Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kontaktueel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kontaktueel

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voordat de lente echt begint en de boer gaat zaaien, is in veel agenda's te lezen dat er BIDDAG VOOR GEWAS EN ARBEID is. Dit jaar is dat op 14 maart. In de kerken worden dan diensten gehouden waarin tot de HEERE wordt gebeden. Gebeden om zegen over al die arbeid die op de velden en akkers, in de visserij, staat te gebeuren. Arbeid in fabrieken, werkplaatsen, kantoren, kortom alle arbeid. Mensen kunnen nog zoveel zaaien en in de grond stoppen, als het zaad niet groeien wil, komt er geen gewas op de akkers. Naast dit, neemt steeds vaker, in de biddagdiensten, de voorbede voor land en volk een vaste plaats in. Hopelijk niet uit traditie, maar beseffend de nood waar ons land en volk in verkeert. De nood, de geestelijke nood is zeer hoog! Steeds minder mensen in ons land houden rekening met Gods Woord. Als volk hebben we God de rug toegekeerd, dat is de nood waarin we verkeren.

Jósafat

In de Bijbel zijn veel plaatsen aan de wijzen, waarin we situaties tegen komen waarin mensen in de nood bidden tot de God Israels. Eén ervan is Jósafat, lees maar in 2 Kronieken 20. In een machtige samenwerking trekken de vijanden op tegen Israël, Ammonieten, Moabieten en Meunieten samen in een boosaardig verbond. Je zou verwachten dat Jósafat onmiddellijk het hele leger mobiliseert. Niets is minder waar, hij mobiliseert het hele volk, niet om te vechten, maar om samen te komen in de tempel! Een oproep tot een gebedssamenkomst, een biddag vanwege de grote nood waarin het volk verkeert.

Voorbidder

Hij treedt op als voorbidder, hij de koning van Juda, laat dit niet over aan de priesters. Zelf gaat hij in de voorhof staan, zodat ieder hem kan zien en horen, zowel het volk als de priesters. De grote nood waarin het volk verkeert wordt zo aan God voorgelegd. In de Cathechismus, antwoord 117, leert de kerk der Reformatie welke dingen behoren tot het gebed dat God zeker wil verhoren: de ene ware God aanroepen, onze nood en ellende recht kennen, en het vertrouwen dat God hoort. In dit gebed van Jósafat komen we deze zaken tegen. Ook hierin zien we reeds een afschaduwing van de Grote Voorbidder, Jezus Christus.

God in de hemel

'O, HEERE, God onzer vaderen, zijt Gij niet die God in de hemel? ', klinkt het uit zijn mond. Hiermee onder woorden brengend de verhevenheid van God boven al wat op de aarde is. Hij Die in de hemel woont lacht over de mensen die op deze aarde menen dat zij iets zijn. De God van de hemel is de Onvergankelijke en de Almachtige. Hij ziet alles en kan alles. Juist hier kan Hij helpen omdat Hij boven allen en boven alles staat. Jósafat richt zich tot God als de God van het verbond, de God der vaderen. Die God Die om redenen uit Zichzelf dat volk heeft uitverkoren. Zo herinnert Jósafat God a.h.w. aan het verbond dat Hij heeft gesloten.

Hoe noodzakelijk is dat niet alleen toen, maar ook nu, u en ik, wij allen God zo aanroepen. Hem alleen. Hem Die verheven en machtig is, maar Die ook. naar de trouw van Zijn verbond met mensen bezig wil zijn. De God tot Wie het volk Israël gebeden heeft en tot Wie onze vaderen gebeden hebben. Van Hem is alle macht en alle kracht.

Nood kennen

De vijanden rukken op, gevaar aan alle kanten. In die nood gaat Jósafat tot God. Hij neemt er de tijd voor. Hij zegt niet: eerst vechten en dan nog wel eens danken en bidden. Nee, hij gaat eerst in gebed. In zijn gebed laat hij voelen dat het werk van God in het geding is. God Zelf heeft toch in het verleden dit land aan Zijn volk gegeven, en zouden nu de heidenen Gods werk vertrappen? De les hieruit voor ons is dat ook wij onze nood recht moeten leren kennen. De nood van de kerk, van ons land en volk en de nood van onszelf. De duivel gaat rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij verslinden kan. Gevaar aan alle kanten om ons heen. Allerlei nieuwe vormen van theologisch denken wordt gepropageerd. Zo wordt het Evangelie, dat ons is toevertrouwd, verraden. Onze eigen zonden, onze vijandschap tegen een goeddoend God. Dat is de nood! Kent en herkent u dat? Heeft u dat al leren belijden tegenover de Heere?

Ogen

Vertrouwen heeft Jósafat dat God zijn gebed hoort: 'maar onze ogen zijn op U.' Dat betekent niet meer naar jezelf kijken, maar de ogen opwaarts slaan, naar boven. Ogen zijn uitdrukking van wat in het hart leeft. Ze worden ook wel de spiegel van de ziel genoemd. Op deze manier heeft Jósafat dat bedoeld. Zijn hoop en vertrouwen richt hij op God. Korter en eenvoudiger kan het niet worden uitgedrukt dan in het spreken over zijn ogen. Het is een voorrecht dat de Heere de blik van onze ogen wil vangen en de vragen van ons hart wil ontvangen. Het verwachten van God de Almachtige, de Genadige. Van die almachtige God verwacht Jósafat in de nood alle hulp.

Voorbidder

Het is hemelvaart geweest, Jezus Christus is nu in de hemel. Voorbidder bij Zijn Vader. Zijn Geest wil ons leren onderscheiden en doet het ons ook van Hem verwachten. Zijn we op biddag zo op dit gebed ingesteld? Weten we van de kracht die er ligt in de blik van de biddende ogen? Satan zal er plezier in hebben als wij onze ogen van God afwenden en in de nood alleen op de vijand letten. In dit bijbelgedeelte vinden we precies het omgekeerde. Dit gebed van Jósafat wijst ons de weg voor ons gebed.

'd' Ogen houdt mijn stil gewoed Opwaarts, om op God te letten; Hij, die trouw is, zal mijn voet Voeren uit der bozen netten.'

J. W. Overeem

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1990

RMU Contact | 20 Pagina's

Kontaktueel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1990

RMU Contact | 20 Pagina's