Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veranderingen AWBZ, nieuwe wet Maatschappelijke Ondersteuning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veranderingen AWBZ, nieuwe wet Maatschappelijke Ondersteuning

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De laatste jaren zijn de kosten voor de AWBZ enorm gestegen. Nederland besteedt jaarlijks 20 miljard euro aan de AWBZ. Hiermee is ze koploper van Europa. Door de vergrijzing zal dit alleen maar toenemen. Nu betalen Nederlanders 13,5 procent van hun inkomen aan de AWBZ. Dit kan oplopen tot 20 procent in 2020. De AWBZ verzekert allerlei vormen van langdurige zorg (jeugdzorg, ouderenzorg, thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg). Ook preventieve maatregelen worden uit de AWBZ betaald zoals bijvoorbeeld inentingen.

In april 2003 is een begin gemaakt met de modernisering van de AWBZ. De scheiding tussen sectoren is verdwenen. Het gaat nu om het aanbieden van functies (huishoudelijke verzorging, persoonlijke verzorging, verpleging, ondersteunende begeleiding, activerende begeleiding, behandeling en verblijf).
Deze indeling speelt een rol bij de indicatiestelling. Dit gebeurt door het regionaal indicatie orgaan. Om de groei van de AWBZ te beheersen treft het kabinet vergaande maatregelen.
Er wordt onderzoek gedaan naar de kostenstijgingen in de gehandicaptenzorg en de geestelijke gezondheidszorg. Het doelmatig werken in verpleeghuizen wordt onderzocht. Marktwerking wordt gestimuleerd door het afschaffen  van verplicht contracteren door de zorgkantoren. Alle AWBZ-functies die niet direct met zorg te maken hebben, zullen op termijn uit de volksverzekering verdwijnen. Verder worden voorzieningen die het karakter hebben van ondersteuning of sociale begeleiding, ondergebracht in een nieuwe wet Maatschappelijke ondersteuning (WMO). De WMO heeft 2 belangrijke uitgangspunten:

• De WMO regelt vormen van ondersteuning die het mensen mogelijk maakt om zo lang mogelijk zelfstandig te functioneren. Bijvoorbeeld begeleiding en huishoudelijke verzorging, welzijnsactiviteiten, opvoedingsondersteuning, woningaanpassingen en informatie en advies. De Wet Voorziening Gehandicapten, de Welzijnswet en delen van de AWBZ vallen straks onder de WMO. De gemeenten krijgen de verantwoordelijkheid over de WMO.
• De AWBZ is er in de eerste plaats voor zorg die zoveel kost dat ze moeilijk te verzekeren is bij een zorgverzekeraar. Met de volksverzekering AWBZ wil het kabinet in elk geval de zorg behouden voor ernstig en chronisch zieken, dementerende ouderen, zwaar gehandicapten en chronische psychiatrische patiënten.

Deze veranderingen op het gebied van de zorg heeft vergaande consequenties voor de beleidsvoering van zorginstellingen. Tel hier voor de verpleegen verzorgingshuizen de problematiek van de vergrijzing bij op en de hectiek is compleet. Dit vraagt om bezinning en daadkracht. Bezinning op de organisatie: wat zijn de kernactiviteiten, hoe wil je deze realiseren, welke middelen kan ik inzetten, welke gevolgen heeft dit voor identiteitsgebonden zorg, etc. Daarnaast vraagt het daadkrachtig management.
Te lang wachten met inspelen op de veranderingen brengt grote problemen met zich mee voor de zorgverlening, voor het personeel en voor de financiële situatie.
Als gevolg van bovengenoemde punten spelen organisaties in op de ontwikkelingen. Met name bij de verpleegen verzorgingshuizen. Krachten worden gebundeld, instellingen fuseren. Er moet zorg op maat geleverd worden. Er ontstaan woon-zorgzones. Hierdoor kunnen alle typen zorg dicht bij de zorgvrager worden verleend.
Door de reeds genoemde veranderingen wordt een groot beroep gedaan op de flexibiliteit van medewerkers. Ze krijgen te maken met grotere organisaties, een andere vorm van aansturing en een veranderende zorgvisie. Dit vereist het nodige aanpassingsvermogen. Dit wil niet zeggen dat de medewerkers een speelbal van het management worden. Als instellingen fuseren worden afspraken gemaakt over de gevolgen hiervan voor de medewerkers. Hierbij is in veel gevallen de RMU betrokken. Dit kan in een convenant wanneer de gevolgen voor het personeel zeer minimaal zijn. Het kan ook vastgelegd worden in een sociaal plan wanneer de gevolgen voor het personeel ingrijpender zijn.
Het is belangrijk in alle veranderingen waarmee organisaties op dit moment te maken hebben oog te houden voor de belangen van de medewerkers. De medewerkers zijn tenslotte degenen die het beleid uitdragen, de visitekaartjes van de instellingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2004

RMU Contact | 32 Pagina's

Veranderingen AWBZ, nieuwe wet Maatschappelijke Ondersteuning

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2004

RMU Contact | 32 Pagina's