Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

”Breng al de tienden  in het schathuis”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

”Breng al de tienden in het schathuis”

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere heeft er recht op dat we Hem dienen met gaven die Hij ons schonk. Daartoe behoort ook onsbezit. Of, moeten we eigenlijk zeggen. Zijn bezit, Zijn gaven waarvan wij maar rentmeester zijn. Hoe gaan we indeze tijd om met Oudtestamentische verplichting om de tienden af te staan?

door ds. C. Vogelaar

Het was een ernstige beschuldiging die aan Israël gericht werd. Een beschuldiging van diefstal. Een misdrijf dat des te ernstiger was als we zien Wie zij bestolen hadden. Het was diefstal van de Heere, van Israels God. Zoals hun vaders hadden gedaan, zo beroofden ook zij de Heere van wat Hem toekwam. En op hun verbaasde vraag: "Waarvan beroven wij U? " antwoordde de Heere "In de tienden en het hefoffer. "Zij betaalden de tienden niet, en gaven niet de offers die God eiste, en zo beroofden zij Hem, en onthielden wat ze aan de Heere en Zijn dienst en dienaren, de Levieten en priesters, verschuldigd waren. Daarom rustte het ongenoegen van God op hen. Toch liet de Heere Zijn volk nog in ernst waarschuwen, zich van hun afwijking te bekeren, opdat het oordeel van hen weggenomen zou worden: ''Brengt al de tienden in het schathuis " (Maleachi 3:10).

Rentmeester

Van de verplichting die tienden aan de Heere en Zijn dienst af te staan, lezen we al in Leviticus 27:30 en Deut 14:22-29 en andere plaatsen in het Oude Testament, waarin Gods recht op wat Hij ons Zelf eerst heeft geschonken, weergegeven wordt. De Heere heeft er recht op dat we Hem dienen met de gaven die Hij ons schonk. Daartoe behoort zeker ook ons bezit. Of, moeten we eigenlijk zeggen. Zijn bezit. Zijn gaven, waarvan wij maar rentmeester zijn.

De Heere heeft echter geen behagen in de wettische, geveinsde godsdienst van de Farizeeën, de blinde leidslieden van het volk, die het zwaarste van de wet nalieten. Een godsdienst zonder liefde, zonder barmhartigheid en geloof. Dat blijkt wel uit wat Christus in Mattheus 23:23-26 tot hen zegt.

En als u nu vraagt: "Wat moeten we voor de Heere en Zijn dienst afstaan in deze tijd, waarin wij met onze kinderen leven? " Laat dan het woord van de apostel Paulus u tot leidraad zijn in 1 Corinthe 16:2: "Op de eerste dag der week legge een iegelijk van u iets hij zichzelven weg... naardat hij welvaren verkregen heeft." Als ook in wat Paulus zegt in 2 Corinthe 9:7: "Want God heeft een blijmoedige gever Heft'

Het moet een geven zijn naar de mate dat de Heere ons met aardse goederen bedeeld heeft, gewillig, met de liefde van ons hart. De Heere Zelf heeft alles gegeven: Zijn eniggeboren Zoon heeft Hij niet gespaard. Zal Hij de Zijnen dan ook niet met Hem alle dingen schenken? God is het zo waard, voor Hem te leven, ook met het geld en goed dat Hij ons gaf. En: "De zegen des Heeren maakt rijk en Hij voegt er geen smart bij." Die zegen zij uit genade ons deel, en dat van onze kinderen.

Ds. C. Vogelaar is predikant van de Netherlands Reformed Congregation te Grand Rapids (VS)

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2001

RMU Contact | 23 Pagina's

”Breng al de tienden  in het schathuis”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2001

RMU Contact | 23 Pagina's