Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Franchise is samenwerking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Franchise is samenwerking

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het "ondernemer-worden" lijkt in Nederland steeds meer ingang te vinden. Velen zien de vrijtieid die men als ondernemer heeft als een groot voordeel. De laatste jaren komt daar in toenemende mate een vorm van zelfstandig ondernemerschap bij dat franchising genoemd wordt. In het kort komt het er op neer dat de franchisegever en franchisenemer in een contract afspraken maken op basis waarvan men samenwerkt. Dit artikel is onstaan naar aanleiding van een aantal probleemsituaties waarin franchisenemers (leden van de RMU) terecht zijn gekomen.

Franchise

Franchise

De franchisegever is meestal een organisatie die een succesvolle verkoopformule heeft ontwikkeld in de (detail)handel. De organisatie heeft een (flink) aantal filialen en kan door de grootte van de organisatie in veel gevallen in de afzonderlijke filialen de vinger niet goed meer aan de pols houden. Hoewel een filiaalhouder de verantwoordelijkheid moet dragen voor zijn filiaal, zal hij voor bepaalde zaken nooit geheel verantwoordelijk gehouden (kunnen) worden. Juist dit laatste is de reden om zo'n filiaal te verzelfstandigen. Als het filiaal voor rekening en risico van een zelfstandig ondernemer draait, zal deze wel heel goed letten op zaken als korting, inkoop, personeel, diefstal, enzovoort. Duidelijk zal zijn dat de organisatie alleen over zal gaan tot franchise als dit voor de organisatie een verbetering van de mari< tpositie op zal leveren.

Franchlse-gever

Als een ondernemer in contact komt met een franchisegever is het van groot belang dat vooraf duidelijk is waar de franchisegever zich contractueel toe verplicht. In het franchisecontract zal vrijwel altijd gesproken worden over de succesvolle verkoopmethode die ontwikkeld is. De ondernemer koopt een verkoopformule en zal alleen daardoor gaan scoren. Verder zal de franchisegever goederen leveren die min of meer uniek zijn, steun geven bij reklameuitingen en kan de franchisegever borg staan bij financieringen.

Al deze zaken kunnen veel betekenen voor een startend ondernemer Zonder franchise zal de starter veel zelf moeten regelen.

Franchise-nemer

De franchisenemer (iemand die zelfstandig ondernemer is of wil worden) zal echter ook nogal wat verplichtingen aan moeten gaan. Enkele zaken willen we noemen: contractduur van enkele jaren betekent dat voortijdig beëindigen niet mogelijk is; verplichte deelname aan reclamecampagnes; af­ dracht van een bepaald percentage van de omzet (franchise-fee); verplichting om in te kopen bij of via de franchisegever leder contract zal weer andere bepalingen in zich hebben maar in ieder geval verplicht de franchisemer zich om deze zaken na te leven.

De praktijk

Tussen de franchise-gever en -nemer moet sprake zijn van een goede samenwerking. Franchise staat of valt met samenwerking. Alleen op basis hiervan is het mogelijk om de verbintenis die men aangaat succesvol te laten zijn. Wat laat de praktijk in veel gevallen zien? Een filiaalhouder wordt franchisenemer en wordt door zijn vroegere werkgever, de franchisegever, in het paard geholpen. De franchisegever maakt prognoses, regelt een financiering via de huisbankier, zorgt voor een (verplicht) administratiekantoor, verkoopt de zaak aan de nieuwe ondernemer en gaat vervolgens franchise-fee innen. De begeleiding die de franchisegever geeft bestaat uit het geven van advies en het ter beschikking stellen van reclamemiddelen.

De franchisenemer start hoopvol, gaat uit van omzetstijging en een mogelijk kostendaling, denkt een goed inkomen te gaan verwerven en is blij met de kans die hij gekregen heeft. Dit duurt voort tot de eerste problemen komen. Vaak zijn dit problemen die óf voorkomen hadden kunnen worden door een goede voorbereiding óf voorzien hadden kunnen worden na beoordeling door een deskundige.

