Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sektie Bouwnijverheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sektie Bouwnijverheid

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit was de titel van het onderwerp waarover de heer N. Verdouw een boeiend betoog hield op onze laatste ledenvergadering te Gouda. In Gods Woord wordt in de profetie van Hosea vermeld dat Efraim is verdrukt omdat hij heeft gehandeld naar het gebod. Dit gebod tot de kalverendienst was gegeven door Jerobeam. Het was echter een zondig gebod.Deze gehoorzaamheid was dus zonde. Hieruit blijkt dat er een grens is aan de geboden gehoorzaamheid.

Er zijn grenzen aan gehoorzaéunheid

Taak voor RMU

Toch moeten we voorzichtig zijn met "een grens" aan gehoorzaamheid in onze tijd van vervaging van gezagsrelaties. We worden gekonfronteerd met stakingen en ongehoorzaamheid wat geuit wordt met gebalde vuist.

Daarom is des te meer nodig dit terrein te verkennen met name voor de RMU om duidelijke standpunten te bepalen en deze uit te dragen, gegrond op Gods Woord.

In dit verband is met name de verhouding werkgever/werknemer en werkgever/overheid van belang.

De vraag dient zich aan of er een gezagsrelatie is tussen werkgever en werknemer. Vanzelfsprekend zeggen wij. Anderen tornen hier echter aan.

De gezagsrelatie werkgever/werknemer

In Efeze 6; 5 staat "Gij dienstknechten zijt gehoorzaam uw heren naar het vlees". Dit gold voor de slaven en lijfeigenen uit die tijd. We doen de Schrift echter geweld aan als we deze en andere teksten zo uitleggen alsof ze ook gelden voor de zakelijk relatie werkgever/werknemer.

Het vijfde gebod eist echter wel gehoorzaamheid aan die boven ons zijn gesteld.

Het lijdt dan ook geen twijfel dat er inderdaad sprake is van een gezagsrelatie.

Een gezagsrelatie ontstaat op het moment dat werkgever en werknemer tot overeenstemming komen over de inhoud van een dienstverband.

Plicht van de werknemer

De Goddelijke eis gaat echter verder. Gehoorzaamheid wordt begrensd door het feit dat er geboren leiders zijn en mensen die geen leiderstalenten hebben.

Is alleen gehoorzamen van die men­ sen die een natuurlijk overwicht hebben nodig. Neen, duidelijk neen. Allen die boven ons gesteld zijn, ook de chef al is hij korter bij het bedrijf dan ik, of de ploegbaas al weet hij veel minder dan ik. Echter niet gehoorzaamheid uit slaafse vrees of omdat het nu eenmaal moet. Ook niet vanwege ogendienst als mensenbehagens. De Bijbel zegt: Doende de wil Gods van harte.

Plicht van de werkgever

Maar tegelijkertijd wijst de apostel wel op de plicht van de heren. 'En gij heren doet hetzelfde bij hen, nalatende de dreiging, als die weet dat ook uw eigen Heere in de hemelen is.' Dit is zo opvallend in Gods Woord. Plichten van vrouwen en mannen, beiden worden vermaand.

De spreker vond met name daarom de opzet van de RMU zo voluit bijbels omdat werkgevers en werknemers hierin zijn vertegenwoordigd, beide groepen geschaard om Gods Woord.

Grenzen

Inderdaad, verregaande gehoorzaamheid van werkgever/werknemer. Maar wel gehoorzaamheid met grenzen. Welke grens zullen we vragen? Wanneer mogen we onze gehoorzaamheid opzeggen? Als we vinden dat we een te laag salaris verdienen en daarom loonsverhoging eisen, gedemonstreerd in werkonderbreking en stiptheidsacties?

De RMU heeft hierin een duidelijke mening: het is zonde tegen het vijfde gebod. Staken is opstand tegen... de werkgever niet allereerst, maar tegen God.

