulden, zijn aftrekbaar gebleven voor 75 procent.
Een aantal relatiegeschenken bleek gelukkig deelbaar te zijn. Er bestond voor de klant de mogelijkheid zijn relaties drie afzonderlijke geschenken aan te bieden in plaats van het dure kistje met drie flessen wijn. Zij krijgen voortaan bij elke gelegenheid één fles wijn. Misschien, zo bedacht de klant. stuur ik dan met oud en nieuw het lege kistje voor de open haard.
Tip
Overigens had de klant een tip voor Theunissen. Hij vertelde hem dat reklamekosten ook onder de nieuwe wetgeving volledig aftrekbaar zijn.
Gewapend met deze kennis nam Theunissen zich voor dit met zijn leverancier te bespreken, want wellicht zijn er mogelijkheden om een aantal van zijn produkten, de relatiegeschenken dus, voor reklamedoeleinden 'geschikt' te maken. Bovendien is er voor Theunissen nog een lichtpuntje. In het parlement heeft de staatssecretaris van Financiën gezegd dat de premies die postorderbedrijven geven om klanten over te halen spullen te kopen, niet als relatiegeschenken worden aangemerkt. De uitgaven die postorderbedrijven voor dergelijke geschenken doen, blijven dus als wervingskosten (acquisitie) volledig aftrekbaar. Het is niet geheel duidelijk wat het verschil is tussen een acquisitiegeschenk en een relatiegeschenk
Theunissen was over één ding opgelucht: de kosten blijven wel volledig aftrekbaar voor ondernemingen die in relatiegeschenken handelen. Dat is maar goed ook, want anders zou de kostprijs van de ene op de andere dag aanzienlijk zijn verhoogd.
'Over vereenvoudiging gesproken', verzuchtte ondernemer Theunissen.
J. Stout
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1989
RMU Contact | 16 Pagina's