Voortereiding

De volgende aandachtspunten zijn in ieder geval van belang. Franchisecontract: Juridisch moet het contract goed in elkaar te zitten en moet het de basis zijn van samenwerking (geen éénrichtingsverkeer). Verder moeten de belangen van beide partijen gewaarborgd zijn. De contractsduur moet reëel zijn. Laat een derde (bijvoorbeeld een jurist) kijken naar het contract. Prognose-winst

De prognose dient een goed beeld te geven van het te verwerven inkomen en de winst. Ook hier geldt dat een deskundige (op financieel gebied) zijn onafhankelijke oordeel erover moet geven. Van belang is dat bestaande omzetten aantoonbaar zijn; De waarde van de inkoop moet ten minste het landelijk gemiddelde zijn. Personeel: Bestaand personeel overnemen betekent ook de bestaande rechten en verplichtingen overnemen. Is het vakkundig, gemotiveerd personeel? Zijn de personeelskosten ten opzichte van de omzet te verdedigen? Fee:

Afdracht van franchise-fee is een wezenlijk onderdeel van franchising. Vooraf moet echter duidelijk zijn welke prestaties geleverd worden door de franchisegever. Worden reclamekosten apart doorberekend? naast elkaar te leggen.

De hierboven genoemde zaken zijn niet de enige punten die van belang zijn. Een aantal problemen waar de franchisenemer nog voor kan komen te staan zijn de volgende: - de verkoopformule blijkt niet succesvol - de inkoopcombinatie blijkt niet te zorgen voor besparingen - de reclame-uitingen stroken niet met de eigen ideeën

Duidelijk zal zijn de franchisenemer een grote stap zet door ondernemer te worden. De indruk bestaat dat dit door velen niet vooraf maar achteraf wordt gezien, namelijk op het moment dat de problemen onstaan. Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat ook de franchisegever een groot risico loopt. De nieuwbakken ondernemer kan er zonder al teveel moeite voor zorgen dat de zaak de verkeerde kant opgaat

Handboelc Een organisatie moet een duidelijk beleid uitstippelen. Een handboek opgesteld door de franchisegever geeft veel duidelijkheid en voorkomt discussie over futiliteiten.

Overnamesom:

In de eerste plaats moet dit niet een uit de lucht gegrepen bedrag zijn. De franchisenemer moet weten waarvoor hij betaald. Daarnaast moet de overnamesom binnen een redelijke termijn weer terug te verdienen zijn. Financiering: Goed starten met een onderneming betekend vaak fors investeren. Vaak moet achteraf worden geconstateerd dat financieringslasten eigenlijk te hoog waren. Zorg dat vooraf duidelijk is hoeveel eigen kapitaal in de onderneming gestoken moet worden. Inbreng van eigen kapitaal scheelt financieringslasten maar heeft ook alles te maken met het 'risico-dragen als ondernemer". Het kan ook goed zijn om het oordeel en aanbod van meerdere bankiers

nadat de onderneming aan hem is overgedragen. Een goede filiaalhouder is nog geen ondernemer en een goede handelaar/verkoper is nog geen franchisenemer

Franchise-gever en - nemer moeten in goed overleg, in samenwerking met elkaar deze zaken door spreken. Een van alle partijen onafhankelijk adviseur is eigenlijk onmisbaar

Tenslotte

Ondernemerschap heeft onmiskenbaar vele mooie kanten. Franchising heeft daarboven nog extra voordelen. De franchise-gever en -nemer dienen zich echter terdege te realiseren dat er ook nadelen verbonden zijn aan een strak geregeld contract. De vraag is dan of je ten koste van alles het ondernemerschap moet blijven ambiëren.

W. Goedegebuur

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juli 1996

RMU Contact | 32 Pagina's

Franchise is samenwerking

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juli 1996

RMU Contact | 32 Pagina's