Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verhouding werkgever - werknemer in Bijbels licht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verhouding werkgever - werknemer in Bijbels licht

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is reeds meer dan 20 jaar geleden dat ds. DJ. Budding werl< zaam was als assistent-accountant. De veranderingen die er sinds die tijd in die branche zijn geweest heeft hij niet allemaal bijgehouden. 'Toch is ook sinds die tijd de basis niet veranderd. Gods Woord is en blijft hetzelfde en kan altijd dienen als handreiking in de dagelijkse praktijk". Dat zei hij tijdens een lezing op de jaarvergadering van de sectie Handel en Dienstverlening. Hieronder volgt een korte samenvatting.

Sectie Handel en Dienstverlening

Gezindheid

We moeten de vraag aan onszelf stellen; wie zijn we voor de Heere? Deze vraag is ook bepalend voor de verhoudingen in ons leven (onze werksituatie). Wie zijn we voor elkaar?

Fundamenteel in alles is de gezindheid van waaruit wij leven. We dienen te leven vanuit de Bijbel. Als dit lippendienst is in de praktijk van het dagelijks leven, zijn we in wezen ook werelds, op onszelf gericht. Het gevaar schuilt juist in het feit dat we alles met een christelijk of reformatorisch "sausje" overgieten.

In de Bijbel zien we hier mooie voorbeelden van. Toen Boaz (Ruth 2), de grootgrondbezitter, op zijn land kwam, begroette hij zijn maaiers met de woorden: "De Heere zegene ulieden". Is dit zakelijk? Ja, als je als werkgever het geestelijk welzijn van je werknemers voorop stelt. Stelt u zich als werkgever deze vraag eens in stilte. Welke belangen stel ik voorop? En anderzijds: hebben wij als werknemers wederkerig deze liefde voor onze werkgever? De werknemers van Boaz antwoorden: "De Heere zegene U". Hoe treffend is hier de wederkerige liefde. Zowel werkgever als werknemers moeten hiernaar staan. Als dit ontbreekt, ontbreekt de kern van de zaak. Ook zullen we de neiging moeten onderdrukken om op een min of meer vrome manier toch werelds te handelen.

Het Nieuwe Testament Als we de lijnen vanuit het Nieuwe Testament naar het heden trekken, zien we dat er in het algemeen (Efeze 6, Kol. 3) gesproken wordt in de verhouding "heer-slaaf". Al kennen we gelukkig deze verhouding niet meer, toch is wat de apostel schrijft ook relevant voor de verhouding werkgever-werknemer binnen de overeengekomen arbeidsvoorwaarden.

* DE WERKNEMER

- Gehoorzaamheid: 'Zijt gehoorzaam uw heren naar het vlees." In de Bijbel zijn gezagsverhoudingen heel belangrijk. Er is geen macht dan van God. Een werkgever, een eigenaar van een onderneming heeft een bepaald gezag. Respecteer en eerbiedig dit dan ook als zijnde van God in het licht van Gods woord. In de tijd waarin wij leven hebben we te maken met ondernemeningsraden etc. Het is een tijd van inspraak. Het ligt ons dan ook niet om ons te onderwerpen aan de uitoefening van gezag. Hoewel we op grond van de Bijbel geen absoluut verbod kunnen uitspreken over de ondernemingsraden zullen we met deze zaken voorzichtig om moeten gaan. Een bepaalde vorm van gezamenlijk overleg kan ook heel goed zijn.

- "Met vreze en beving in eenvoudigheid des harten, gelijk als aan Christus". Vreze doet hier denken aan slaafse vrees. Dat hoeft niet en is hier ook niet bedoeld. Juist dit "gelijk als aan Christus" is de kern. Het is de gouden sleutel voor de wijze waarop we onze werkgevers moeten dienen. In het dagelijkse leven bedrijven we dan Redelijke Godsdienst. In het dagelijkse werk dienen we Christus, zijn we bezig als dienstknechten van Christus en doen we de wil van God. We brengen in praktijk wat Christus ons leert.

