Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KONTAKTUEEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KONTAKTUEEL

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De tijd en de samenleving waarin u en ik leven wordt door velen als jachtig en gehaast ervaren. Wie je ook spreekt, iedereen heeft het druk. Veel moet vaak in een (te) korte tijd gebeuren. De tijd vliegt voorbij zeggen we dan tegen elkaar. Zo is het nog zomer, en zo is het al weer herfst. Met een grote snelheid gaat het al op de jaarwisseling aan. Voordat je het weet is het al 1991.

Vliegen

Momenten waarop je aan de haast en snelheid waarin we leven wordt herinnerd, is bijvoorbeeld met een verjaardag. Gelukkig hebben velen nog de (goede) gewoonte om op de dag van iemands verjaardag, b.v. in het gezin Psalm 90 te lezen. Daar lezen we in het tiende vers: we 'vliegen daarheen'. Al weer een jaar ouder, voorbij gevlogen lijkt het wel. Dan merk je dat de Bijbel gelijk heeft als in Psalm 90 wordt geschreven 'wij vliegen daarheen'. Dat wijst op de snelheid van uw en mijn reis door het leven. Beter kan de kortheid van het leven niet worden aangeduid.

Vlucht

De levensweg van een mens is geen wandeling, geen rustige reis. Niet een gang waarop je aUes op je gemak ervaart en meemaakt. Nee, het is als de vlucht van een supersonisch vliegtuig. Het is om die reden dat de dichter van deze Psalm vraagt: 'Leer ons alzo onze dagen tellen'. De dagen, maanden en jaren gaan toch immers zo snel voorbij. Jaren lijken soms wel dagen. Als je er voor staat, lijkt het lang te zullen duren, maar als je er achter staat is het voorbij gevlogen.

Zeer sterk

Zeventig, tachtig of negentig jaar, och wat is het! Vergeleken bij de eeuwigheid is het niets, een stipje in de tijd. Hetzelfde als een druppel van de oceaan. De dichter van Psalm 90 zegt: als we zeer sterk zijn dan zijn het tachtig jaar ... en we vliegen erheen. Trouwens wie zegt dat je zo oud wordt? Voor jongeren is dat nog maar de vraag. En dan? Eeuwigheid, zal het dan zijn eeuwig wroeging, eeuwig spijt of zal het zijn, door genade, eeuwig Hem groot mogen maken?

Wijs

Die bede, dat verzoek, om te mogen leren om onze dagen te tellen, heeft een bepaalde bedoeling. De psalmdichter vraagt dat niet zomaar. Nee, hij laat er direct op volgen waarom hij dat vraagt. Op zich heeft het geen enkele zin om alleen maar je levensdagen te tellen. Het doel is 'dat wij een wijs hart bekomen.' Dat is die wijsheid, die Salomo van de Heere heeft ontvangen. Niet in verstand en vernuft, nee een hart door God Zelf wijs gemaakt. Een hart wat dan gaat leren onderscheiden. Een hart wat dan uitgaat tot God. Die liefde die alle verstand te boven gaat.

Knielen

Dit dient wel tijdens het leven gevonden te worden. Daar krijgt de mens de tijd voor. De Bijbel noemt dit genadetijd. Tijd om genade te zoeken, om daarom te leren vragen. Daar moet dan wel tijd voor genomen, voor uitgetrokken worden. Als je dat niet doet, is de tijd, de genadetijd, zomaar opeens voorbij, te laat...! Ik las eens een lied dat sprak over: 'neem de tijd om te knielen'. Onderbreek de vlucht van het leven eens. Vlieg niet altijd maar door. Vraag jezelf eens af, waar vlieg ik naar toe?

Ongerechtigheid

Bij het afvragen waar je naar toe vliegt, komt vanzelf de vraag naar voren, waar kom ik vandaan? Waar is mijn reis begonnen? Daar tussen in ligt het hele leven gekneld. Waar de reis van je leven begonnen is, zegt de Bijbel ook. Het is begonnen in de zonde. 'In zonde' zegt een dichter van een andere psalm, 'heeft mijn moeder mij ontvangen'. 'Ik ben in ongerechtigheid geboren'. Het begin van de reis is dus niet zo best, in zonde en in ongerechtigheid.

Genade

Dan wordt ook direkt duidelijk dat van nature, zoals we geboren zijn met een slecht begin, het einde ook niet best zal zijn, de dood. Dan is het geen wonder dat aan het einde van de levensreis het graf op ons wacht. Het zijn uit­ eindelijk onze eigen zonden, die ons naar het graf slepen, onze eigen schuld dat de dood er gekomen is. Dat is de reden dat we daarheen vliegen omdat de zonde gestraft moet worden. Dat is geen beste weg, die we te gaan hebben op onze levensreis. Tenzij er genade valt tussen ons begin en ons einde. Genade aan het kruis ver-

Haast

Op die manier snellen we door het leven, tenzij er een ingrijpen van Boven plaats vindt, vliegen we daarheen. Een ingrijpen, een arresteren van één kant, van Gods kant. Dan neemt God het stenen hart uit je lichaam en geeft daar een vlesen hart voor in de plaats. Dat is dan een 'wijs' hart zoals de Bijbel bedoeld. Gods Woord wil u en jou een halt toeroepen op de levensweg. Je vliegt daarheen, naar het einde.

Uit Gods Woordt klinkt het, haast je om je levenswil, waarom zou je de eeuwige dood sterven? Er is haast bij om bekeerd te worden. De tijd is zo kort, de levens- de genadetijd vliegt zomaar voorbij.

Borg

Gods Woord roept u toe dat er nog een Borg is voor de schuld. Één Die nog staat te wachten om u of jou, die de straf verdiend hebt, het leven, het eeuwige leven, te schenken in plaats van de eeuwige dood. Bent u het ermee eens dat de tijd voorbij vliegt? Zo ja, maak er dan gebruik van dat het nog genadetijd is, de dag der zaligheid. Geen rust te hebben voordat u verzoend bent met God.

Laat Uw gena ons met haar troost verrijken, En laat Uw werk aan Uwe knechten blijken.

J.W. Overeem.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1990

RMU Contact | 20 Pagina's

KONTAKTUEEL

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1990

RMU Contact | 20 Pagina's