Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De lederbereider

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De lederbereider

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

in Joppe hield de apostel Petrus verblijf bij een zekere Simon. Diens beroep wordt vermeld: lederbereider. Wat voor betekenis heeft deze beroepsaanduiding? Welke plaats neemt dit in het boek Handelingen in, waarin ons de voortgang van het Evangelie wordt getekend? Ook deze vermelding spreekt van •de reddende kracht van het Woord dat wies.

Hand. 9:43

door ds. J. R Boiten

In het Oude Testament lezen we wel van gebruiksvoorwerpen van gelooid leer, maar het beroep van leerlooier wordt nergens vermeld. Het werd gezien als een onrein beroep en stond in diepe verachting bij de Joden. In zijn werk moest de lederbereider met veel lijken van dieren omgaan. Hij verrichtte zijn werk met onreine hulpmiddelen als urine en dierlijke uitwerpselen. Een leerlooier gold als een onreine. Volgens de reinigingswetten was hij uitgesloten van de tempeldienst. Hij stond buiten de godsdienstige verrichtingen en mocht het heiligdom niet ingaan. Sprekend voor hun positie in de maatschappij was, dat de leerlooiers hun huis buiten de stad hadden. Van deze Simon lezen we dat hij zijn huis bij de zee had. in hun werk verspreidden de leerlooiers een onaangename geur In dit beroep sprak alles van de dood en het viel onder het oordeel van de reinigingswetten.

Is het tegen deze achtergrond niet sprekend dat deze lederbereider nu de gastheer wordt van Petrus? De apostel had een wonder verricht. De gestorven Tabitha had hij opgewekt. Uit de dood tot het leven gebracht. Groot was de blijdschap! Haar sterven was een groot gemis voor de weduwen voor wie Tabitha veel goede werken had mogen doen. Des te groter de vreugde toen Petrus haar weer levend voor hen stelde. En gaat de apostel dan vervolgens de dank en eer in ontvangst nemen? Neen, hij gaat logeren bij de lederbereider Wat een vernedering! Hij die het middel in Gods hand mocht zijn om tot het leven te wekken, moest nu verkeren in een huis waar de doodsgeur heerste.

Een grote tegenstelling! Een Farizeeër had dit nooit gedaan. Hij voelde zich te goed om met een lederbereider om te gaan. Bij Petrus niet alzo. Dit toont zijn ootmoed. De Heere hield hem klein. Het werd een oefening in nederigheid. God bekleedt de Zijnen met ootmoed, opdat de hoogheid van het eigen vlees te niet wordt gedaan.

f\/laar was dit niet in strijd met de wet? Welke gemeenschap heeft het leven met de dood? Petrus had in de kracht van de opgestane Christus Tabitha opgewekt. Hij kende de overwinningsmacht van de Zaligmaker op dood en verderf. In die Christus was Petrus geheiligd. Onaantastbaar voor de onreinheid des doods van de leerlooier en diens werk. Die heiligheid moet ieders deel worden. Wij zijn door de zonde onrein. De vloek rust op ons en we zijn het oordeel waardig. Wie kan, ook in de uitoefening van zijn taak, voor de heilige God bestaan? Aan al ons werk hangt de doodslucht! Naar het recht van de reinigingswet moeten wij eeuwig buiten geworpen worden! Waar de onreinheid onze nood en schuld wordt, komt het smeekgebed om gereinigd te mogen worden. In het enig afdoende reinigingsmiddel: het bloed van het heilig Godslam, Jezus Christus. Die Zich nooit heeft verontreinigd met enige zonde. Nochtans de dood des onreinen stierf: buiten Jeruzalem. In dat reinigingsoffer wordt het leven gevonden voor een onreine die bij zichzelf niets dan de dood vindt. Door het werk van de Zaligmaker vrij van de vloek der wet! Het bloed van de plaatsbekledende Borg reinigt van alle zonden. Wie in Christus geborgen mag zijn kent een leven dat van de dood niet meer verslonden kan worden. Zo kan het geschieden dat Petrus vele dagen bij de lederbereider verbleef. Dat was niet zijn eigen bedoeling. Het werd zo geleid. Zij die het nieuwe leven kennen, verblijven nog in een wereld die in het boze ligt. Ook in de uitoefening van ons beroep kunnen we in aanraking komen met allerlei onreinheid. In onze samenleving hangt de doodsgeur rondom ons. Welk een roeping om op de plaats waar de Heere ons heeft gesteld een reuke des levens ten leven te zijn!

De lederbereider verleent de apostel gastvrijheid. Zelfs een onreine wordt ingeschakeld in de voortgang van het Evangelie. Simon verleent onderdak aan zijn naamgenoot die om Christus' wil alle eigen bezit had verlaten. Wat een verschil met Simon de tovenaar! Die stelde zich met "vrome" praktijken tegen het Evangelie. Déze naamgenoot van Petrus is, hoewel onrein, bereid het Woord des levens te dienen! Vanuit het huis van de lederbereider mocht Petrus leiding geven aan de gelovigen. Er vond een geestelijke opwekking in Joppe plaats. Zo mocht Petrus werken aan de ontplooiing van het leven. Zijn wij zo dienstbaar aan de komst van het Koninkrijk Gods? In een leven van zelfverloochening een voorbeeld van een rein en heilig leven stellen, door de opstandingskracht des Heeren. Dat kan alleen als we het wonder van Gods vrije gunst mogen verstaan. Het huis van de lederbereider wordt het begin van een doorbraak. Juist hier wordt Petrus door de Heere ingeleid in de kennis van wat niet onrein is in Gods oog. Hier wordt hem het "vrije" van de levendmakende genade getoond en verheerlijkt. In het gezicht dat Petrus op het dak van dit huis krijgt, verklaart de Heere dat Hij geen aannemer des persoons is. Zo moest Petrus leren dat hij geen mens (zelfs geen heiden) te onrein zou achten voor Gods barmhartigheid in Christus. Het huis van de lederbereider een uitvalsbasis voor de verbreiding van Gods genade. Hoe verachtelijk en oneervol - maar tot roem van Gods genade! Geve de Heere ons Zijn levendmakende genade om in deze onreine wereld ons beroep uit te oefenen door de reinigende kracht van Christus. Om dienstbaar te mogen zijn aan het grote doel van God: een volk te formeren dat, geheel rein van zonde, voor Hem leeft in eeuwigheid!

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1995

RMU Contact | 28 Pagina's

De lederbereider

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1995

RMU Contact | 28 Pagina's