De vreze die hier bedoeld wordt, is de vreze des Heeren. Dus niet op tijd komen, geen inzet tonen, uw werkgever benadelen, is zonde en is dan geen leven in de vreze de Heeren. Deze "vreze" drukt een verlangen uit om de verhouding goed te houden. Liefdevol, open, eerlijk. Je doet je uiterste best door je te geven voor je werkgever. Zo leef je vanuit het gebod Gods en de liefde Gods.

- "In het licht van de vergelding". Het goed dat we ontvangen komt van de Heere. Alles wat niet recht was, komt terug op de grote dag des Heeren, voor de rechterstoel Gods. Andersom geldt ook: Als we worden als Eliëzer dan dienen we Christus en dat zal de Heere ook vergelden. "Wetende dat zo wat goed een iegelijk gedaan zal hebben, hij dat van de Heere zal ontvangen." Dit geldt juist voor de werken in ons dagelijks leven. Maken we hierin niet teveel onderscheid tussen de zondag en ons dagelijks leven?

- Eerbied: "Alle eer waardig achten".

De principiële, lankmoedige, geduldige werkgever loopt kans op misbruik. Maak geen misbruik van de goedheid van je werkgever Waak ervoor niet ten onrechte een beroep te doen op christelijke, reformatorische beginselen. Veracht gelovige heren niet maar dien ze des te meer.

- 'Bereidheid om te dragen en lijden om Christus wil". Wees niet alleen goede heren maar ook harde heren onderdanig. Het is tegen onze tijdgeest in, maar ga niet demonsteren en staken. Nee, lijdt om Christus wil.

- Algemeen In Titus 2 : 9 en 10 vinden we een algemene waarschuwing voor de werknemers. We moeten werken in het juiste bijbelse perspectief, in het licht van de wederkomst van Christus, in het licht van het verlangen naar Hem. Dan is alles in dit leven betrekkelijk want de dag der vergelding is nabij. In deze wetenschap te leven bewaart ons voor veel frustratie. Gods liefdewet zal norm zijn.

Vergeet niet het enige nodige. Ook niet tijdens je werk. Als je vrouw ziek is, denk je er wel honderd keer op een dag aan. Als je een levend Godsgemis leert kennen, schreit je ziel door alles heen naar Hem.

* DE WERKGEVER

Efeze 6: "En gij heren, doet hetzelfde bij hen." Dat wat u van uw werknemers verwacht, doet hetzelfde bij hen. U bent ook maar een knecht, een rentmeester U moet ook rekenschap afleggen van uw rentmeesterschap. Uw eigen Heere is in de hemelen. Stel uzelf de vraag eens: is het beeld van uw Meester in u gegraveerd? Waak met vaderlijke zorg, liefdevol zoals Christus Zijn dienstknechten behandelde. Uw werknemers dienen u, maar u hebt een zorg voor hen. Ze zijn ook geen winstobjecten, maar mensen naar Gods Beeld geschapen. En daar bent u verantwoordelijk voor Samen heeft u de goddelijke opdracht de aarde te bebouwen en te bewaren. "Nalatende de dreiging." Ook in vreze en in beving. Doe alles wat mogelijk is een goede verstandhouding te bewaren. Gezag is niet hetzelfde als tirannie. Gezag wordt gedragen door liefde. Een goede verstandhouding, redelijk overleg, tegenspraak dulden geeft meer voldoening. Uiteindelijk bent u degene die beslist. Goedwilligheid houdt ook in dat u goed en op tijd betaalt. De arbeider is zijn loon waardig. Prompte betaling is een bijbels gebod. U moet niet over de rug van uw werknemers rijk willen worden. Juist dat maakt arm. Indien mogelijk, laat uw werknemers mee profiteren als het u goed gaat. Rijkdom kan een zegen zijn, maar het is groter als u rijk in de Heere bent. De rijke dwaas was ook niet rijk in God...

Ten slotte

Een dienstknecht moet zijn gelijk zijn heer. In bijbels perspectief is Christus de Heer. Zowel de werkgever als de werknemer zouden Christus als Heer moeten hebben. En dan zal het hier op aarde altijd ten dele zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1995

RMU Contact | 26 Pagina's

Verhouding werkgever - werknemer in Bijbels licht

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1995

RMU Contact | 26 Pagina's