Stfkken

a. Staken is in strijd met de Goddelijke opdracht tot arbeid, het bouwen en bewaren en het met ontvangen talenten woekeren. We hebben een plicht en roeping tot arbeid.

b. Staken is ook kontraktbreuk. De werknemer weigert zijn werk te doen op de afgesproken voorwaarden.

c. Staken is niet in overeenstemming tot de van ons geëiste liefde tot de naaste "ook onze werkgever".

d. Staken is ongeoorloofde ongehoorzaamheid. Zonde tegen het vijfde gebod. Op dit punt openbaart zich

vervolg op pagma 11.

vervolg van pagina 10

een fundamenteel verschil met het CNV. In dit program staat letterlijk: Het CNV meent dat staking grondrecht is voor werknemers bij de overheid. Dit is geen kwestie van: het ligt er maar aan waar je de grens trekt. Nee dit is een kloof. Deze stelling is geheel onbijbels.

Praktijk

Bedroevend is het daarom dat dr. C. S. L. Janse in zijn proefschrift "bewaar het pand" anders vast moeten stellen. De mening van leerlingen, leraren en ouders wordt in een door hem gedaan onderzoek weergegeven. De vraag luidde: "Het meedoen aan staking is praktisch nooit te verdedigen."

En wat was het resultaat? 73, 8% van de ouders was het met deze uitspraak eens; staking is niet te verdedigen. Slechts 36% van de leerlingen was het echter met deze uitspraak eens en een kwart van hen was het er niet mee eens.

Dr. Janse verklaart dat het om scholieren gaat, die buiten het arbeidsproces stonden. Ondanks de lessen maatschappijleer zouden ze dus nooit of weinig over dit probleem hebben nagedacht. Een voorlichtende taak voordeRMUÜ

Gewetensnood

Maar de ingrijpende vraag kan tot ons komen; Is gehoorzaamheid ook nog een plicht als we in gewetensnood komen?

Ons geweten, u zult het allen hebben geleerd, is de stedehouder van God. De Heere wil door middel van ons geweten "doen voelen" wat goed en kwaad is.

Maar ook ons geweten is door de zonde bevlekt. Een ruim geweten kunnen we hebben.

Een werknemer kan echter gewetensbezwaren hebben tegen - meehelpen met abortus provocatus/euthanasie - onnodige arbeid op zondag - grafici: vervaardigen van pornografische lektuur - onderwijs: lesgeven in sexuele voorlichting.

Vormt ons geweten de grens van gehoorzaamheid? We voelen het aan: nee dit is rekbaar, te gevaarlijk om op te bouwen.

Hoofdzaak

Calvijn geeft op grond van Gods Woord hierop een duidelijk antwoord. "Maar op de gehoorzaamheid, die, zoals we vastgesteld hebben, aan onze overheden schuldig is, moet altijd deze uitzondering worden gemaakt, dat de gehoorzaamheid ons niet mag meenemen uit de gehoorzaamheid aan God."

Wanneer Hij, de Heilige Zich laat horen, moeten we voor alle en boven aUe mensen naar Hem luisteren. Daarna zijn we onderworpen aan de mensen die boven ons staan, maar niet dan in Hem. Als zij iets bevelen dat tegen Hem ingaat, dan moeten we dat bevel naast ons neer leggen.

Wijsheid

Hoe weten we dat iets tegen Zijn wü en Wet is? Hierin is wijsheid nodig, ja ook studie gericht op de vraag: Heere wat wüt Gij dat we doen zuUen. Om voor onze mening uit te kunnen komen zullen we ook duidelijke argumenten aan moeten geven. Ook vrijmoedigheid om met name bij andersdenkenden hierover te spreken.

Gepaste woorden, niet uit de hoogte, zijn hiervoor nodig. Ons doen en laten mag geen strijdigheid uitstralen met onze belijdenis uit de mond.

Voorbeelden: een werkgever, kan een mooie opdracht krijgen voor de bouw van een schouwburg/roomse kerk, wat juist welkom is. Toch nee zeggen? Werknemer, hoe ver strekt de verantwoordelijkheid bij meebouwen aan voorzieningen waarvan duidelijk is dat het tegen Gods Woord is? Of verkoop van produkten ten behoeve van dat soort gebouwen: b.v. abortuskliniek?

Handel en wandel

Onze handel en wandel mag geen strijdigheid vertonen. De buitenwacht let daarop. Eenheid in ons optreden is gewenst. Bij het belasting betalen worden vele oneigenlijke argumenten aangevoerd voor belastingontduiking. Zwart werken, beunhazen.

Geef des keizers wat des keizers is, en Gode wat Gods is.

P. Looy

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1991

RMU Contact | 20 Pagina's

Sektie Bouwnijverheid

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1991

RMU Contact | 20 Pagina's