Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schoolplan, schoolgids en klachtrecht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schoolplan, schoolgids en klachtrecht

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vorig jaar februari heb ik Engeland een aantal Colleges for Further Education (CFE) - te vergelijken met onze ROC's voor Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie bezocht. Een van de zaken die me opviel, was dat er grote waarde werd gehecht aan het oordeel van de onderwijsvragende over de kwaliteit van de instelling.

Sectie Onderwijs

Om te beginnen wilde ieder CFE kenbaar maken op welke punten men wilde worden aangesproken. Dat was vastgelegd In een College Charter van soms wel 75 punten, variërend van de kwaliteit van de maaltijden in de kantine tot de opvang bij lesuitval, van de tijd tussen Inschrijving en uitnodiging voor een intake-gesprek tot de mate waarin aan de individuele wensen en behoeften van de verschillende onderwijsvragenden kon worden tegemoet gekomen. Een aantal van deze punten was tot speerpunt verheven en dat betekende, dat men In het lopende cursusjaar er extra tegenaan zou gaan om te zorgen dat bijvoorbeeld minimaal 95 procent van de studenten over dat punt tevreden zou zijn. Onze minister van onderwijs heeft iets dergelijks voor ogen gehad, toen hij zijn wetsvoorstel voor de invoering van het schoolplan, de schoolgids en het klachtrecht aan de Tweede Kamer voorlegde. Deze wet behelst een plan om te komen lot een bewuster omgaan met de (ontwikkeling van de) kwaliteit van de scholen.

Schoolplan

In het schoolplan geven scholen aan wat ze doen aan kwaliteitszorg en hoe zij daar voor een periode van ten hoogste vier jaren gestalte aan denken te geven. De kwaliteitszorg omvat dan In elk geval het onderwijskundig beleid en het personeelsbeleid voor zover het bijdraagt aan de uitwerking van het onderwijskundig beleid, alsmede het beleid met betrekking tot de kwaliteitsbewaking en verbetering. Door de invoering van het schoolplan komen andere plannen te vervallen: het schoolwerkplan, het activiteitenplan, het handelingsplan en het nascholingsplan worden geïntegreerd In het schoolplan. Dit zou meer samenhang tussen de verschillende beleidsterreinen moeten bewerkstelligen.

Schoolgids

De schoolgids Is het document waarmee de school naar bulten treedt. Ouders moeten met de schoolgids In de hand kunnen zien welke kwaliteit de school te bieden heeft en welke doelen men nastreeft bulten de door de wet gestelde doelen. Ook rechten en plichten van school en onderwljsvragenden worden er in uit de doeken gedaan. In de WVO betekent dit, dat de geboden kwaliteit (mede) geobjectiveerd wordt door doorstroom- en uitvalcijfers In de gids op te nemen. De schoolgids wordt jaarlijks vastgesteld en uitgereikt. Ook de inspectie neemt kennis van de schoolgids.

Klachtrecht

Ouders, voogden, verzorgers, personeelsleden, en in het voortgezet (speciaal) onderwijs ook leerlingen, kunnen een klacht Indienen over gedragingen en beslissingen van bevoegd gezag en personeel, dan wel het nalaten

van gedragingen of het niet nemen van beslissingen. Het bevoegd gezag moet een klachtenregeling vaststellen waarin In elk geval gezorgd wordt voor de Instelling van een klachtencommissie, en waarin termijnen voor de Indiening en afhandeling van de klacht worden vastgelegd.

Verantwoording

Voor het 'veld' nu als een Pavlovhondje reageert met kreten over de Inperking van de handelingsvrijheid van het bevoegd gezag en dergelijke moet eerst een paar opmerkingen gemaakt worden. Mijns Inziens Is zorg voor de kwaliteit een eerste vereiste voor een school. De maatschappij stopt jaarlijks miljarden in het onderwijs, en daar mag de maatschappij ook iets voor terug verwachten. Ook de achterban van scholen voor christelijk of reformatorisch onderwijs hebben vaak heel wat voor 'hun' school over. Ook zij moeten er van op aan kunnen dat het bevoegd gezag bereid Is verantwoording af te leggen van de omschrijving van en de zorg voor de kwaliteit. Die kwaliteit moet mijns Inziens vooral betekenen, dat de kinderen zich thuis voelen op hun school, dat ouders blij zijn voor die school gekozen te hebben en dat personeelsleden er trots op zijn op hun school te werken.

Een loket

Als we kijken naar de verschillende onderdelen van het wetsvoorstel, wil Ik vooral naar de klachtenprocedure kijken. Waar het gaat over het schoolplan, kan ik kort zijn. Scholen kunnen blij zijn, dat ze voortaan met één plan kunnen volstaan. Voor wat betreft de schoolgids zullen scholen terdege moeten letten op leesbaar-

held en lay-out van zo'n gids. Met het feit dat de wet een klachtenprocedure gaat bevatten ben Ik enerzijds blij, anderzijds vind Ik het jammer dat dat kennelijk nodig is. Scholen zullen nu hun 'klanten' echter wel serieus moeten nemen, en dat is winst. De klachtenprocedure die de minister voorstelt, vind Ik tamelijk ongenuanceerd. Het Is een zware procedure, waar men met wat kleinere klachten niet gemakkelijk terecht lijkt te kunnen. Een klacht over de plaatsing van de versnaperingenautomaat behoeft nu eenmaal niet een behandeling, die meer toegesneden lijkt op klachten over sexuele Intimidatie. Dit betekent, dat veel zaken, die wel - soms dagelijks - ergernis geven, maar moeilijk van grote invloed op het functioneren of het verdere welbevinden van ouders, leerlingen of personeel genoemd kunnen worden, niet in behandeling zullen worden genomen. Ik zou pleiten voor één loket voor de klager, waarachter bijvoorbeeld vier procedures schuilgaan:

- één voor klachten over de 'hotelfunctie' van de school (hygiëne, kantine, gebouwen, bereikbaarheid, voorlichting, bejegening door personeel); - één voor klachten over het primaire onderwijsproces (kwaliteit van de lessen, lesmateriaal, lesuitval); - één voor klachten over beoordeling, schoolonderzoeken en examens; - één voor klachten over sexuele intimidatie, racisme en geweld.

Er zit zo een opklimming in de zwaarte van de klacht en de gevolgen voor het Individu, wanneer er niets aan gebeurt.

'Sorry-brief'

Ik wil scholen adviseren de toegang tot klachtenprocedures niet te beperken. Natuurlijk zullen directie en bestuur dan ook te maken krijgen met klachten over wat zij als futiliteiten beschouwen, maar ook die klachten kunnen als gratis adviezen worden opgevat. Daarbij heeft een goede klachtenregeling ook een soort ventielfunctie. De ervaring In Engeland leert, dat klagers vaak al tevreden zijn als ze de klacht hebben kunnen neerleggen op een plek waarvan ze weten dat er serieus mee om gegaan wordt, en daarna een 'sorry-brlef' gekregen hebben. Het grappige is, dat de meeste complimenten dan ook gegeven worden over de wijze waarop de klachten zijn afgehandeld.

K.Jansen

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1998

RMU Contact | 32 Pagina's

Schoolplan, schoolgids en klachtrecht

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1998

RMU Contact | 32 Pagina's